نیما شمساپور، مدیرعامل بنیان نوآوری فرانیک

آینده نئوبانک‌ها به سرمایه‌گذاری و عوامل اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد

بنیان نوآوری فرانیک که بازوی نوآوری شرکت ملی انفورماتیک است، یکی از حامیان بیستمین رویداد فیناپ بود. این رویداد بر بانکداری دیجیتال، سوپراپلیکیشن‌ها و نئوبانک‌ها متمرکز بود و سخنرانان و پنلیست‌های آن نیز فعالان باسابقه نظام بانکی و اکوسیستم پرداخت کشور بودند. نیما شمساپور، مدیرعامل بنیان نوآوری فرانیک که به‌صورت اختصاصی در زمینه نوآوری باز فعال است، در این رویداد درباره «روندهای نوآوری در نئوبانک و سوپراپلیکیشن‌ها» صحبت کرد.

دنیای برند؛ نیما شمساپور در ابتدای صحبت‌های خود اعلام کرد که قرار است سناریوهای آینده فین‌تک و نئوبانک‌ها در ایران را بازگو کند. مدیرعامل بنیان نوآوری فرانیک، توضیح داد که برای تهیه این گزارش، جلسات متعددی را با متخصصان صنعت فین‌تک داشته‌اند. براساس اعلام نیما شمساپور، نئوبانک‌ها در جهان حدود ۳۰۰ میلیون کاربر دارند و تعداد تراکنش‌هایی که در آن‌ها انجام شده ۶/۲ تریلیون دلار است. مدیرعامل فرانیک در ادامه گفت: «نئوبانک‌ها در سراسر دنیا، مزیت رقابتی خود را در حوزه‌های مختلفی می‌سازند. به‌طور مثال مزیت رقابتی رولوت (revolut) پرداخت خارجی است. مزیت رقابتی دیگر نئوبانک‌ها هم موضوعاتی چون تجربه کاربری خوب یا کم‌کردن هزینه تراکنش است.»

شمساپور تاکید کرد که با کمک افراد متخصصی از جمله سیاست‌گذاران، فعالان تکنولوژی، متخصصان علوم اجتماعی، سعی کرده‌اند آینده صنعت فین‌تک و نئوبانک‌ها را ترسیم کنند.

او افزود: «متغیرهای زیادی روی آینده نوآوری در نئوبانک‌ها تاثیر می‌گذارند. برخی از این متغیرها به سیاست‌گذاری و رگولاتوری ربط دارد. برخی دیگر از متغیرها اقتصادی هستند که مهم‌ترینشان ثبات اقتصادی است. فضای سرمایه‌گذاری نیز در آینده نئوبانک‌ها تاثیر می‌گذارد. یکی دیگر از موضوعاتی که آینده نئوبانک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مسائل اجتماعی مانند سرعت اینترنت یا سواد مالی است و برخی دیگر از موضوعات نیز فناورانه هستند مثل زیرساخت‌ها.»

ترسیم آینده فین‌تک در ۳ سناریو

طبق گفته‌‌های این فعال حوزه فین‌تک، آینده نوآوری در نئوبانک‌ها به‌طور کلی به مجموعه‌ای از متغیرهای سیاسی، اجتماعی، فناوری و اقتصادی وابسته‌ است و اگر هر کدام از این متغیرها تغییر کنند، مسیر آینده این صنعت نیز عوض می‌شود. شمساپور در ادامه گفت که با استفاده از روش آینده‌پژوهی میکمک، وضعیت متغیرهای تاثیرگذار در آینده فین‌تک و نئوبانک را بررسی کردند. به گفته مدیرعامل فرانیک، فضای رگولاتوری که در ارائه دیگر سخنرانان و پنلیست‌های فیناپ نیز ردپای آن قابل مشاهده بود، تحریم‌ها، فضای اقتصادی ایران، وضعیت سرمایه‌گذاری و تصمیمات قانون‌گذاران در حوزه امنیت سایبری، بر آینده یک کسب‌وکار فین‌تکی تاثیر می‌گذارد.

شمساپور توضیح داد که سناریو اول که متخصصان احتمال وقوع آن را ۴۰ درصد ارزیابی کرده‌اند، این است که تکنولوژی آینده فین‌تک را تعیین می‌کند. سیاست‌گذاری‌هایی در این زمینه انجام می‌شود و مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز باعث رشد سرمایه‌گذاری در صنعت فین‌تک می‌شود. براساس این سناریو، استفاده از هوش مصنوعی، دیفای و اینترنت اشیا به کیفیت و سرعت بالای نئوبانک‌ها کمک می‌کند. مدیرعامل فرانیک معتقد است که در این سناریو شاهد رشد ناهماهنگ خواهیم بود اما به‌طور کلی، در این سناریو آینده خوش‌بینانه‌ای خواهد بود.

یکی دیگر از سناریوهایی که شمساپور برای آینده فین‌تک ترسیم کرده، به مقوله تحریم‌ها اشاره دارد. او برای توضیح این سناریو گفت: «در سال‌‌های ۹۳ تا ۹۷ تحریم‌های کمی داشتیم و این تحریم‌ها از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، بیشتر شده و از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نیز وضعیت تحریم‌ها متوسط بوده است. در این سناریو، از نظر تحریم‌ها و فضای اقتصادی، همین وضعیت ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد. در این سناریو اگر تحریم‌ها بیشتر شود، سخت‌گیری‌ها هم افزایش می‌یابد. اولویت قانون‌گذار در دوران تحریم‌ها قیمت دلار است. در نتیجه، استارتاپ‌های متوسط و کوچک با افزایش تحریم‌ها از بین می‌روند.»

طبق گفته مدیرعامل فرانیک یکی دیگر از سناریوهای آینده‌ی صنعت فین‌تک، وضعیت رنسانس است. در رنسانس، تحریم‌ها برداشته می‌شود و سرمایه‌گذاری خارجی شکل می‌گیرد. او معتقد است که در رنسانس، وضعیت فین‌تک‌ها از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ نیز بهتر می‌شود و کسب‌وکارها می‌توانند فعال‌تر کار کنند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *