تهران 1400

ابهامات «تهران ۱۴۰۰»

پایگاه خبری دنیای برند، اسفندماه سال گذشته وقتی سر و کله لوگوهای تهران ۱۴۰۰ در تهران پیدا شد، اعتراض‌های اعضای شورای شهر بخصوص اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هم بالا گرفت.

رویداد میلیاردی که به چاپ بنر و لوگو ختم شد

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری نسبت به عدم ارائه لایحه مدون از سوی شهرداری به شورای شهر در حالی که این رویداد در حال اجرا در شهر تهران بود انتقاد کرد و گفت: چرا هنوز لایحه رویداد تهران ۱۴۰۰ و جزئیات نحوه هزینه کرد بودجه‌های آن، به شورای شهر ارائه نشده است؟ آیا قرار است این رویداد به همین بنرها ختم شود یا قرار است اتفاق بیشتری رخ دهد. به علاوه اگر قرار است اتفاق بیشتری رخ دهد چرا هنوز به تأیید شورای شهر نرسیده است.

روی گردانی شورای شهری‌ها از متولیان رویداد

ابهامات و سوالات بی پاسخ رسانه‌ها تا پایان نوروز ۱۴۰۰ ادامه داشت تا اینکه در جلسه ۲۶ اردیبهشت، پرونده تهران ۱۴۰۰ باز هم در شورای شهر باز شد و اعضای با انتقاد از عدم تطبیق اهداف لایحه تهران ۱۴۰۰ با نظر شورا، تأخیر در ارائه این لایحه را در ماه‌های پایانی فعالیت مدیریت شهری آن را موجب وهن شورا و شهرداری دانستند.

محی الدین فاضلیان سرپرست اداره کل فرهنگی و دبیر طرح تهران ۱۴۰۰ تنها در قبال اعتراض اعضا نسبت به تأخیر در تقدیم این لایحه به شورا عذرخواهی کرد. و جوادی یگانه در آخرین نشست خبری اش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سرانجام این رویداد و میزان و نحوه هزینه کرد شهرداری در این زمینه گفت: اجرای رویداد به قوت خود باقی خواهد بود و تا بهار سال ۱۴۰۱ ادامه دارد. و این رویداد هزینه آن‌چنانی برای شهرداری نداشته و در بسیاری از برنامه‌ها سعی شده از بودجه جاری شهرداری هزینه شود.

 

هزینه یک میلیاردی ۶۰۰ میلیونی برای طراحی لوگو

تا اینکه دو هفته پیش با انتشار سندی از هزینه کرد یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تومانی شهرداری تهران برای لوگوی تهران ۱۴۰۰ در فضای مجازی، هم کارکرد سامانه شفافیت شهرداری زیر سوال رفت.

گمانه زنی‌ها بر سر هزینه ۱۰۰ میلیاردی کمپین تهران ۱۴۰۰ آغاز شد و این مساله از سوی محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران تکذیب شد و وی آن‌را یک دروغ فاحش خواند و وعده انتشار گزارش عملکرد کمپین را داده و افشا کنندگان قراردادها را تهدید به پیگرد قانونی کرد.

پس از گذشت دو روز از وعده معاون شهردار تهران، دبیر طرح تهران ۱۴۰۰ با انتشار یک رشته توییت به انتشار گزارش عملکرد این رویداد بدون انتشار قراردادها کرد.

محی الدین فاضلیان ابراز داشت: عجالتاً می‌گویم جدول منتشر شده نه یک فاکتور رسمی، بلکه جدولی ساختگی از مکاتبات و مراودات اداری است که تیترهای مبهم و چینشی نامتقارن و غیر قابل استناد دارد و هزینه لوگوی تهران ۱۴۰۰ عدد ساختگی ۱.۶ میلیارد نیست.

سفارش به چهره‌های مشخص برای طراحی لوگو

وی با اشاره به اینکه بهمن ۹۸ شهردار تهران در حکمی رئیس و دبیر ستاد تهران ۱۴۰۰ را منصوب کرد و کار رسمیت یافت و مطالبه اول از دبیرخانه تهران ۱۴۰۰، طراحی لوگوی منحصر به فردی بود که قابلیت پخش و استفاده گسترده داشته باشد، اظهار داشت: با سفارش محدود به چهره‌های مشخص این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: اسفند ۹۸ با توجه به جمع بندی اولیه مطالعات و گفتگوها با ارائه یک توضیح دقیق و جامع به حدود ۱۲ نفر از طراحان به نام از نسل‌های مختلف، سفارش لوگوی تهران ۱۴۰۰ از طریق شرکت پیام رسا صورت گرفت. و هر یک از طراحان با سفارش کار مشخص و مبلغ معین که برای هر کدام متفاوت بود، چند لوگو طراحی و ارائه کردند که تا پایان فروردین ۹۹ تعداد بیش از ۳۰ لوگو جمع آوری شد. هزینه این کار مبلغی در حدود ۳۳۰ میلیون تومان شد.

اذعان به تعیین بودجه ۱۰۰ میلیاردی تهران ۱۴۰۰ صرفاً برای برنامه‌های فرهنگی

وی در بخش دیگری از این رشته توئیت با بیان اینکه در بودجه مصوب شورای شهر در سال ۹۹ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان بودجه متمرکز و در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۳ میلیارد تومان بودجه غیر متمرکز با عنوان تهران ۱۴۰۰ صرفاً برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده، که مبلغی کمتر از ۱۰ درصد آن امکان هزینه کرد یافته است. از این میزان اعتبار، مبلغی حدود ۱ درصد به برنامه ریزی، مطالعه، تدوین هویت و استراتژی برند، طراحی لوگو و ساختار اجرایی و فرایندی اختصاص یافت که این هم غالباً با تأخیری چند ماهه در پرداخت و بعضاً با عدم پرداخت تا امروز مواجه است.

تیم ۳۵ نفری مسئول تهران ۱۴۰۰ چه کسانی هستند؟

فاضلیان مدعی شده است که بنا به دلایل عدیده، تهران ۱۴۰۰ هیچگاه از فضا و نیروی مستقل و دبیرخانه بهره‌مند نشد و یک تیم حدوداً ۳۵ نفری در قالب قراردادهای ذکر شده با کارگزاری شرکت پیام رسا و دستمزد کمتر از تعرفه‌های مصوب مسئولیت کار را بر عهده داشتند. عموم قراردادها نیز با کسر ۳۰ درصد کسورات قانونی انجام شد.

تاکید شهردار و مشاورش بر انجام امور با ترک تشریفات

با وجود ارائه گزارش عملکرد از سوی فاضلیان دبیر این رویداد و سپس غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران که اذعان بر عدم وجود تشریفات در قرارداد شرکت طرف قرارداد داشته است، مدعی شده است که این شرکت از طریق مناقصه برای انجام امور پیمانکاری منابع انسانی انتخاب شده است. و اذعان وی بر ترک تشریفات در تنظیم قرار داد، سوالات بیشماری از طرحی که شورای شهر بعد ۳ جلسه از آن روی گردان بودند ایجاد شده و تصویری از قراردادهای بدون شفافیتش در اذهان عمومی باقی مانده است.

 

Ambiguities of Tehran 1400 - ابهامات «تهران ۱۴۰۰»

آن‌هم در شورایی که خود را داعیه دار شفافیت می‌دانست، اینجاست که نقد به شعار شفافیت بیشتر در نگاه منتقدان جلوه می‌کند که شفافیت به معنای ارائه حق اطلاعاتی مردم به مردم است، به شرطی که اطلاعات داده شده در زمان مناسب، در قالب مناسب، با کیفیت مناسب، در محل مناسب به مخاطب مورد نظر ارائه شود؛ نه انتشار داده‌های خام (نه اطلاعات) در سایت بدون ارائه تحلیل‌های علمی، شفافیت.

در واقع شفافیت علاوه بر سامانه‌ای شدن خروجی‌ها نیاز به شفاف سازی فرآیندها هم دارد و رفع فساد به اصلاح فرآیندهای فسادزا نیازمند است. به عنوان نمونه مشخص شد که اساسنامه شرکت پیام رسا در مورد ترک تشریفات اجازه فساد را در این سطح فراهم می‌کند.

اینکه هویت ۳۵ نفر طرف قرار داد با این مجموعه منتشر نشده است، طراحان لوگویی که اسمی از آنها به میان نیامده و گفته می‌شود عمدتاً این افراد از دوستان با شرکت پیام رسا که بر اساس بدون تشریفات اقدام به اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه فرهنگی و هنری کرده است لازم است به صورت واضح و شفاف از سوی اعضای شورای شهر بخصوص کمیته شفافیت این شورا در روزهای پایانی کار این شورا پیگیری و منعکس شود.

 

لینک کوتاه خبر ابهامات «تهران ۱۴۰۰»:  https://bily.ir

همچنین ببینید

پرورش ماهیان خاویاری

فعالیت سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای برند در روستای قره‌سوی آستارا

پایگاه خبری دنیای برند، شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از قطب‌های پرورش انواع ماهیان خاویاری …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x