وزارت صمت

فعال سازی ۹۰ پروژه در وزارت صمت طی سه ماهه گذشته

پایگاه خبری دنیای برند، وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعال سازی ۹۰ پروژه در وزارت صمت طی سه ماهه گذشته خبر داد و گفت: نزدیک به ۳۰ پروژه از این ۹۰ پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ساختار کاملاً متفاوتی را برای وزارت صمت رقم خواهد زد.

سیدرضا فاطمی امین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب، افزود: اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه (سیمان، پتروشیمی، فولاد و پنبه) یکی از این پروژه ها می باشد.

طراحی ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا برای ایجاد ثبات در بازار

فهرست مطالب

وی با یادآوری اینکه بازار فولاد علیرغم التهابات بازار ارز در یکی دو هفته گذشته اما با ثبات مانده است، تصریح کرد: علت این ثبات آن است که ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا طراحی گردید که ۱۵ ابزار از این ۲۵ ابزار تاکنون عملیاتی شده است و به کارگیری این ابزارها سبب حذف امضاهای طلایی در بورس کالا شد.

حذف ۲۰ گروه از ۳۰ گروه کالایی مشمول سهمیه بندی در بورس کالا

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: همچنین از ۳۰ گروه کالایی که مشمول سهمیه بندی در بورس کالا بودند ۲۰ گروه کالایی حذف شدند.

قراردادهای بلند مدت تامین مواد را در بورس دنبال می کنیم

فاطمی امین با بیان این که قراردادهای بلند مدت تامین مواد را به عنوان یکی دیگر از ابزار های بورسی در دستور کار داریم، ادامه داد: با این روش تولیدکننده مواد اولیه را از قبل خریداری می کند که این امر سبب کاهش نگرانی تولید کننده، عدم تزریق التهاب به بازار، عدم پرداخت هزینه های مالی اضافی و کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.

عرضه تطبیقی، ابزار بورسی برای ایجاد ثبات در بازار

وی عرضه تطبیقی را از دیگر ابزارهای طراحی شده در بورس کالا دانست و افزود: تولیدکنندگانی که سهم بزرگی از بازار دارند کسری بازار خودشان را وارد می کنند و با تشکیل سبد بورسی، خودشان عرضه می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: به عنوان نمونه در یک روز ۳۰۰ هزار تن فولاد عرضه شد و قیمت ورق فولادی از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسید، سهمیه بندی برداشته شد و قیمتها پایین آمد.

فاطمی امین گفت: با اجرای این روشها به ثبات می رسیم و با کاهش هزینه ها قیمت تمام شده نیز کاهش خواهد یافت.

به دنبال حذف سهمیه بندی پت مورد نیاز واحدهای نساجی هستیم

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تامین گریدهای نساجی( پت) مورد نیاز واحدهای نساجی، نیز گفت: برخی از واحدهای نساجی که از پت تولید می کنند چند خطشان یا تعطیل مانده یا تمام وقت کار نمی کند، پت جزو ۱۰ گروه کالایی است که به دنبال حذف سهمیه بندی آن هستیم( از ۳۰ گروه کالایی ۲۰ گروه حذف شده‌اند) که روش عرضه تطبیقی برای آن جواب می‌دهد و هر چقدر وابستگی ها را کم کنیم بازار باثبات تر می شود.

۱۰ پروژه از ۹۰ پروژه وزارت صمت مربوط به نظام توزیع است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نظام توزیع نیز بیان کرد: شفافیت جریان توزیع یکی از مهمترین بحث هاست، ۱۰ پروژه از ۹۰ پروژه که طی سه ماه گذشته فعال شده است مربوط به نظام توزیع می باشد که تکمیل سامانه جامع تجارت یکی از آنها است.

۲۷ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت وارد شده است

فاطمی امینی ادامه داد: اکنون ۲۷ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت وارد شده است که کار شش گروه کالایی کاملاً تمام شده است.

وی همچنین یادآوری کرد: با تکمیل این سامانه نقل و انتقالات از تولید تا ورودی عمده فروش شفاف می شود، با مشاهده فاکتورها قیمت ها مشخص می شود.

اتصال فاکتورها به تراکنشهای بانکی با همکاری بانک مرکزی از هفته گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از هفته گذشته داریم فاکتورها را به تراکنشهای بانکی متصل می‌نماییم، اتصال فاکتورها به تراکنشهای بانکی با همکاری بانک مرکزی بوده است. همچنین بازدیدهای سرزده و کنترل های سیستمی را نیز داریم و از فروشگاههای بزرگ و زنجیره‌ای برای برخی اقلام آمار فروش را هم در سامانه جامع می گیریم.

اجرایی شدن درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها برای شفافیت در نظام توزیع

فاطمی امین هچنین درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها را از دیگر پروژه‌های نظام توزیع دانست و گفت: اجرای این پروژه آغاز شده است و با این پروژه صحنه رقابت عوض می‌شود و ساز و کارهایی شفاف برای مردم و بازرسان به وجود خواهد آمد، چرا که قیمت تمام شده کارخانه پایین تر از قیمت مصرف کننده است که سبب سو استفاده نظام توزیع سوء استفاده میشود، البته باید توجه داشت که درج قیمت مصرف‌کننده در بسیاری از کشورها ممنوع است.

اصلاح نظام توزیع با تکمیل سامانه جامع تجارت و درج قیمت تولید کننده

وی همچنین بیان کرد: با تکمیل سامانه جامع تجارت و درج قیمت تولید کننده که اجرای آن آغاز شده است اصلاحاتی را در نظام توزیع خواهیم داشت و با این نگاه مردم در قامت بازرس وارد عمل خواهند شد و شفافیت به وجود می‌آید.

توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان در بیست و‌ پنجمین همایش روز ملی صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برگزاری بیست و پنجمین همایش روز ملی صادرات نیز، گفت: علت برگزاری با تاخیر این همایش تغییر در رویکرد انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز و توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان بوده است.

فاطمی امین در خصوص اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت ایران نیز بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاه های بین المللی و دفتر مقررات صادرات و واردات را زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت قرار دادیم، امورات مرتبط با تجارت در این سازمان به صورت یکپارچه و منظم شده است و درحال همگرایی و هم‌افزایی با گمرک، استاندارد و دستگاه ذیربط نیز هستیم.

اجرایی شدن پنجره واحد صادرات تا پایان سال

وی همچنین با اشاره به احصای مشکلات و چالش های حوزه تجارت خارجی اضافه کرد: نتیجه و جمع بندی این احصا در مصوبه ۳۶ بندی توسط ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد، تا پایان سال پنجره واحد صادرات را اجرا خواهیم کرد تا مسیر تجارت خارجی تسهیل تر گردد که در این راستا اصلاح فرایندها و روندها باید اتفاق بیفتد.

صادرات امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۵ میلیارد دلار صادرات سال گذشته امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد، گفت: تسهیل فرایندهای رفع تعهدات ارزی و تسهیل بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات از علت‌های این افزایش خواهد بود.

حس خوبی در صادرکنندگان کشورمان شکل گرفته است

فاطمی امین با بیان اینکه حس خوبی در صادرکنندگان شکل گرفته است، ادامه داد: در ۲۹ مهرماه رئیس‌جمهور جلسه و هم‌اندیشی خوبی با صادرکنندگان داشته است، ضمن اینکه ابلاغ ضوابط ۲۶ بندی بسیاری از گره های صادراتی را مرتفع کرد و سبب خوشنودی صادرکنندگان گردید.

باید سودآوری را در بخش تولید زیاد کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید شیب تسهیلات بانکی را طوری تنظیم کرد که منابع به سمت تولید برود، تاکید کرد: باید تولید مولد و فرآیندهای کسب و کار از جمله مالیات را تسهیل نماییم، کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و ۱۰ درصد ( در ۴ سال) در راستای این منطق است تا سودآوری را در بخش تولید اضافه کنیم که با این کار بانک ها به راحتی به بخش تولید تسهیلات می‌دهند.

تاکید رییس جمهور روی سودآوری کسب و کارهاست

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: رئیس جمهور نیز روی سودآوری کسب و کارها تمرکز دارند، اگر کسب و کارها سودآور باشند دولت نیز به راحتی می‌تواند مالیات بگیرد.

متعادل سازی نرخ انرژی برای سودآوری کسب و کارها

فاطمی امین همچنین تصریح کرد: هزینه ها و نرخ انرژی را متعادل می کنیم تا سودآوری برای کسب و کارها اتفاق بیفتد، در این راستا هماهنگی با وزارت نفت داریم.

وی همچنین درخصوص بهره مالکانه معادن نیز، توضیح داد: معادن بزرگ مانند سنگ آهن، مس، طلا، سرب و روی و… شامل بهره مالکانه می‌شوند، سهم بهره مالکانه معادن کوچک بسیار ناچیز است.

معرفی ۲۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری طی نشستی در هفته آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص برنامه‌های فعال سازی معادن نیز بیان کرد: هفته آینده نشست سرمایه‌گذاری داریم که در آن نشست بیش از ۲۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری مطرح خواهد شد که تعدادی از آنها در حوزه معدن است. همچنین به طور مشخص یک مدل سرمایه‌گذاری را مطرح کردیم که هفته آینده منتشر خواهد شد.

واگذاری حداقل ۳۰ درصد از سهام برندگان مزایده معادن بزرگ به مردم

فاطمی امین در خصوص این مدل توضیح داد: معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می شوند باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم( منطقه محل معدن و کشور) واگذار نمایند.

وی گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیت‌های این کار خواهد بود.

حل مشکلات زیست محیطی معادن با هم افزایی با جهاد کشاورزی

وزیر صمت همچنین در خصوص مشکلات زیست محیطی نیز ادامه داد: با وزیر جهاد کشاورزی که دید خوبی در حوزه معادن دارد تفاهم و هم افزایی داریم و از این کانال مشکلات محیط زیستی معادن را حل و فصل خواهیم کرد.

طرفدار فضای مجازی هستم و در وزارت صمت فضای دیجیتال را تقویت می کنم

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه باید به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم، تصریح کرد: فناوری اطلاعات توانمندساز است، طرفدار فضای مجازی هستم و در وزارت صمت فضای دیجیتال را تقویت خواهم کرد و از صنایع نوآور حمایت می کنم.

الزام اینماد بر اساس قانون مبارزه با پولشویی

وی در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی ( اینماد) نیز تصریح کرد: در قانون مبارزه با پولشویی الزام شده است که کسب و کارهایی که می‌خواهند پرداخت الکترونیکی داشته باشند باید دارای اینماد باشند، اینماد بدون ستاره( برای کسب و کارهای خرد) به سرعت صادر می‌شود، صدور اینماد یک ستاره حداکثر یک روز طول می کشد.

وزیر صمت اضافه کرد: برای psp ها این قانون را وزارت صمت سال ۱۳۹۸ اجرا کرده است و دو هفته پیش برای پرداخت یارها الزامی شد.

اینماد برای ایجاد اطمینان و کمک به خود مردم است

فاطمی امین همچنین بیان کرد: اینماد برای ایجاد اطمینان و کمک به خود مردم است، اینماد مثل استاندارد است و باید توام با نظارت باشد که وظیفه ما این است که نگذاریم از این نماد مهم سوء استفاده شود.

استفاده از اعتبارات ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی صندوق پیشرفت و عدالت برای کمک به تولید

وی همچنین در خصوص پیش‌بینی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه ۱۴۰۱ افزود: این صندوق ها ملی و استانی هستند که در قالب صندوق کارآفرینی امید جلو خواهند رفت و ساختار جدیدی بوجود نخواهد آمد.

وزیر صمت گفت: می توانیم از این منابع برای یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی استفاده کنیم. این منابع برای تولید( کشاورزی، صنعت و معدن) هزینه می شود.

دریافت سهمیه سوخت مازوت (جایگزین) واحدهای سیمانی و نداشتن دغدغه در این خصوص

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سهمیه سوخت صنایع گفت: هم افزایی خوبی میان وزارت نیرو، نفت و صمت وجود دارد، واحدهای سیمانی از چند ماه قبل سوخت مازوت (جایگزین) را دریافت و انبار کردند، نگرانی و دغدغه ای تا کنون پیش نیامده است.

تامین مالی زنجیره ای عملیاتی شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ۹۰ پروژه وزارت صمت را تامین مالی زنجیره ای دانست و گفت: تامین مالی زنجیره ای عملیاتی شده است، بانک مرکزی دستورالعمل آن را ابلاغ کرده است.

فاز آزمایشی تامین مالی زنجیره ای را تا پایان سال نهایی می کنیم

وزیر صمت همچنین اضافه کرد : فاز آزمایشی تامین مالی زنجیره ای را تا پایان سال نهایی خواهیم کرد و سال آینده تامین مالی زنجیره ای را حتماً اجرایی خواهیم کرد که با این کار نگرانی سرمایه در گردش را برای واحدهای تولیدی تا حدود زیادی حل خواهیم کرد.

گزارش عملکرد سه ماهه وزارت صمت منتشر می شود

وی همچنین در پایان گفت: گزارش عملکرد سه ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به زودی منتشر خواهیم کرد و هر سه ماه یکبار گزارش اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

Img20230724132753399 310x165 - پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز ۱۴۰۳

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x