Img20240923152750110 650x330 - نپیوستن به FATF مانع مهمی در مسیر توسعه بخش معدن است

نپیوستن به FATF مانع مهمی در مسیر توسعه بخش معدن است

نایب‌رئیس اتاق ایران یکی از موانع سرمایه‌گذاری در بخش معدن را تحریم‌ها و نپیوستن به  FATF عنوان کرد. دولت باید تمام عوامل بازدارنده در مسیر صادرات معدن را رفع کند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگلانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به حادثه معدن‌جوی طبس، این حادثه را دردناک خوانده و به اهالی معدن و خانواده جان‌باختگان تسلیت گفت.

محمدرضا بهرامن در سیزدهمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی ایران، درباره نقش بخش معدن در تحقق اهداف رشد اقتصادی برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: در برنامه هفتم پیشرفت، برای رشد اقتصادی کل کشور، هدف‌گذاری ۸ درصد در نظر گرفته‌شده است. هدف رشد ۸ درصد در برنامه هفتم در حالی است که عملکرد رشد اقتصادی بلندمدت اقتصاد ایران طی شش دهه گذشته به‌طور متوسط برابر با ۴.۳ درصد بوده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: مجموع فعالیت معادن و صنایع معدنی در اقتصاد ایران، طی یک دهه گذشته، به‌طور میانگین سهمی برابر با ۵.۵ درصد در تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران داشته است. این سهم در بالاترین میزان خود، در سال ۱۳۹۹ به ۹.۸ درصد رسید.

 بهرامن تصریح کرد: سهم فعالیت استخراج معادن از کل تولید ناخالص داخلی کشور، در بالاترین میزان ۳.۱ درصد در سال ۱۳۹۹ بود. سهم استخراج معادن به‌تدریج طی سال‌های گذشته کاهش‌یافته و به ۲.۱ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: یکی از علل اصلی کاهش رشد اقتصادی، کاهش شدید نرخ سرمایه‌گذاری است. بررسی روند سرمایه‌گذاری در کشور نشان می‌دهد که نرخ سرمایه‌گذاری(تشکیل سرمایه ثابت به تولید ناخالص داخلی) در ایران از متوسط بلندمدت ۳۲ درصد به ۲۴ درصد طی یک دهه گذشته کاهش‌یافته است. این مسئله به معنی کاهش ظرفیت‌های مولد اقتصاد و فاصله گرفتن از مسیر بلندمدت رشد است.

به‌گفته بهرامن، کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور، روند بلندمدت رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده و لذا برای دستیابی به اهداف رشد اقتصادی در برنامه هفتم لازم است توسعه حوزه‌های پیشران اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران به مسئله تحریم‌ها و FATF اشاره کرد و گفت: باید مسئله FATF حل شود، در این صورت است که سرمایه‌گذار خارجی از چگونگی انتقال سرمایه خود مطمئن می‌شود. تمام واحدهای تولیدی با مسئله تحریم روبه‌رو هستند. سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد از گردش پول خود مطمئن شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران به هدف‌گذاری بخش معدن در برنامه هفتم اشاره کرد: در برنامه هفتم توسعه، متوسط رشد ارزش‌افزوده بخش معدن ۱۳ درصد هدف‌گذاری شده است. از طرف دیگر بررسی عملکرد رشد ارزش‌افزوده فعالیت استخراج معادن نشان می‌دهد که متوسط رشد ارزش‌افزوده بخش معدن از ابتدای برنامه اول توسعه تاکنون یعنی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۲ برابر با ۸.۶ درصد بوده است. باید نگاه خود را در اکتشاف، فراورده و بازارها تغییر دهیم. اگر حرکتی نو در حوزه معدن اتفاق افتد، ایران در این حوزه در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد.

بهرامن با اشاره به کار سخت معدن گفت: معدن کاری، کار سختی است؛ اما نگاه عمده جامعه این است که معدن کاری نوعی ثروت‌اندوزی است. در معدن طبس بهترین شرکت مهندسی، فعالیت می‌کرد، ولی یک حادثه وضعیت را تغییر داد که جبران آن حادثه تلخ، ممکن نیست. دولت باید تمام عوامل بازدارنده در مسیر صادرات معدن را رفع کند. نمی‌توانیم تولید را متوقف کنیم. چه کسی از این وضعیت متوقف می‌شود. باید به تصمیمات درست متمرکز شویم تا سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به این حوزه وارد شوند.

بهرامن ادامه داد: امروز ذهنیت‌ها آماده است تا برای رشد تحقق ۸ درصدی تلاش کنیم و مردم این را از دولت و اقتصاد و سیاست‌گذاران مطالبه می‌کنند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *