Img20240922124103547 650x330 - برگزاری اجلاس ACD به میزبانی یزد، نقطه آغاز مقابله با ایران‌هراسی است

برگزاری اجلاس ACD به میزبانی یزد، نقطه آغاز مقابله با ایران‌هراسی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری های آسیا در استان یزد، این رویداد را آغازی برای مقابل با ایران‌هراسی دانست.

نود و چهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با محوریت گردشگری و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست گفت: باید قفل ایران‌هراسی را باز کنیم، ایران امن است و اگر گردشگر نمی‌آید به خاطر فضای ناامنی است که در عرصه رسانه ایجاد کرده‌اند؛ لذا شکستن قفل ایران‌هراسی یک مسئولیت فرادستگاهی است و باید همه در این زمینه وفاق داشته باشیم.

سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه می‌توان یزد را به سکویی برای شکستن ایران‌هراسی تبدیل کنیم اظهار کرد: میزبانی یزد از اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری های آسیا (ACD)در آبان ماه می‌تواند به سکوی شکستن این زنجیره تبدیل شود.

وی یادآور شد: حضور گردشگر به افزایش قدرت ملی منجر می‌شود؛ زمانی که نفت ما در کشورهای دیگر استفاده می‌شود گردشگری ما در همین کشورها درآمدزاست و این قدرت نرم ملی ما را نشان می‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه از همین تریبون اخلاص خود را خدمت مردم استان یزد و انسان‌های خونگرم و بافضیلت آن ابلاغ می‌کنم، گفت: امیدوار هستم که در این مدت بتوانیم قدم‌های خوبی برای مردم یزد برداریم و سربلند باشیم.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مردم یزد را در مقوله تخصصی در ستادهای ویژه مسائل استان بررسی می‌کنیم و تصمیمی که از آن منتج شد با استاندار و مجمع نمایندگان به یک تفاهم‌نامه ختم خواهد شد، گفت: تجربه این ۴۳ سال به ما آموخته که به‌جای وعده، تصمیمات درستی بگیریم که قابل تحقق و اجرایی باشد.

صالحی امیری، یزد را نماد وفاق و توافق ملی و آن را الگویی در سطح کشور معرفی کرد و گفت: هم در عرصه تکثر ادیان و قومیتی و هم در عرصه استانی و مدیریتی انسجام و وفاق قابل‌توجهی دارد و اراده همه در یزد جهش این استان است.

گردشگری باید جزو اولویت‌ها باشد

صالحی امیری با بیان اینکه یزد یک کارگاه بزرگ است، تصریح کرد: در آینده نزدیک با رفع موانع، جهش قابل‌توجهی را در یزد خواهیم داشت و می‌توانیم ظرفیت قابل‌توجهی در استان در سطح کلان داشته باشیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه قبل از هر چیزی نیاز به تغییر نگاه به این حوزه داریم و اولویت گردشگری در ایران، اولویت اول نیست، افزود: همه کشورهایی که در جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری جهش داشتند به دلیل اولویت دادن به حوزه گردشگری بوده است.

وی افزود: باید از این نقطه‌ای که ایستادیم عبور کنیم و گردشگری جزو اولویت‌های اول ما شود؛ تا زمانی که صنعت و معدن اولویت ما باشد نمی‌توانیم گردشگری را در رشد ببینیم؛ اما اراده ملی شکل‌گرفته که گردشگری اولویت شود.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه دغدغه‌مندان این حوزه ظرفیت‌ها و تغییر نگاه و باور را به همراه دارد، گفت: می‌توانیم در این زمینه اشتغال ایجاد کنیم و صنایع‌دستی را در منازل تولید کنیم، ما ملزم به انجام تکالیف برنامه هفتم هستیم و باید آماده باشیم که این ظرفیت موجود را رشد دهیم.

 وی با بیان اینکه باید صادرات و گردشگری را تا ۲ برابر رشد دهیم و این در صورتی ممکن خواهد شد که بتوانیم وفاق را باور کنیم، گفت: وفاق یعنی همگرایی و هم‌نوایی میان کسانی که دلسوز مردم هستند و از حاشیه دوری کنیم.

 صالحی امیری با بیان اینکه باید قدرت نرم ما برای ایجاد ذهنیت مثبت برای ایران زیبا باشد گفت: صنایع‌دستی که از این سرزمین به سراسر دنیا می‌رود، می‌تواند فرهنگ ما را به دنیا منتقل کند و هنر ماست که آن را به خانه‌های دنیا ببریم.

 وی گام اول را باور کردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دانست و گفت: اتکای به دولت ما را به هدف نخواهد رساند و ۴۳ سال است که این مسئله را دیده‌ایم و این مسئله نیازمند اقدام عاجلی است که موانع را از مقابل این افراد برداریم و سرمایه‌گذاری را تقدیس کنیم.

 صالحی امیری با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها را به کار خواهیم بست تا این موانع را برداریم و بدون حضور سرمایه‌گذاران به نتیجه نخواهیم رسید، تصریح کرد: ۴۶۰ پروژه روی زمین‌مانده و دولت نمی‌تواند آن‌ها را به سرانجام برساند.

وی گفت: راه‌حل بعدی ما مداخله مستقیم نمایندگان در حل این مسائل است و بخش عمده‌ای از آن در اختیار نمایندگان است؛ بنابراین باید با نمایندگان گفت‌وگو کنیم که تخصیص بودجه ویژه به استان‌ها یک ضرورت است و تخصیص بودجه به معنای اولویت‌بخشی و تغییر نگاه است.

گردشگری یزد، نیاز به حمایت دارد

رئیس اتاق یزد در این جلسه به پتانسیل‌های یزد اشاره کرد و گفت: افتخار داریم دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر ثبت شده در میراث جهانی همچنین رتبه برتر در گردشگری، معدن و امنیت سرمایه‌گذاری هستیم.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: این‌ها همه ناشی از همت و تلاش و سرمایه انسانی است که یزد دارد، یزد مرهون انسان‌هایی است که از گذشته تا به امروز، بدون هیچ امکاناتی در این استان زندگی را بنا کردند.

وی افزود: اگرچه یزدی‌ها مردمانی پرتلاش هستند؛ اما این استان در حوزه‌های مختلف به‌خصوص گردشگری نیاز به حمایت دارد. گردشگری به‌عنوان یکی از پایه‌های بخش خصوصی نیاز به توجه بیشتری دارد. عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست، عدم نظارت صحیح در بافت تاریخی، بازنگری در اجرای برخی آیین‌نامه‌ها و… از مشکلات اصلی این حوزه است که نیاز به حمایت جدی دارد. شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای مرتفع کردن چالش‌های حوزه گردشگری است.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *