Img202410221448249281 650x330 - برای حضور در نمایشگاه دموتکس دوبی از همه ظرفیت‌ها استفاده شود

برای حضور در نمایشگاه دموتکس دوبی از همه ظرفیت‌ها استفاده شود

در نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران ظرفیت دموتکس دبی بررسی و اعلام شد: این شهر می‌تواند هاب بازار فرش ایرانی باشد و سهولت رفت و آمد، ارسال بار و انتقال راحت پول جزو امتیازات آن است.

نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با حضور کمیسیون‌های متناظر اتاق‌های سراسر کشور برگزار شد. در این نشست، چگونگی حضور در نمایشگاه دموتکس دبی بررسی شد.

دومین دوره دموتکس خاورمیانه – دبی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آوریل ۲۰۲۵ مطابق با ۲ تا ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) برگزار خواهد شد. در این نشست مرتضی حاجی‌آقا میری چگونگی حضور بخش خصوصی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های حضور را به همراه اعضای کمیسیون بررسی کرد.

حاجی‌آقا میری در این نشست عنوان کرد: سال گذشته بعد از ۱۳ سال به دبی برگشتیم؛ قبل از آن نمایشگاه فرش در ترکیه برگزار می‌شد. در خاورمیانه، دبی هاب منطقه و جهان است؛ سال اول این نمایشگاه، ما سه الی چهار ماه فرصت داشتیم تا برای حضور در نمایشگاه خود را آماده کنیم ولی الآن فرصت کافی برای حضور وجود دارد. البته سال گذشته ۱۰ غرفه گذار از ایران، مصر، عربستان سعودی، چین، هند، امارت متحده عربی، سوئیس، المان، امریکا حضور داشتند.

نارینه آزلبار، نماینده دموتکس در ایران هم درباره این نمایشگاه گفت: دوبی شرایط خوبی در منطقه دارد و با توجه به موقعیت دوبی و ساخت‌وساز فراوان در آنجا و نیاز مبرم برای انواع کف‌پوش، فرش، موکت و غیره است، برگزارکننده این نمایشگاه به دنبال آن است تا شرکت‌های ایرانی با عمده خریداران کف‌پوش ملاقاتی داشته باشند. موارد آسان گمرکی و هزینه‌های اندک از نقاط مثبت دوبی است.
او ادامه داد: اگر قرار باشد شرکت‌ها علاوه بر ترکیه در کشور دیگری حاضر باشند، بالطبع امارات متحده عربی و دوبی به‌عنوان هاب بین‌المللی شناخته شده‌است. اکثر کشورهای عرب‌زبان‌ها کمتر از یک ساعت تا دوبی فاصله دارند. در طی سال‌های گذشته، نمایشگاه‌های دوبی به‌صورت جهشی، رشد بسیار خوبی داشته و دموتکس هم می‌تواند در آینده این تجربه موفق را داشته باشد.

او تصریح کرد: در سه روز نمایشگاه دموتکس دوبی، ۷۵۰۰ نفر از نمایشگاه تخصصی بازدید کردند. در این نمایشگاه از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اردن، مصر، هند، آلمان و برخی از کشورهای اروپایی حضور داشتند.

آزلبار، نماینده دموتکس در ایران تاکید کرد: باید روی بازدیدکننده اروپایی و کشورهای شرق دور کار کنیم. البته پارسال تبلیغات دموتکس دوبی دیرتر شروع شد و امیدواریم امسال بهتر از قبل برگزار شد.

بعد از آن رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران عنوان کرد: قیمت فرش در نمایشگاه دموتکس دبی فاصله زیادی با آلمان و کشورهای دیگر داشت. البته این به وضعیت خود دبی هم برمی‌گردد. یکی از تسهیلگری‌ها موضوع قیمت است. از طرفی برگزاری برنامه‌های جانبی در نمایشگاه دموتکس دبی بود.

بعد از آن حمیدرضا ذولانواری، نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: نمایشگاه دموتکس بهترین نمایشگاه کف‌پوش و فرش است و سال‌ها کعبه آمال صنعت فرش بوده است. تمام برنامه‌ریزی آن‌ها در سال برای شرکت در دموتکس المان بود. متأسفانه کووید این حوزه را ضعیف‌تر کرد. پتانسیل دموتکس می‌تواند این جایگاه را دوباره به آن برگرداند به‌شرط اینکه همان شیوه مدیریت آلمانی در پیش گرفته شود. او ادامه داد: مشتری‌های خاور دور چشم امیدش صنعت فرش ماست. چین، کره جنوبی، ژاپن، اندونزی و غیره هنوز مشتری فرش ایرانی هستند و امیدواریم حضور پررنگ‌تری در دموتکس دبی داشته باشند.

علا نور توکلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز در این نشست، گفت: نمایشگاه دموتکس دبی پارسال را نباید جز نمایشگاه دموتکس به‌حساب آورد. بیشتر همکارهای ایرانی شرکت‌کننده در آن، فعالان حوزه فرش ماشینی بودند. از کشورهای خارجی کمتر در آن شرکت کرده بودند. امیدوارم امسال با برنامه‌ریزی، موقعیت زمانی و مکانی خوب، نمایشگاه پرباری در حد اسم نمایشگاه دموتکس برگزار شود وگرنه دموتکس به سمت هانوفر آلمان و یا نمایشگاه ترکیه می‌رود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - برای حضور در نمایشگاه دموتکس دوبی از همه ظرفیت‌ها استفاده شود

حامد چمن رخ، عضو کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران هم گفت: نمایشگاه دموتکس دبی ظرفیت خوبی دارد و فرصت خوبی برای ایرانیان است تا روی بازار امارت بیشتر سرمایه‌گذاری شود. سهولت رفت آمد به دبی، ارسال بار، انتقال پول جز امتیازات دبی است. همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی خوب و قوی از سمت دموتکس است که بسیار می‌توان در این سرنوشت اثر گذاشت.

او ادامه داد: دبی هاب بین‌المللی با دسترسی به همه نقاط جهان و دروازه ورود به افریقا است اما بازار فرش دستباف از آن ظرفیت‌ها غافل است. افریقا ظرفیت خوبی دارد و دبی می‌تواند ظرفیت آن را معرفی کند. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم مشتریان خوب فرش ایرانی است و اگر دموتکس در دبی جا بیفتد در منطقه حرفی برای گفتن خواهد داشت و به برند منطقه‌ای و جهانی تبدیل خواهد شد.

او تاکید کرد: باید در این حوزه برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ داشته باشیم؛ تا با همکاری هم مسیر جدیدی ایجاد کنیم. نمایشگاه فرش و کف‌پوش استانبول ( (CFE هم نمایشگاه خوبی است، اما به هر حالی باید به این توجه شود که ترکیه رقیب فرش ایران است. دبی می‌تواند آینده خوبی داشته باشد به‌شرط اینکه برنامه‌ریزی خوبی در این مسیر داشته باشیم.

چمن‌رخ تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه انجام شود. با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی باید به سمت امارات نگاه متفاوت‌تری داشته باشیم.

در ادامه این نشست حاج‌آقا میری هم گفت: با توجه به تحریم‌ها، دسترسی ایران به بازار اروپا و خیلی از کشورها کم شده است. باید در کشورهای منطقه برای توسعه تجارت تمرکز کنیم. در دبی و ترکیه باید حضور داشت تا فعالان از ظرفیت این دو کشور و نمایشگاه‌های آن استفاده کنند.

مهرداد زکی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم در این نشست گفت: مخاطبان و بازارها تغییر کرده است؛ شرکت‌کنندگان در دموتکس هم تغییر کرده. مثلاً برندهای فرش ماشینی بلژیک در دموتکس الآن حضور خارجی ندارد. ایراد از دموتکس نیست بلکه تغییر واقعیت‌هاست. به دلیل رقابت بلژیک و ترکیه، بلژیک از نمایشگاه خارج‌شده است. اما دموتکس هانوفر هر دو سال یک‌بار به‌صورت قوی برگزار خواهد شد.

زکی پور تصریح کرد: دموتکس دبی هم باید از حالت حضور ۷۰ درصد ایرانی خارج شود و این نمایشگاه بین‌المللی شود و جامعه چینی و هندی به سالن‌ها بیایند تا این دموتکس قوی خواهد شد. جامعه فرش ایرانی به سی.اف.ای ترکیه اعتماد کمتری دارد.

او تاکید کرد: نمایشگاه دموتکس دبی باید جهانی باشد. خیلی از شرکت‌های ایرانی نسبت به ترک‌ها بی‌طرف نیستند. باید از فرصت نمایشگاه ترکیه و دبی استفاده کرد. موضوع دیگر زمان برگزاری دموتکس دبی بود گه گفتند اردیبهشت زمان مناسبی نیست. مثلاً ژانویه زمان خوبی برای برگزاری نمایشگاه است. برگزار سی. اف. ای ترکیه هم به ژانویه منتقل‌شده است.

در بخشی از این نشست به نمایشگاه دموتکس هانوفر-آلمان اشاره شد که در تاریخ ۱۹ الی ۲۲ ژانویه ۲۰۲۶ (مصادف با ۲۹ دی الی ۲ بهمن ۱۴۰۴) برگزار خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی دموتکس آلمان، دو سال یک‌بار در شهر هانوفر برگزار می‌شود، به‌عنوان معتبرترین نمایشگاه قالی، فرش، و کف‌پوش در جهان شناخته می‌شود. در ادامه گفته شد که نمایشگاه Domotex، ارائه‌کننده انواع قالی و قالیچه‌های دستباف، مدرن، و سنتی است که کشورهای مختلفی همچون ایران، آلمان، ترکیه، ایتالیا،، بلژیک، هلند، اسپانیا، افغانستان، چین، نپال و پاکستان شرکت می‌کنند. در نمایشگاه دموتکس هانوفر، برندهای معروف فرش و قالی، فرش‌های دستباف، مدرن، و سنتی، پارکت و کف‌پوش‌های متنوع، قالیچه تزیینی، تابلوفرش، گلیم فرش و پادری به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *