images 1729333956 67138ac4df143 - از تفاوت صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس چه می دانید؟

از تفاوت صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس چه می دانید؟

دنیای برند، تفاوت اصلی بین بروکر فارکس و صرافی ارز دیجیتال در نحوه مالکیت دارایی و نقش واسطه است. در صرافی، شما مالک مستقیم ارز دیجیتال خریداری شده هستید، اما در بروکر فارکس، شما بر اساس حدسیات خود روی قیمت ارز، در بازار فارکس موقعیت معامله باز می‌کنید. صرافی مثل یک بازار است که افراد در آن مستقیماً با هم معامله می‌کنند، اما بروکر به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که از طریق آن به بازار بزرگ‌تری متصل می‌شوید. انتخاب بین این دو به اهداف و ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. در این مقاله مزایا و معایب هرکدام را بررسی و در نهایت آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟

صرافی ارز دیجیتال یک بستر آنلاین شبانه‌روزی که در آن، انواع مختلف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و صدها ارز دیجیتال دیگر خرید و فروش می‌شوند. نحوه عملکرد صرافی های برتر ارز دیجیتال، به‌صورت زیر است:

  1. برای استفاده از یک صرافی، باید در آن ثبت‌نام کنید. این فرایند معمولا شامل ارائه اطلاعات شخصی و احراز هویت است.
  2. پس از ثبت‌نام، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مانند کارت بانکی، انتقال بانکی یا سایر روش‌های پرداخت، وجه مورد نظر خود را به حساب صرافی واریز کنید.
  3. پس از واریز وجه، شما می‌توانید با جستجوی ارز مورد نظر، قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش را مشاهده و سفارش خود را ثبت کنید.
  4. در صرافی‌ها، ارزهای دیجیتال به صورت جفت عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، BTC/USDT نشان می‌دهد که شما بیت کوین را با تتر مبادله می‌کنید.
  5. صرافی‌ها معمولاً یک کیف پول داخلی دارند که ارزهای خریداری شده کاربران در آن نگهداری می‌شود. اما برای امنیت بیشتر، بهتر است تریدرها ارزهای خود را به یک کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری منتقل کنند.

مزایا و معایب استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟

زمانی‌که از صرافی برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کنید چند مزیت و چند محدودیت دارید که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

مزایا و نکات مثبت استفاده از صرافی ارز دیجیتال

مزایای باعث شده‌اند که صرافی‌های ارز دیجیتال به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای معامله ارزهای دیجیتال تبدیل شوند.

  • معاملات و ترید مستقیم: در صرافی‌‌های ارز دیجیتال کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را بدون وجود واسطه معامله کنند که این موضوع امکان انجام سریع‌تر تراکنش‌ها و کنترل بیشتر روی فرایند ترید را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.
  • تنوع بالا: صرافی‌های بزرگ، طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهند. این تنوع به شما امکان می‌دهد تا سبد سرمایه‌گذاری متنوع‌تری داشته باشید و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.
  • نقدینگی بالا: صرافی‌های بزرگ، طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهند. این تنوع به شما امکان می‌دهد تا سبد سرمایه‌گذاری متنوع‌تری داشته باشید و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهید.
  • امنیت بالا: صرافی‌های معتبر از اقدامات امنیتی پیشرفته‌ای مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، ذخیره‌سازی سرد ارزها و بیمه وجوه برای محافظت از دارایی‌های کاربران خود استفاده می‌کنند.
  • تحت نظارت بودن و رگوله شدن: نظارت نهادهای مالی بر صرافی‌ها، باعث ایجاد اعتماد بیشتر در میان کاربران می‌شود، احتمال کلاهبرداری را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که صرافی‌ها استانداردهای بالاتری را رعایت کنند.

images 1729333956 67138ac4e7463 - از تفاوت صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس چه می دانید؟معایب و محدودیت‌های استفاده از صرافی ارز دیجیتال

در کنار این مزایا، چند محدودیت مهک نیز در زمان استفاده از صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که باید حتما از آن‌ها آگاه باشید:

  • ریسک‌های امنیتی: به رغم پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه امنیت سایبری، هک شدن صرافی‌ها هنوز هم یک تهدید جدی است. هکرها ممکن است با استفاده از روش‌های مختلف مانند فیشینگ، بدافزارها و حملات DDoS به دنبال سرقت ارزهای دیجیتال کاربران باشند.
  • کنترل محدود روی دارایی‌ها: وقتی ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی نگهداری می‌کنید، در واقع کلیدهای خصوصی آن‌ها را در اختیار صرافی قرار می‌دهید. این امر باعث می‌شود که شما کنترل کمتری روی دارایی‌های خود داشته باشید و در صورت بروز مشکلاتی مانند ورشکستگی صرافی، دسترسی خود را به دارایی‌ها از دست بدهید.
  • هزینه‌های معاملاتی: صرافی‌ها برای ارائه خدمات خود، کارمزدهایی را از کاربران دریافت می‌کنند. این کارمزدها شامل کارمزدهای معاملاتی، واریز و برداشت است. در برخی موارد، این کارمزدها می‌توانند به میزان قابل‌توجهی از سود معاملات شما کم کنند.
  • زمان‌های عدم دسترسی: مشکلات فنی، تعمیر و نگهداری یا حتی حملات سایبری ممکن است باعث شوند شما نتوانید به حساب خود دسترسی داشته باشید یا معاملات خود را انجام دهید. این موضوع می‌تواند در بازارهای پر‌نوسان بسیار مشکل‌ساز باشد.

با در نظر گرفتن این مزایا و معایب، لازم است این نکته را نیز بدانید که صرافی‌های ارز دیجیتال به دو صورت متمرکز و نیمه متمرکز فعالیت می‌کنند. صرافی‌های متمرکز به عنوان واسطه عمل می‌کنند و از کاربران می‌خواهند به آن‌ها در مورد وجوه خود اعتماد کنند. در مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز امکان معاملات همتا به همتا را مستقیماً از کیف پول‌های کاربران فراهم می‌کنند، اما ممکن است نیاز به دانش فنی بیشتر و نقدینگی کمتری داشته باشند.

بروکر فارکس چیست و چطور کار می‌کند؟

بروکر فارکس واسطه‌ای بین شما و بزرگ‌ترین بازار مالی جهان یعنی فارکس است. نحوه کار بروکر های برتر فارکس به شکل زیر است:

  1. مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، برای استفاده از خدمات یک بروکر فارکس، باید در آن ثبت‌نام کرده و وجه مورد نظر خود را واریز کنید.
  2. مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، برای استفاده از خدمات یک بروکر فارکس، باید در آن ثبت‌نام کرده و وجه مورد نظر خود را واریز کنید.
  3. پس از انتخاب ابزار مالی، شما می‌توانید یک پوزیشن خرید (Long) یا فروش (Short) باز کنید. اگر فکر می‌کنید قیمت یک دارایی افزایش پیدا می‌کند، پوزیشن خرید باز می‌کنید و اگر فکر می‌کنید قیمت کاهش پیدا می‌کند، پوزیشن فروش باز می‌کنید.
  4. در هر زمان که بخواهید، می‌توانید پوزیشن خود را ببندید و سود یا زیان خود را محقق کنید.

images 1729333956 67138ac4ea69f - از تفاوت صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس چه می دانید؟مزایا و معایب بروکر فارکس چیست؟

انتخاب بروکر فارکس نیز برای شما مزایا و معایبی به‌دنبال دارد که در بخش بعدی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

مزایای بروکر فارکس

مهم‌ترین مزایای بروکر فارکس عبارت‌اند از:

  • سهولت استفاده: استفاده از بروکر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به خصوص برای مبتدیان، آسان‌تر است.
  • امنیت بالاتر: بروکرها معمولاً امنیت بیشتری برای وجوه شما نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهند.
  • نظارت و رگولاتوری: تمام بروکرهای ارز دیجیتال توسط مقامات مالی تنظیم می‌شوند که این امر باعث افزایش سطح محافظت از سرمایه‌گذاری شما می‌شود.
  • منابع آموزشی و تحلیل بازار: برخی از بروکرها منابع آموزشی و تحلیل بازار را برای کمک به شما در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی ارائه می‌دهند.
  • امکان انجام معاملات CFD: انجام معاملات مشتقه با بروکرها آسان‌تر است. در این معاملات می‌توانید بدون خرید دارایی واقعی تغییرات قیمت آن را پیش‌بینی کنید.
  • پشتیبانی مشتری: بروکرها معمولاً سطح بالایی از پشتیبانی را ارائه می‌دهند که اغلب ۷/۲۴ در دسترس است.

معایب بروکر فارکس

با وجود این مزایا، بروکر فارکس چند محدودیت و چالش مهم نیز برای تریدها ایجاد می‌کند که عبارت‌اند از:

  • هزینه‌ها: بروکرها معمولاً هزینه‌های بالاتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز دریافت می‌کنند.
  • تنوع محدود ارز‌های دیجیتال: ممکن است بروکر مورد نظر شما همه ارزهای دیجیتال را پشتیبانی نکند. پس باید مطمئن شوید که از ارز دیجیتال دلخواه شما پشتیبانی می‌کند.
  • عدم امکان معامله مستقیم: معامله‌گران از قابلیت تجارت ارزهای دیجیتال به‌طور مستقیم با ارزهای فیات یا سایر ارزها محروم می‌شوند که می‌تواند انعطاف‌پذیری را در استراتژی‌های معاملاتی محدود کند.
  • کنترل نداشتن روی دارایی‌ها: استفاده از یک بروکر باعث می‌شود معامله‌گران کنترل کمتری بر وجوه و تصمیمات سرمایه‌گذاری خود داشته باشند و به تدابیر امنیتی و اعتبار بروکر وابسته شوند. این وابستگی ممکن است ریسک‌هایی مانند هک یا ورشکستگی بروکر را به همراه داشته باشد.

شباهت و تفاوت صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس چیست؟

شباهت اصلی بین صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس این است که هر دو به‌عنوان دروازه‌هایی به سوی بازار ارز‌‌های دیجیتال عمل می‌کنند و بابت تراکنش‌ها از شما هزینه دریافت می‌کنند. همچنین، با کمک هر دوی آن‌ها می‌توانید به داده‌های لحظه‌ای بازار دسترسی داشته باشید. بر همین اساس، مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها عبارت‌اند از:

  • روش‌های معامله: صرافی‌ها امکان معاملات مستقیم بین کاربران را فراهم می‌کنند، در‌حالی‌که بروکرها اغلب از مدل معاملات اهرمی استفاده می‌کنند. (معاملات اهرمی به‌صورت محدودتر از طریق صرافی نیز ممکن است.)
  • معامله مستقیم در مقابل نقش واسطه: صرافی‌ها به عنوان یک بازار عمل می‌کنند، در‌حالی‌که بروکرها به عنوان واسطه بین معامله‌گر و بازار عمل می‌کنند.
  • تنوع ارز‌ها: صرافی‌ها معمولاً طیف گسترده‌تری از ارزهای دیجیتال را نسبت به بروکرها ارائه می‌دهند.
  • انواع سفارشات موجود: صرافی‌ها معمولاً انواع سفارشات متنوع‌تری را مانند سفارش محدود، بازار و توقف ضرر را نسبت به بروکرها ارائه می‌دهند.
  • امنیت و مقررات: بروکرها معمولاً تحت نظارت مقررات بیشتری هستند و امنیت بالاتری را برای وجوه مشتریان فراهم می‌کنند.
  • میزان نقدینگی: صرافی‌ها معمولاً نقدینگی بیشتری نسبت به بروکرها دارند.

بین صرافی ارز دیجیتال و بروکر فارکس کدام را انتخاب کنیم؟

برای مبتدیان، بروکر فارکس گزینه بهتری است؛ زیرا امنیت بیشتری دارد و به آن‌ها در درک بهتر استراتژی‌های معاملاتی کمک می‌کند. برای معامله‌گران حرفه‌ای و بزرگ، صرافی ارز دیجیتال مناسب‌تر است، زیرا نقدینگی بالاتر و امکان خرید و فروش مستقیم ارزها را فراهم می‌کند. در نهایت، انتخاب بین این دو به اهداف معاملاتی، میزان ریسک‌پذیری، نوع ارز‌های مورد نظر و سطح تجربه فرد بستگی دارد. به‌طور معمول برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت از صرافی و برای کسب سود در کوتاه‌مدت از بروکر استفاده می‌شود.

 

این مطلب، خبرآگهی است و دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *