Img20240731110000761 650x330 - بازگشت سرخوشی به بورس؛ دلار برگشت

بازگشت سرخوشی به بورس؛ دلار برگشت

بامداد امروز، حمله هوا به زمین رژیم صهیونیستی به اهدافی در ایران انجام شد؛ ابعاد این حمله و واکنش پدافند هوایی کشورمان، بازارها را قانع کرده که افزایش تنش متوقف شده و همین کافی بود تا هیجان مثبت به بازارها برگردد.

بورس تهران بعد از مدت‌ها، کار خود را با انبوهی صف خرید شروع کرد؛ واکنش مثبت بازار به حمله‌ای بود که رژیم صهیونیستی علیه اهدافی در کشورمان انجام داد. این حمله آن‌گونه که پیش‌تر مقامات این رژیم تبلیغ می‌کردند، تناسبی با صلابت عملیات موشکی وعده صادق ۲ نداشت و به نظر می‌رسد همین موضوع سرمایه‌گذاران را اقناع کرده است که روند صعودی افزایش تنش فعلاً متوقف شده است.

در بازار سرمایه، شروع معاملات حدود ۶۰ درصد نمادهای بازار در بازه مثبت بود و ارزش صفوف خرید بازار به حوالی ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید. این وضعیت از ۱۰ شهریور تاکنون بی‌سابقه بوده است و عمدتاً می‌تواند ناشی از فضای هیجانی بازار باشد.

در بازار غیر رسمی ارز نیز واکنش معامله گران مانند سرمایه‌گذاران بورس بود و آنها نیز فعلاً با تحلیل توقف افزایش تنش وارد میدان شده‌اند. در این فضا قیمت دلار در بازار آزاد ۱۷۰۰ تومان در آغاز معاملات کاهش پیدا کرد و به ۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

قیمت تتر هم که تا مرز ۷۰ هزار تومان بالا برده شده بود، بعد از اتمام حمله رژیم صهیونیستی تا محدوده ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان افت کرد.

هنوز اطلاعات رسمی مقامات کشورمان در مورد ابعاد حمله بامداد امروز و خسارت‌های احتمالی آن منتشر نشده؛ اما تا اینجای کار اظهاراتی که منابع آگاه نظامی کشور با رسانه‌های داخلی داشته‌اند نشان می‌دهد جوسازی‌های اسرائیل در مورد این حمله صحت ندارد و ابعاد خسارت‌ها – که در حال ارزیابی است- از محدود بودن این حمله حکایت دارد.

به نظر می‌رسد بازارها نیز با درک محدودیت این حمله و امیدواری به توقف حملات پینگ‌پونگی، دچار سرخوشی شده‌اند و تحلیل آنها این است که هرچند ایران بارها هشدار داده شده بود که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی با واکنش متناسب مواجه خواهد شد؛ اما با توجه به محدودیت حمله بامداد امروز، احتمالاً در کوتاه‌مدت پاسخی به این حمله پاسخ نخواهد داد تا تلاش‌های دیپلماتیک برای دور کردن منطقه از جنگ همه‌گیر کارسازی شود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *