گوگل

قاضی آمریکایی به گوگل دستور داد فروشگاه برنامه‌های خود را برای رقابت باز کند

یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه به گوگل، زیرمجموعه آلفابت، دستور داد تا تجارت برنامه‌های موبایل خود را بازسازی کند تا به کاربران اندروید گزینه‌های بیشتری برای دانلود برنامه‌ها و پرداخت برای تراکنش‌ها در آن‌ها بدهد، در پی رای هیئت منصفه سال گذشته به نفع سازنده «Fortnite»، اپیک گیمز.

دنیای برند به نقل از رویترز، یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه به گوگل، زیرمجموعه آلفابت، دستور داد تا تجارت برنامه‌های موبایل خود را بازسازی کند تا به کاربران اندروید گزینه‌های بیشتری برای دانلود برنامه‌ها و پرداخت برای تراکنش‌ها در آن‌ها بدهد، در پی رای هیئت منصفه سال گذشته به نفع سازنده «Fortnite»، اپیک گیمز.

این دستور قضایی توسط قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، جیمز دوناتو در سانفرانسیسکو، تغییراتی را که گوگل باید برای باز کردن فروشگاه برنامه‌های پرسود خود، پلی، به رقابت بیشتر انجام دهد، از جمله در دسترس قرار دادن برنامه‌های اندروید از منابع رقیب، مشخص کرد.

دوناتو در حکم خود گفت که برای سه سال گوگل نمی‌تواند استفاده از روش‌های پرداخت درون برنامه‌ای را ممنوع کند و باید به کاربران اجازه دهد پلتفرم‌ها یا فروشگاه‌های برنامه‌های شخص ثالث اندروید رقیب را دانلود کنند.

این دستور گوگل را از پرداخت به سازندگان دستگاه‌ها برای پیش نصب فروشگاه برنامه خود و از اشتراک درآمد تولید شده از فروشگاه پلی با سایر توزیع‌کنندگان برنامه‌ها محدود می‌کند.

گوگل در بیانیه‌ای گفت که به رای دادگاه که منجر به این حکم شد، در دادگاه تجدیدنظر حوزه نهم ایالات متحده در سانفرانسیسکو تجدید نظر خواهد کرد و از دادگاه‌های ایالات متحده خواهد خواست تا حکم دوناتو را تا زمان تجدید نظر تعلیق کند.

گوگل گفت: «در نهایت، در حالی که این تغییرات احتمالاً اپیگ را راضی می‌کنند، باعث ایجاد طیف وسیعی از عواقب ناخواسته خواهند شد که به مصرف‌کنندگان آمریکایی، توسعه‌دهندگان و سازندگان دستگاه‌ها آسیب خواهد رساند.»

تیم سویینی، مدیرعامل اپیک، روز دوشنبه در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس نوشت که حکم دوناتو «خبر بزرگی» است و گفت که فروشگاه اپیک گیمز و سایر فروشگاه‌های برنامه‌ها در سال ۲۰۲۵ به گوگل پلی خواهند آمد.

سویینی گفت توسعه‌دهندگان برنامه، سازندگان فروشگاه و دیگران سه سال زمان دارند «تا یک اکوسیستم اندروید پر جنب و جوش و رقابتی با چنین جرم بحرانی بسازند که گوگل نتواند آن را متوقف کند».

سهام آلفابت روز دوشنبه پس از این حکم ۲.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۶۴.۳۹ دلار رسید. دوناتو گفت اپیک و گوگل باید یک کمیته فنی سه نفره برای اجرای و نظارت بر این حکم تشکیل دهند. اپیک و گوگل هر کدام یک نفر را انتخاب می‌کنند و این دو عضو نفر سوم را انتخاب خواهند کرد.

دوناتو گفت که حکم او از اول نوامبر اجرا خواهد شد، که به گفته او به گوگل زمان می‌دهد تا «قراردادها و شیوه‌های فعلی خود را مطابق با آن کند».

اپیک در شکایتی که در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد، گوگل را به انحصار نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان به برنامه‌ها در دستگاه‌های اندروید و نحوه پرداخت آن‌ها برای تراکنش‌های درون برنامه‌ای متهم کرد.

این شرکت مستقر در کری، کارولینای شمالی، در دسامبر ۲۰۲۳ هیئت منصفه‌ای را متقاعد کرد که گوگل از طریق کنترل‌های خود بر توزیع برنامه‌ها و پرداخت‌ها، به طور غیرقانونی رقابت را خفه کرده است و راه را برای حکم دوناتو هموار کرده است.

گوگل از دوناتو خواسته بود تا اصلاحات پیشنهادی اپیک را رد کند، با این استدلال که آن‌ها هزینه بر، بیش از حد محدود کننده هستند و می‌توانند به حریم خصوصی و امنیت مصرف‌کننده آسیب بزنند. قاضی در طول یک جلسه در ماه اوت بیشتر این استدلال‌ها را رد کرد.

او به وکلای گوگل گفت: «شما برای درست کردن دنیا پس از اینکه به عنوان یک انحصارگر شناخته شدید، باید چیزی بپردازید.»

در یک پرونده جداگانه ضد انحصار در واشنگتن، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، آمیت مهتا، در ۵ آگوست به نفع وزارت دادگستری ایالات متحده حکم داد و گفت گوگل به طور غیرقانونی انحصار جستجوی وب را در دست گرفته است و میلیاردها دلار برای تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش فرض اینترنت هزینه کرده است.

گوگل همچنین در سپتامبر در دادگاه فدرال ویرجینیا در یک پرونده وزارت دادگستری در مورد تسلط خود در بازار فناوری تبلیغات محاکمه شد.

گوگل این ادعاها را در هر سه پرونده تکذیب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *