Img20240925130526909 650x330 - محصولات کشاورزی ایران بازار مناسبی در بنگلادش دارد

محصولات کشاورزی ایران بازار مناسبی در بنگلادش دارد

سفیر بنگلادش در تهران، با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی خوبی در ایران تولید می‌شود، گفت: بازار بنگلادش برای این محصولات مناسب است اما به دلیل ضعف ارتباط تجار، مقدار تجارت در این حوزه پایین است.

هشتادوششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به‌منظور بررسی الزامات توسعه روابط تجاری با بنگلادش در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان با حضور منجورول کریم‌خان چودری، سفیر جمهوری بنگلادش در تهران و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی در محل اتاق زنجان برگزار شد.

رئیس اتاق زنجان در این نشست، شرکت‌های ایران ترانسفو و پارس سوئیچ را صنایع فعال در حوزه برق اعلام و تأکید کرد: این واحدها، نقش قابل‌توجهی در قطب شدن زنجان در حوزه برق داشته و این صنعت را دارای قابلیت و شناخته شده کرده است.

وی همچنین به واحدهای بزرگ نساجی در زنجان اشاره کرد و افزود: این استان در این صنعت نیز در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و از مهم‌ترین زنجیره‌های ارزش راهبردی در استان محسوب می‌شود.

یوسفی اصل با تأکید بر اینکه زنجان از قدیم‌الایام در صنعت مس فعال بوده و در این زمینه نیز از بنگاه‌های اقتصادی خوبی برخوردار است، ادامه داد: فلز مس از مهم‌ترین عناصری است که در زنجان یافت و در صنایع مختلف به‌کار برده می‌شود و صنایع‌دستی این فلز گران‌بها نیز از بازار مطلوبی برخوردار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت روی با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولیدکنندگان این فلز در زنجان مستقر هستند به صنعتی سرآمد مبدل شده است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه بخش مهمی از محصول زیتون کشور در استان و در شهرستان طارم تولید می‌شود، تصریح کرد: قیدار و ماه‌نشان هم در تولید گندم، حبوبات و ماهی قزل‌آلا توانمندی‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه زنجان در حوزه صنایع‌دستی زنجان از جمله در صنعت چاقو، صنعتگران توانمندی دارد، ادامه داد: از طرف دیگر صنعت ملیله‌سازی با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و تولیدات مطلوب و جذاب، زنجان را تبدیل به شهر جهانی ملیله کرده است.

در ادامه این نشست، منجورول کریم‌خان چودری سفیر بنگلادش در تهران، اظهار کرد: محصولات کشاورزی خوبی در ایران تولید می‌شود و بازار مناسب آن در بنگلادش وجود دارد اما به دلیل نبود ارتباط مناسب بین تجار و فعالان اقتصادی هم‌اکنون مقدار کمی از این محصولات وارد بنگلادش می‌شود.

وی به تعریف یک سازوکار و ایجاد یک سامانه برای تعاملات مالی تأکید کرد و گفت: نقش دولت‌ها در این زمینه بااهمیت است و فعالان اقتصادی بخش خصوصی باید در شکل‌گیری مشارکت و تعاملات تجاری تلاش کنند.

سفیر بنگلادش در تهران میزان تعاملات تجاری ایران با بنگلادش در زمان حاضر را سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برشمرد و افزود: این رقم ظرفیت رسیدن به بیش از یک میلیارد دلار را دارد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت و ارتباط هر چه بیشتر فعالان اقتصادی ۲ کشور، یادآور شد: بنگلادش در حوزه دارویی و نساجی فعال است و بسیاری از محصولات شیمیایی، پتروشیمی و سیمان را از ایران وارد می‌کند.

کریم‌خان چودری با بیان اینکه برخی از سنگ‌های معدنی نیز از زنجان وارد بنگلادش می‌شود، عنوان کرد: فعالان اقتصادی ایران از بازار بنگلادش اطلاعات کافی دارند و فعالان بنگلادش هم موقعیت‌های ایران را به‌خوبی می‌شناسند.

وی اشاره به نزدیکی دو کشور به لحاظ سرزمینی خاطرنشان کرد: تجار زبان همدیگر را خوب متوجه می‌شوند لذا باید نسبت توسعه روابط دقت و تلاش شود.

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در ادامه با اشاره به توانمندی‌های این استان در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، علمی و دانشگاهی اظهار کرد: استان زنجان در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی در کشور ممتاز است.

محسن افشارچی با اشاره به اینکه همین ظرفیت‌ها موجبات همکاری بیشتر با کشورهای خارجی را فراهم ساخته است، گفت: باید از قابلیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌ها بیش‌ازپیش بهره بگیریم.

وی یکی از مشکلات استان برای همکاری با کشور بنگلادش را نبود مسیر مستقیم بین ایران و این کشور اعلام کرد و اظهار داشت: بارانداز و بارگیری کالا در بنادر موجب افزایش هزینه‌هاست و در این زمینه باید به دنبال راهکارهای مناسب باشیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *