Img20240930205233317 650x330 - حل چالش‌های سازمان تأمین اجتماعی به مطالعات بیشتر نیاز دارد

حل چالش‌های سازمان تأمین اجتماعی به مطالعات بیشتر نیاز دارد

در نشست اخیر شورای گفت‌وگو پیشنهاد احیای شورای عالی تأمین اجتماعی و توجه به اصل سه‌جانبه‌گرایی از سوی بخش خصوصی مطرح و مقرر شد برای حل چالش‌های سازمان، بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام شود.

احیای شورای عالی تأمین اجتماعی، توجه به اصل سه‌جانبه‌گرایی و تجدیدنظر در ترکیب هیات‌های تشخیص مطالبات موضوعاتی بودند که در صدوبیست‌وپنجمین نشست شورای گفت‌وگو بررسی شدند. اعضای شورا درباره احیای شورای عالی تأمین اجتماعی به این نتیجه رسیدند که لازم است مطالعات بیشتر و دقیق‌تری صورت گیرد و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با همکاری دبیرخانه شورای گفت‌وگو تجربیات بین‌المللی را در این رابطه مدنظر قرار گیرد.

 در ابتدای این نشست صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران و عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و رئیس شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اشاره و ضمن محکوم کردن آن، شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفتند.

در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی بر لزوم همکاری بیشتر وزارت اقتصاد در تعیین موضوعاتی که از سوی انجمن‌ها و شوراهای گفت‌وگو استان‌ها پیگیری می‌شوند، تأکید کرد.

بر اساس اظهارات کاشفی، همه مسائل مربوط به بخش خصوصی با حساسیت بالا در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده و بعد از آن برای طرح در صحن اصلی شورا، پیشنهاد می‌شوند.‌

در بخش بعدی نشست، محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران به تشریح ابعاد و اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت و با اشاره به مصوبه نشست صدوچهاردهم شورای گفت‌وگو گفت: بر اساس آنچه در نشست شورای گفت‌وگو تصویب شد، آیین‌نامه مشاغل سخت‌وزیان‌آور مورد بازنگری قرار گرفت و نشست‌های متعددی در این رابطه برگزار شد؛ اما در نهایت اصلاحات انجام شده با اینکه برای هیات دولت ارسال شد، مسکوت باقی ماند و به نتیجه لازم نرسید.

در واکنش به تشریح روند صورت گرفته، نماینده وزارت کار تأکید کرد: لازم بود اصلاحات موردنظر در شورای حفاظت فنی مورد بررسی قرار گیرد، پس از بررسی‌ها در نهایت متنی در چهار ستون تهیه و در کمیسیون سرمایه انسانی دولت مطرح شد؛ اما به دلیل برخی ابهامات، مجدد به وزارت کار عودت داده شد تا اختلاف‌نظرها از بین برود و با توجه به مطرح شدن برنامه هفتم توسعه، منتظر شدیم موضوعات این قانون هم در آیین‌نامه دیده شود، برای همین همچنان باقی مانده است.

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درباره روند دنبال شده گفت: نکته مهم اینجاست که مسائل و ناکارآمدی‌هایی وجود دارد که حتی تغییر و اصلاح آیین‌نامه هم به بهبود شرایط کمک نمی‌کند. در واقع آنچه در آیین‌نامه‌ها می‌آید، اجرایی نمی‌شوند. قانون سخت‌وزیان‌آور هم از همین شرایط برخوردار بوده و از آنجایی که بار مالی ۹۰ درصدی بر دوش سازمان تأمین اجتماعی گذاشته است، به جد دنبال حل ریشه‌ای و تغییر اساسی در ساختار آن هستیم.

میدری اظهار کرد: برای تعیین مشاغل سخت‌وزیان‌آور باید شاخص‌های دقیقی تعریف کنیم که طبق سلیقه افراد، قابل تغییر نباشند. امروز چنین شاخص‌هایی نداریم. در واقع لازم است کارگران محدودتری در این بخش قرار بگیرند تا بتوانند به طور کامل از ویژگی‌ها و حمایت‌های موردنظر قانونی مشاغل سخت‌وزیان‌آور بهره ببرند.

او تصریح کرد: بدون شک در اسرع‌وقت اصلاحات ریشه‌ای مربوط به مشاغل سخت‌وزیان‌آور را اعمال می‌کنیم؛ اما به دلیل تمرکز روی وضعیت معادن، این موضوع در آینده نزدیک در دستورکار قرار خواهد گرفت. از طرفی می‌توان برای اجرای دقیق قانون موجود، ظرف دو هفته آینده سامانه‌ای ایجاد کنیم تا در کوتاه‌مدت وحدت‌رویه لازم شکل بگیرد.

در نهایت با توجه به درخواست بخش خصوصی مقرر شد به منظور حل ریشه‌ای و بلندمدت مربوط به مشاغل سخت‌وزیان‌آور، جلسات کارشناسی لازم توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگو در اتاق ایران و با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه به طور مرتب تشکیل شود.

در بخش دیگری از این نشست، وضعیت تولید و صادرات قیر نیز مورد توجه قرار گرفت و بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اعضای کمیسیون روی مسئله متمرکز شدند و رئیس‌کل بانک مرکزی هم در جریان قرار گرفته است.

به دلیل اهمیت موضوع قرار شد در نشست آینده شورای گفت‌وگو، مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر مطرح و بررسی شود.

رضا یگانه‌فرد، معاون اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون نیز در این نشست پیشنهاد داد: برای حل مشکلات اقتصادی و لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم، کمیته یا کارگروهی به همت دبیرخانه شورای گفت‌وگو شکل بگیرد و در آن چگونگی استفاده از مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصاد و محیط کسب‌وکار بررسی شود.

احیای دبیرخانه شورای عالی تأمین اجتماعی به مطالعه بیشتر نیاز دارد

در ادامه زائری، با نگاهی به دستورجلسه نشست، پیشنهاد دبیرخانه را مبنی بر احیای شورای عالی تأمین اجتماعی، تشریح کرد.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد ضرورت دارد اصل سه‌جانبه‌گرایی در حوزه تأمین اجتماعی رعایت شود در حالی که ترکیب فعلی سازمان به دولت اولویت می‌دهد. در این راستا برای کارآمد شدن خدمات سازمان و رقابتی شدن آن، حمیدرضا فولادگر، خواستار بازنگری در ترکیب و احیای شورای عالی تأمین اجتماعی شد و آن را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت دانست.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران نیز با انتقاد از تبدیل شورای عالی به هیات امنا در سازمان تأمین اجتماعی، گفت: برای صیانت از حقوق مردم، راهی جز بازنگری در روند اداره سازمان تأمین اجتماعی نداریم. این ساختار باید تغییر کند و اجازه دهیم نمایندگان هر سه بخش کارگر، کارفرما و دولت متناسب با هم موقعیت در اختیار داشته باشند.

در همین رابطه نماینده اتاق اصناف هم خواستار بازنگری در روند فعالیت سازمان و عضویت اتاق اصناف در هیات‌های حل اختلاف شد.

در ادامه میدری تصریح کرد: در دورانی که شورای عالی هم فعال بود، ریاست آن را وزیر کار بر عهده داشت و در واقع اصل سه جانبه‌گرایی در آن قالب هم دیده نشده بود؛ بنابراین بهتر است مشکلات را خوب بشکافیم و برای حل آنها راهکار بدهیم.

او ادامه داد: ضرورت دارد که تجربیات بین‌المللی را هم در نظر بگیریم. در واقع شاید تمرکز صرف روی سه جانبه‌گرایی جواب اصلی مشکل نباشد و نیاز باشد به سازوکارهای جدیدتری روی بیاوریم، چراکه گرایش به سمت شوراها ممکن است پاسخ‌گویی را به دنبال نداشته باشد.

وزیر کار، از نیاز به مطالعات دقیق‌تر و موشکافانه‌تر موضوع صحبت کرد و افزود: برای تصمیم‌گیری باید بیشتر روی مسئله تأمل کنیم تا بحران‌ها تشدید نشود. احیای شورای عالی منتفی نیست فقط باید موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

بدین‌ترتیب اعضای شورا تصمیم گرفتند موضوع مجدد به کمک مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و دبیرخانه شورای گفت‌وگو بررسی شود و پیشنهادها با ادله کافی در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا به تصویب برسد.

اجرای مواد مربوط به دادرسی بیمه در قانون برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌شود

موضوع ماده ۴۳ و ۴۴ قانون تأمین اجتماعی و ترکیب هیات‌ها موضوع بعدی این نشست بود. عباس جبالبارزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در این باره گفت: تجدیدنظر در روند انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص مطالبات را ضروری ارزیابی کرد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: اعضای هیات‌های تشخیص مطالبات، یک طرفه هستند، در حالی که نماینده وزارت کار در هیات‌های اصلی و بدوی باید خارج از سازمان انتخاب شوند. البته این ایراد پذیرفته شده اما در مرحله اجرا همچنان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

طبق آنچه از سوی فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه مطرح شد در نشست‌های هیات‌های تجدیدنظر نمایندگان قوه قضائیه حضور پیدا نمی‌کنند که یک مشکل جدی است.

میدری در واکنش به درخواست‌ها و پیشنهادهای ارائه شده، گفت: مشکل موجود می‌تواند با اجرای مواد مربوط به دادرسی بیمه در قانون برنامه هفتم توسعه حل شود.

محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از نشست به لزوم حرکت بر اساس نقشه راه امنیت غذای کشور اشاره و تصریح کرد: در حوزه کشاورزی که به امنیت غذا مربوط است، تعداد قابل توجهی از کارگران فصلی، فعال هستند و متأسفانه نظام تأمین اجتماعی برای این افراد سازوکار مشخصی ندارد. برای همین باید پشتوانه قانونی لازم را برای کارگران این حوزه ببینیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *