Img20241009112904904 650x330 - به راهکارهای بخش خصوصی برای رفع مشکلات کشور اعتماد شود

به راهکارهای بخش خصوصی برای رفع مشکلات کشور اعتماد شود

در نشست هیات نمایندگان اتاق اصفهان ضمن گلایه شدید فعالان اقتصادی از قطع برق واحدهای صنعتی و تولیدی، تأکید شد: بخش خصوصی برای برون‌رفت از بسیاری مشکلات کشور برنامه دارد و باید به راهکارهای این بخش اعتماد شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: نیمی از سال گذشت و می‌توان گفت سال ۱۴۰۳ یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای صنعت است، فشارهای مالیاتی و بانکی افزایش یافته و عدم تأمین برق و کاهش قدرت خرید مردم از عوامل تأثیرگذار در فضای اقتصادی است.

امیر کشانی در نشست هیات نمایندگان اتاق اصفهان، افزود: امسال سال جهش تولید است؛ اما مشکلات بخش تولید پابرجاست، قوانین خلق‌الساعه سد راه تولید است و شرایط برای ادامه فعالیت را دشوار می‌کند، از طرفی تغییرات دولت، فرسودگی سیستم حمل‌ونقل، عدم امکان مبادلات بین‌المللی و… دامن‌گیر صنایع است.

وی گفت: بخش خصوصی برای بسیاری از مشکلات کشور برنامه و راهکار دارد؛ اما باید به این بخش اعتماد شود، با توجه ‌به درخواست فعالان اقتصادی در نشست با معاون بانک مرکزی به دنبال راه‌اندازی مجدد میز بانک مرکزی در اتاق هستیم تا مشکلات فعالان اقتصادی اصفهان به‌طور ویژه پیگیری شود.

رئیس اتاق اصفهان اضافه کرد: متأسفانه قطع برق آسیب زیادی به صنعت و تولید وارد کرده و این در حالی است که در برخی استان‌ها میزان قطع برق کمتر از اصفهان بوده است، اصفهان استانی صنعتی و اقتصادی است و قطعی برق خسارات سنگینی به اقتصاد استان و کشور وارد می‌کند. در یک پژوهش در حال برآورد دقیق خسارات وارد شده به استان هستیم تا بتوانیم موارد را پیگیری کنیم. دولت موظف است در زمینه پرداخت خسارات به صنایع اقدامات جدی انجام دهد و به صنعت و تولید پاسخگو باشد.

کشانی اضافه کرد: آمادگی داریم مشکلات ناشی از ناترازی برق که برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد شده را به‌صورت ویژه پیگیری کنیم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، خوشبختانه با همکاری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در یک سال اخیر حدود ۱۰ بخشنامه را باطل کردیم.

 وحید فولادگر، عضو هیات نمایندگان اتاق نیز در این نشست عنوان کرد: جلسات تخصصی توسط کمیسیون دانش‌بنیان در حال برگزاری است، از طرفی تلاش می‌شود در حاشیه برگزاری نشست‌های تخصصی مذاکرات رودررو برای فعالان اقتصادی و مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شود تا به همکاری بیشتر این مجموعه‌ها منجر شود.

 وی ادامه داد: در زمینه هوش مصنوعی نیز تلاش‌های زیادی شد که شورای هماهنگی در حوزه هوش مصنوعی تعریف کردیم و از همه دستگاه‌ها و ادارات در این شورا حضور دارند، لذا بر اساس برنامه‌ریزی شکل گرفته هماهنگی امور هوش مصنوعی با محوریت اتاق است.

 محمدرضا گل احمد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: ضروری است میز بانک مرکزی در اتاق برپا شود تا پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی سرعت بگیرد.

 وی ادامه داد: قطع برق مشکلات متعددی برای صنعت و تولید ایجاد کرده است؛ لذا دولت باید به تعهدات خود در قبال صنایع عمل کند و به تولید توجه کند، راهکارهای تأمین برق وجود دارد؛ ولی باید به بخش خصوصی اعتماد کرد.

 همچنین محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز عنوان کرد: نیاز است برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت گیرد که اقتدار اتاق روزبه‌روز افزایش یابد. تلاش می‌کنیم قدم‌هایی در راستای بهبود وضعیت صنایع برداریم که در کمیته‌های تخصصی کمیسیون صنعت، حقوق صنایع را پیگیری می‌کنیم.

 وی ادامه داد: متأسفانه در تابستان شاهد قطع برق و ایجاد مشکلات متعدد برای فعالان اقتصادی بودیم، هم‌اکنون نیز زمزمه‌هایی برای قطع برق و گاز در زمستان شنیده می‌شود که موجب نگرانی است، لذا ضروری است در این زمینه تلاش شود تا از بروز این اتفاق جلوگیری شود در غیر این صورت روند تولید مختل می‌شود.

 وی در ادامه گزارش جامعی از فعالیت‌های کمیسیون صنعت ارائه داد.

 مژگان ایزدی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز در این نشست عنوان کرد: باید میزان خسارات وارد شده بر صنایع به دلیل ناترازی صنعت برق را برآورد و محاسبه کرد؛ لذا ضروری است در این بخش اقدامات ویژه‌ای صورت پذیرد و تلاش شود مشکلات کاهش یابد.

 وی ادامه داد: قطعی برق علاوه بر کاهش میزان تولید موجب خسارات سنگین به واحدها شده و عمل به تعهدات آنها را با مشکل روبرو می‌کند، در این شرایط واحدها مجبور به تعدیل نیروی انسانی می‌شوند که باعث ایجاد مشکلات بیشتری می‌شود.

 مسعود گلشیرازی، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها خسارات سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد، لذا در این زمینه باید تدابیری اندیشیده شود تا از بروز خسارات سنگین جلوگیری شود.

 وی اظهار کرد: قطع برق باعث ایجاد مشکلاتی در گردش مالی بنگاه‌های اقتصادی شد و آنها را درگیر کرد، امروز حتی واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی نیز در پرداخت حقوق کارکنان خود با مسائلی روبرو هستند که جای نگرانی دارد، در این شرایط می‌طلبد دولت نیز به کمک صنایع بیاید و آنها را تحت فشار بیشتر قرار ندهد، قطع برق صنایع ملزم به جبران خسارت آنها است.

 وی افزود: نیاز است دولت با ارائه معافیت‌های مالیاتی زمینه تهیه تجهیزات لازم برای صنایع را فراهم کند تا بتوانند در جهت رفع مسائل ورود پیدا کنند، اتاق اصفهان نیز موظف است مشکلات فعالان اقتصادی را با ایفای نقش خود پیگیری حقوقی نماید.

 اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان اظهار کرد: مشکلات بیمه‌ای برای فعالان اقتصادی وجود دارد که با مسئولان تأمین اجتماعی جلساتی برگزار و پیگیری کردیم تا کار جلو برود، امیدواریم مسائل آنها نیز برطرف شود.

 وی اضافه کرد: متأسفانه زمزمه‌هایی از ناترازی و قطع برق در ماه‌های آینده به گوش می‌رسد که باید در این زمینه پیگیری‌هایی به‌منظور جلوگیری از آن شکل گیرد.

 وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز اظهار کرد: آب، خاک، محیط‌زیست و انرژی چهار ابر چالش هستند که می‌توان کارگروهی چند نفره با همراهی واحد حقوقی ایجاد شود تا کار پیش برود و در راستای رفع این موارد برنامه‌ریزی شود.

 وی تأکید کرد: در اتاق اصفهان، حتی یک کارت بازرگانی تقلبی وجود ندارد و این موضوع در سایر استان‌ها نیز باید موردتوجه و پیگیری قرار گیرد تا شاهد رفع مشکل کارت‌های بازرگانی جعلی و غیرواقعی باشیم.

 در ادامه حمیدرضا امیدان، دبیر کل اتاق اصفهان گزارشی از فعالیت‌های اتاق از دو منظر کمی و کیفی و با تأکید بر کارکرد و دستاورد ارائه کرد.

 وی با بیان اهمیت حرکت اتاق در مسیر بهبود محیط کسب‌وکار و خدمت به اعضای گران‌قدر گفت: در فعالیت‌های اتاق دهم رویکرد توسعه محوری و عمل‌گرایی اساس عمل است و تلاش می‌شود با تلاش در راستای وظایف ذاتی اتاق به دستاوردهای عینی و ملموس در خدمت به بخش خصوصی، دست یافت. میزبانی از سفرا، دیدار با معاون رئیس‌جمهور، برگزاری نشست‌های موضوعی و میزهای خدمت ازجمله فعالیت‌های اجرایی اتاق در شهریورماه بوده است.

 همچنین طرح اصلاح مواردی از قانون اتاق بازرگانی موردبررسی و بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *