از گردو و بادام تا برندسازی؛ روایتی از جشنواره علی آباد دمق 660x330 - از گردو و بادام تا برندسازی؛ روایتی از جشنواره علی‌آباد دمق

از گردو و بادام تا برندسازی؛ روایتی از جشنواره علی‌آباد دمق

سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق، تنها یک رویداد کشاورزی نبود، بلکه فرصتی برای معرفی برند این شهر به عنوان یک قطب تولید محصولات کشاورزی باکیفیت و ایجاد هویت برای این منطقه بود.

به گزارش دنیای برند به نقل از ایرنا، پانزدهم شهریور تا پانزدهم مهر برای همیشه فصل گردشگری جهان شهر ملایر است، از جوزان گرفته تا مانیزان و روستاهای انگورخیز، از مهد کُهن سامن قطب تولید خیار شور و ترشی‌ تا علی‌آباد دمق نگین سبز الوند و شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو زنگته، یکماه همه شور نشاط و صحنه تلاش کشاورزان و باغدارانی که عشق را زندگی می‌کنند.

و امروز سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی‌آباد دمق از توابع بخش جوکار ملایر که بخشی از هویت جهان شهر ملایر است و ظرفیت‌های بالایی در تولیدات کشاورزی و صنایع دستی دارد، میزبان مردمانی از دیار مهر و گردشگران و مسافرانی بود که فرسنگ‌ها راه را برای دیدن دسترنج کشاورزان و باغداران این منطقه پیموده بودند.

علی‌آباد دمق از توابع بخش جوکار، با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر، علاوه بر آب و هوای خوب، کوهستان زیبا، باغ‌های وسیع، درختان میوه، رودخانه نشات گرفته از رشته‌کوه الوند، چشمه‌های جوشان و معماری سنتی خانه‌های روستایی، مهد تولید گردو و بادام است که سابقه‌ای دیرین در این بخش از تولیدات کشاورزی دارد و در ۳۷ کیلومتری شهر ملایر واقع شده است.

بخشدار جوکار در سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق اظهار کرد: امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه شهرها و روستاهای صاحب برند این شهرستان از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه، میزبان جشنواره‌های ویژه خود هستند و در همین راستا برای سومین سال پیاپی، جشنواره گردو و بادام شهر علی‌آباد برگزار شد.

 

علی‌آباد دمق به تازگی به شهر ارتقا یافت

محمد فارسی” با اشاره به اینکه علی‌آباد یکی از روستاهای پرجمعیت بخش جوکار است، افزود: با پیگیری‌های مستمر مسوولان و نمایندگان مجلس، سال گذشته مصوبه قطعی هیات وزیران را برای شهر شدن دریافت کردیم و این روستا تبدیل به شهر شد.

وی ارائه خدمات بیشتر و رفاه مضاعف به اهالی این منطقه، جذب بیشتر اعتبارات و پیشرفت و توسعه منطقه را از جمله ثمره‌های شهر شدن علی‌آباد دمق عنوان و بیان کرد: ارتقا علی‌آباد به شهر، موحب مهاجرت معکوس خواهد شد و بسیاری از افرادی که در گذشته از این روستا مهاجرت کردند، امروز به علی‌آباد افتخار می‌کنند.

بخشدار جوکار ادامه داد: جشنواره گردو و بادام علی‌آباد طی سال‌های گذشته در دو دوره قبلی با استقبال خوب مردم مواجه شد و همین امر موجب شد امسال ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی، سوغات، خشکبار پوشاک و صنایع دستی برای جذب گردشگر بیشتر و رونق فروش برپا شد.

فارسی، حفظ و معرفی برند گردو و بادام علی‌آباد، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین خانواده‌ها، رونق فروش محصولات کشاورزی و باغی، توسعه اقتصادی و ایجاد هویت برای شهر جدید علی‌آباد را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

 

معرفی برندهای جوکار با برگزاری جشنواره‌های پاییزی

وی درباره ظرفیت‌های علی‌آباد گفت: جمعیت رسمی آن بیش از چهار هزار نفر است که در ۳۰ کیلومتری ملایر و ۱۰ کیلومتری شهر جوکار واقع شده و سومین شهر بخش جوکار و هفتمین شهر از شهرهای شهرستان ملایر است.

بخشدار جوکار همچنین به سابقه انقلابی و وجود نخبگان در علی‌آباد دمق اشاره کرد و گفت: امروز مسوولان نگاه ویژه‌ای به این شهر دارند و تلاش می‌کنیم با پیشرفت و عمران و آبادانی، آینده خوبی برای علی‌آباد رقم بخورد.

فارسی شبانه‌روزی شدن درمانگاه علی‌آباد را یکی از اقدامات مهم در راستای توسعه خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: بخش جوکار قطب فروسیلیس و آندولوزیت کشور است و محصولات فروسیلیس و آندلوزیت تولیدی علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادر نیز می‌شود.

بخشدار جوکار همچنین به برگزاری جشنواره فرش ملی روستای کسب برای نخستین سال اشاره کرد و یادآور شد: در صدد هستیم مهرماه یک جشنواره ترکیبی شامل فرش، پوشاک، غذا و محصولات کشاورزی را در فضایی نو و بکر برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه برگزار کنیم.

 

پیش‌بینی تولید بیش از هشت هزار تُن گردو در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر نیز سطح زیر کشت گردوی این شهرستان را چهار هزار و ۳۲۵ هکتار عنوان کرد و گفت: در بخش جوکار ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت گردو داریم که از این میزان ۳۵۰ هکتار آن مختص علی‌آباد دمق است.

علیرضا زنگنه” افزود: سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت بادام است که سطح زیرکشت بادام در علی‌آباد ۲۲۰ هکتار است و به دلیل نبود سرمازدگی خاصی در باغات، پیش‌بینی می‌کنیم از سطح باغ‌های این شهرستان هشت هزار و ۸۵۰ تُن گردو و ۲ هزار و ۸۰۰ تُن بادام برداشت شود.

وی ادامه داد: بیشتر مصرف گردو و بادام ملایر داخلی است و امسال ۱۹ هزار مورد پیوند سرشاخه‌کاری گردو در سطح این شهرستان داشتیم که بیشتر آن ارقام دیرگل و پر بازده بودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز در این جشنواره اظهار کرد: جشنواره گرو و بادام علی‌آباد در کنار ۱۶ جشنواره دیگر ملایر برگزار شد که منافع اقتصادی برای جوامع محلی و شور و نشاط اجتماعی را به همراه دارد.

ابراهیم جلیلی” افزود: برگزاری این جشنواره‌ مشوقی برای توسعه کشت بادام و گردو است و ما نیز در حوزه ناملموس کار کردیم.

 

ثبت آش و گرده مغزی علی‌آباد در فهرست میراث ناملموس

وی ادامه داد: در این راستا آش چغندر به دو، آش ماسوا و نان گرده مغزی علی‌آباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و برند معنوی آن به نام علی‌آباد است و به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها، معرفی می‌شوند.

دهیار علی‌آباد دمق نیز گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید گردو و بادام در این روستا، نیازمند حمایت بیشتر جهاد کشاوری از کشاورزان این منطقه هستیم.

باقر هاشمی” با بیان اینکه بیشتر محصولات این منطقه به صورت ارگانیک تولید می‌شود، بیان کرد: عمده‌ترین مشکل ما کم‌آبی است و بادام به دلیل کشت در اراضی دیم، نیازمند آب زیادی نیست و موجب توسعه فضای سبز بیشتر در روستا شده است.

علی‌آباد؛ یک فرصت ناب گردشگری

وی با اشاره به اینکه بادام این منطقه مرغوب و خشک است و از بروز سیلاب جلوگیری می‌کند. ادامه داد: گردوی علی‌آباد نیازمند آب است و با توجه به بروز چندین سال خشکسالی، خسارت به حوزه گردوی علی‌آباد وارد شد که نیازمند حمایت دولت، ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و ارائه آمورش‌های لازم برای سرشاخه‌کاری گردو هستیم.

دهیار روستای علی‌آباد دمق با بیان اینکه این منطقه یک پکیچ کامل گردشگری است و دارای ظرفیت‌های بالایی است، ابراز امیدواری کرد: مهرماه امسال به طور رسمی مجوز و ابلاغ شهر شدن علی‌آباد را بگیریم و شورای اسلامی روستا را به عنوان شورای اسلامی شهر معرفی کنیم.

به گزارش ایرنا؛ در این جشنواره که با حضور معاونان فرماندار ملایر، مدیران دستگاه‌های اجرایی و استقبال بسیار خوب مردم و گردشگران برگزار شد، از ۱۵ گردو و بادام‌کار نمونه علی‌آباد دمق تجلیل به عمل آمد.

برپایی ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی، سوغات و صنایع دستی، اجرای استندآپ کمدی، موسیقی سنتی، قرعه‌کشی و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های جنبی سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *