Img20241013091502583 650x330 - بخش خصوصی به میزان پرداخت مالیات در تصمیم‌گیری نقش داشته باشد

بخش خصوصی به میزان پرداخت مالیات در تصمیم‌گیری نقش داشته باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با اشاره به سهم بالای بخش خصوصی در پرداخت مالیات، گفت: انتظار می‌رود بخش خصوصی به میزان پرداخت مالیات در تصمیم‌گیری نقش داشته باشد و اتاق‌های بازرگانی مسیر توسعه استان را تعیین کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: دولت انتظار دارد همانند کشورهای پیشرفته مالیات دریافت شود؛ اما رفتار دولت مانند آن کشورها نباشد؛ اما این شدنی نیست و در این زمینه باید بیمه‌های اجتماعی هم لحاظ شود.

حجت میرزایی در جمع برخی اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان، افزود: در این راستا یک پژوهشی در مرکز پژوهش اتاق ایران در حال انجام است که میزان مالیات ایران با سایر کشورها را بررسی می‌کند.

او تصریح کرد: ما در کشور دچار بحران مالیاتی شده‌ایم و نمی‌دانیم این مالیات صرف چه اموری می‌شود؛ درحالی‌که بودجه عمومی کشور ۶۰ الی ۷۰ درصد امسال افزایش داشته و مالیات هم ۶۰ درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد که مالیات دریافتی توسط دولت باید صرف بهبود خدمات عمومی شود؛ اما جای این سؤال وجود دارد که آیا خدمات عمومی و زیرساخت‌ها افزایش پیدا کرده است؟

میرزایی تصریح کرد: بخش خصوصی بابت ناکارآمدی دولت هزینه پرداخت می‌کند؛ درحالی‌که ۱۰ میلیون تن بار رسوب‌کرده در گمرکات به خاطر سیاست‌های دولت انبار شده است.

او ادامه داد: بخش خصوصی در تصمیمات دولت نقش خاصی ندارد؛ اما در پرداخت مالیات سهم بیشتری بر عهده او گذاشته شده است، درصورتی‌که بسیاری از مواقع، بخش خصوصی ازاین‌گونه تصمیمات همچون ناترازی‌ها متضرر شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: انتظار می‌رود اتاق‌های بازرگانی حداقل، مسیر توسعه استان خود را به استانداران ارائه دهند و بخش خصوصی به همان اندازه که در پرداخت مالیات نقش دارند در تصمیمات هم نقش داشته باشند.

میرزایی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی و ثبات آن بسیار مهم است، افزود: پیشنهاد می‌کنیم اتاق اصفهان محور آژانس توسعه کشور شود و ما همه ظرفیت‌ها را نیز برای رسیدن به این مطلوب بسیج می‌کنیم.

اقتصاد رانتی مانع پیشرفت بخش خصوصی می‌شود

 امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان نیز در این نشست گفت: اقتصاد رانتی مانع پیشرفت بخش خصوصی و صادرات می‌شود درحالی‌که اگر نرخ ارز واقعی شود صادرات بخش خصوصی رونق می‌گیرد.

 وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری و اقتصاد رانتی را ازجمله عواملی است که مانع بخش اقتصادی در پرداخت هزینه برای تحقیق و توسعه می‌شود.

رئیس اتاق اصفهان ادامه داد: در این راستا باید بازار بر اساس اصل رقابت به جایگاه قیمتی معقولی دست پیدا کند؛ زیرا تعیین قیمت‌های دستوری همیشه با اختلافی چشمگیر نسبت به قیمت‌های موجود در بازار همراه بوده است.

مقررات سرمایه‌گذاری در اصفهان موجب گریز سرمایه‌گذار می‌شود

 محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: هیچ‌کسی منکر سرمایه‌گذاری نیست؛ اما متأسفانه مقررات در اصفهان به سخت‌ترین حالت ممکن برای بخش خصوصی اعمال می‌شود.

 وی افزود: در این زمینه باید نقش بخش خصوصی و دولت بررسی بیشتری شود؛ زیرا تا بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری نداشته باشد بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذار خارجی قصد سرمایه‌گذاری داشته باشد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان اظهار کرد: ما باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار در اصفهان باشیم و مسیر سرمایه‌گذاری را در این استان هموار و دست‌به‌دست هم دهیم تا این استان را به جایگاه واقعی برسانیم.

حمیدرضا امیدان، دبیر کل اتاق اصفهان نیز گفت: مشکل عمده نابسامانی اقتصاد فراتر از ناکارآمدی حکمرانی است و این در حالی است که ما وفاق نظری نداریم درصورتی‌که باید یک قالب برای مفهوم توسعه داشته باشیم. در این راستا توصیه می‌شود اتاق ایران ورود پیدا کند؛ اما راهکار عملی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: پیشرفت و توسعه از همه‌چیز مهم‌تر است و الفبای توسعه اقتصادی در شاخص رفاه مستلزم وفاق است. در کشور نیاز به قالب توسعه وجود دارد و انتظار داریم اتاق ایران نسبت به این قضیه ورود کند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *