Img202409241514151971 650x330 - کمیته مشترک سرمایه‌گذاری اتاق ایران و گروه مپنا تشکیل می‌شود

کمیته مشترک سرمایه‌گذاری اتاق ایران و گروه مپنا تشکیل می‌شود

اتاق ایران و گروه شرکت‌های مپنا با هدف سرمایه‌گذاری در راستای حل معضل ناترازی برق، کمیته مشترک تشکیل می‌دهند. قرار است در قالب این کمیته، پروژه‌های تولید برق حرارتی، تجدیدپذیر و بهینه‌سازی تعریف شود.

نمایندگان شرکت‌های گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) در ملاقات با صمد حسن‌زاده، رئیس و پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای برنامه‌ریزی و تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق حرارتی، تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی در راستای حل معضل ناترازی برق را مطرح کردند که مورد توافق قرار گرفت.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، منابع دولتی برای حل مسئله برق و گاز موردنیاز کشور کافی نیست و اگر قرار باشد وضعیت تولید صنعتی، کشاورزی و خدماتی توسعه پیدا کند باید قبل از اینکه شرایط بدتر شود، سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه صورت گیرد؛ بنابراین گروه مپنا وارد عمل شده و چندین پروژه سرمایه‌گذاری را تعریف کرده است تا به کمک آن بتوان برق موردنیاز صنایع را تأمین کرد.

بر اساس اظهارات محمودرضا حقی‌فام، معاون پژوهش و فناوری مپنا که در رأس گروهی از مدیران و روسای شرکت‌های زیرمجموعه در این نشست حضور داشت، توافق‌های اولیه برای حمایت‌های لازم از طرف وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های اجرایی، انجام شده و با تأمین منابع می‌توان وارد مرحله اجرا شد.

در همین رابطه صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در حوزه تولید برق، رقابت ناسالمی بین بخش خصوصی و دولت وجود دارد و همین تناقض‌ها موجب شده بخش خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته باشد؛ بنابراین اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری اتفاق بیافتد باید راهکاری پیدا کنیم تا این رقابت ناسالم از بین برود.

او ادامه داد: هزینه تولید انرژی توسط بخش خصوصی بیش از هزینه تمام شده برقی است که توسط دولت تولید می‌شود، پس باید سازوکاری طراحی شود تا برق تولید شده از سوی بخش خصوصی تنها در بخش صنعت، کشاورزی و … استفاده شود.

رئیس اتاق ایران افزود: مطالبات بخش خصوصی از دولت طی چند سال گذشته پرداخت نشده و همین موضوع بی‌اعتمادی را به وجود آورده است و اگر قرار باشد مشکل برق حل شود باید این حس اعتماد برگردد.

حسن‌زاده همچنین به سفر اخیر خود به ازبکستان و وجود ظرفیت‌های بالا برای سرمایه‌گذاری گروه مپنا در این کشور برای تولید برق، اشاره کرد و گفت: ازبکستان در حال ایجاد یک شهر جدید در نزدیکی تاشکند است و این شهر می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری گروه مپنا در حوزه تولید برق موردنیاز باشد.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از ضرورت تقویت روابط اتاق ایران و گروه مپنا سخن گفت و تأکید کرد: ظرفیت‌های قابل توجهی در گروه مپنا وجود دارد و ارتباط مؤثر بین این گروه و اتاق ایران می‌تواند برای حل معضل برق مؤثر باشد.

او تأکید کرد: حل مشکل ناترازی برق باید بر اساس یک منطق اقتصادی باشد و مشکلات امروز ناشی از نبود منابع اقتصادی است. در نتیجه باید یک مدل اقتصادی طراحی کرد چون تضمین و شرایط سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. از طرفی باید چند بعدی حرکت کرد و یک پکیج را به طور کامل دید.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز با حضور در این نشست، گفت: بحث ناترازی برق را نمی‌توان از طریق تولید صرف، حل کرد. پس باید روی بهینه‌سازی مصرف نیز متمرکز شد. اقتصاد انرژی و این بازار بزرگ را می‌توان با بهینه‌سازی مصرف دنبال کرد. از طرفی باید یک نقشه راه برای حوزه انرژی تنظیم کرد و از همه مهم‌تری نهاد تنظیم‌گر را نیز به وجود آورد.

این فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز ضروری خواند و تصریح کرد: نیروگاه‌داران کشور امروز به صندوق توسعه ملی بدهکار هستند. برای حل این مشکل می‌توان ۵ سال به آنها فرجه داد تا برق تولیدی خود را به صنعت بفروشند و بدهی خود را از این طریق پرداخت کنند. برای تأمین برق مناطق مسکونی هم سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد ولی قبل از آن باید نهاد تنظیم‌گر را ایجاد کرد.

در انتهای این نشست با توجه به پیشنهاد ارائه شده از طرف گروه مپنا، مقرر شد کمیته‌ای شکل بگیرد و جزئیات مربوط به پروژه‌های مشترک را بررسی کند تا در اسرع‌وقت فرآیند سرمایه‌گذاری آغاز شود.

بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد در سال جاری نیاز به برق در حوزه مصرف به ۸۰ هزار مگاوات رسید در حالی که میزان تولید ۶۳ هزار مگاوات بود. بنابراین با ۱۷ هزار مگاوات کسری برق در سال مواجه هستیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *