Img20241007131824923 650x330 - کالا و خدمات فناوری اطلاعات باید از داخل استان تأمین شود

کالا و خدمات فناوری اطلاعات باید از داخل استان تأمین شود

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بیرجند گفت: تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی باید تا حد امکان از داخل استان و با تکیه‌بر ظرفیت‌های استانی و نیروهای بومی تأمین شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: مقامات استانی با رایزنی‌های فراوان اعتباری را از مرکز اخذ می‌کنند اما به دلیل اینکه برخی شرکت‌ها امکان دریافت مجوز افتا را ندارند و به‌اشتباه در خیلی از خریدها قید الزام مجوز افتا ذکر می‌شود این اعتبار از استان خارج و شرکت‌های خارج از استان دارای مجوز افتا آن را تأمین می‌کنند.

علیرضا خامه زر در پنجاه و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکلات واحدهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، اظهار کرد: برای حمایت از این حوزه، باید تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان تا حد امکان از داخل استان و با تکیه‌بر ظرفیت‌ها و نیروهای بومی تأمین شود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز خصوصی گفت: تجهیزات، قطعات و خدمات فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان باید تا حد امکان از داخل استان و با تکیه‌بر استفاده از ظرفیت‌های استانی و نیروهای بومی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فناوری اطلاعات از پیشران‌های اقتصادی استان است که در سال‌های اخیر از محل اعتبارات تکلیفی، تسهیلاتی را برای این بخش قائل شدیم.

قناعت متذکر شد: اخذ مجوز افتا بر اساس الزامات قانونی مصوبه شورای عالی فضای مجازی مورد تأکید قرار گرفته و به دلیل تهدیدات مکرر دشمن و هکرها در حوزه‌های مختلف یک ضرورت حیاتی است.

استاندار تأکید کرد: با توجه به تهدیدات مکرر دشمنان، صیانت از فضای سایبری امری ضروری است و نباید از آن غافل شویم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتشار اطلاعات سازمانی، به حداقل رساندن آسیب‌های سایبری یا بی‌نیاز کردن کشور در تولید محصولات، ارائه خدمات فناوری اطلاعات یا استفاده مؤثر از فضای مجازی، نیاز به مرجع تشخیص صلاحیت فنی و غیر فنی شرکت فناوری اطلاعات داریم.

قناعت افزود: این اقدام در تمام کشورها به‌خصوص کشورهای توسعه یافته هم صورت می‌گیرد که اگر قرار است شرکتی خدماتی ارائه دهد باید تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم را نیز اخذ کند اما نباید به‌گونه‌ای باشد که اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات در خارج از استان هزینه شود.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به فاجعه معدن معدنجوی طبس و ابراز گلایه‌مندی از عدم طرح این موضوع در نشست شورای گفت‌وگوی استان، گفت: ما قدردان استاندار خراسان جنوبی هستیم که در محل حادثه حاضر شدند و به‌صورت میدانی تلاش کردند تا شاید حتی جان یک نفر حفظ شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه جاده و زیرساخت معادن طبس مناسب نیست، بیان کرد: دیوان محاسبات و بازرسی کشور باید بررسی کنند که آورده معادن و … برای استان ما چه بوده است و آیا از این آورده‌ها در راستای زیرساخت‌ها و ازجمله بهبود جاده‌ها در منطقه استفاده شده است.

این نماینده مجلس، ورود شورای گفت‌وگوی استان به موارد مشابه معدن معدنجوی طبس و بررسی این موارد را خواستار شد.

تعیین قیمت عادلانه محصولات زرشک و زعفران از دیگر موارد اعلامی اسحاقی در این نشست بود.

مهدی باقری، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه در خراسان جنوبی ماندگاری جوانان در حوزه فناوری اطلاعات بسیار سخت شده است.

وی با اشاره به اینکه افتا یک نهاد نظارتی در حوزه امنیت سایبری و شبکه است که یکی از سخت‌ترین مجوزها در این حوزه را ارائه می‌دهد، افزود: خرید ادارات در حوزه فناوری اطلاعات صرفاً در حوزه زیرساخت امنیتی و اجرای آن باید از شرکتی باشد که مجوز افتا دارد درحالی‌که کمتر از ۱۰ شرکت در استان توانمندی اخذ این مجوز را ندارند.

باقری با بیان اینکه متأسفانه عدم آشنایی برخی از مدیران دولتی و درخواست‌کنندگان کالا با قوانین این‌چنینی باعث می‌شود به‌اشتباه در تمامی خریدهای کامپیوتری مجوز افتا درخواست گردد و این امر با توجه به کم بودن تعداد شرکت‌های افتایی استان (دارای مجوز) و عدم دریافت این مجوز توسط تمام شرکت‌ها باعث می‌شود تأمین کالا توسط شرکت‌های غیربومی انجام شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه مرکز راهبردی افتا اعلام کرده برای خرید محصولات فناوری غیر زیرساختی نیاز به اخذ مجوز افتا نیست اما برخی ادارات خراسان جنوبی برای خرید یک سیستم کامپیوتر به دنبال مجوز افتا هستند، که تنها راهکار این مشکل استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو و اهرم حمایت از بخش خصوصی است تا شاید ادارات موظف شوند خریدهای خود را در سامانه ستاد از طریق شرکت‌های بومی انجام دهند.

باقری با بیان اینکه متأسفانه خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشتاز در اجرای همیشگی قوانین بوده و در برخی مواقع این قوانین دست و پا گیر و باعث خود تحریمی می‌گردد.

وی اظهار داشت: حوزه فناوری اطلاعات بخش زیادی از بودجه و اعتبار استان را در داخل حفظ کرده و باعث ایجاد اشتغال خواهد شد لذا باید از هزینه‌های دولت برای مناطق محروم استفاده کرد تا این بخش را گسترش داد.

مهرآرا، دبیر نظام صنفی رایانه‌ای خراسان جنوبی در این نشست اظهار کرد: علی‌رغم دستور مقام عالی استان در خصوص خرید ادارات از داخل استان اما متأسفانه این مهم محقق و پیگیری نشده است.

وی با اشاره به اینکه مدیران ادارات از ترس دستگاه‌های نظارتی و به دلیل تفاوت سودهای یک یا دو درصدی خریدهای خود را از شرکت‌های بزرگ خارج استان انجام می‌دهند، پیشنهاد کرد: اگر قرار است شرکت غیربومی در استان فروش داشته باشد باید نمایندگی در استان ایجاد نمایند.

مهرآرا با بیان اینکه بخش دولتی باید حوزه فناوری اطلاعات را حمایت کند، عنوان کرد: باید لیست خرید ادارات طی یک سال گذشته احصا و با مدیرانی که از خارج استان خرید داشتند برخورد گردد.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار در حوزه فناوری اطلاعات مدت‌زمان صدور مجوز پروانه ارائه خدمات افتا، به حداکثر ۹ ماه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل تعداد کم تقاضای پروانه آزمون مجوز افتا به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود، افزود: در حال حاضر تعداد ۱۰ شرکت با ۱۶ پروانه فعال در سطح استان در حوزه‌های آموزشی، عملیاتی، مدیریتی و فنی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: برگزاری آزمون مجازی افتا یکی از درخواست‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی است که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *