Img20240919143600835 650x330 - فرصت‌های خوبی برای توسعه مبادلات ایران و ازبکستان وجود دارد

فرصت‌های خوبی برای توسعه مبادلات ایران و ازبکستان وجود دارد

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در دیدار با شهردار تاشکند، با اشاره به توانمندی‌های ایران و ظرفیت‌های ازبکستان، شرایط را برای توسعه مبادلات و روابط اقتصادی دوجانبه مناسب عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جریان سفر به ازبکستان با شهردار تاشکند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، دو طرف تجارت ایران و ازبکستان را در مقایسه با ظرفیت‌های موجود، بسیار کم عنوان کردند.

صمد حسن‌زاده با تأکید بر لزوم تقویت مناسبات اقتصادی ایران و ازبکستان، گفت: ما در ایران تجربه فعالیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را داریم که می‌تواند مسیر آسانی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه از ازبکستان باشد.

او ادامه داد: ظرفیت‌های خوب ایران در حوزه خدمات فنی مهندسی، پتروشیمی و احداث نیروگاه‌، جاده و پل و ساختمان فرصت خوبی برای همکاری اقتصاد با ازبکستان است.

حسن‌زاده با بیان اینکه روابط اقتصادی با ازبکستان مناسب نیست، گفت: ما در حوزه صنایع غذایی سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات داریم و در حوزه تجهیزات کشاورزی به‌ویژه تراکتور نیز ظرفیت‌های خوبی برای تأمین نیاز سایر کشور داریم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به نیاز ازبکستان به همکاری در حوزه خدمات فنی و مهندسی، اظهار کرد: شرکت‌های باکیفیت ایرانی در قالب احداث نیروگاه و جاده‌سازی در کشور سریلانکا و تاجیکستان چهار میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر کرده‌اند و علاوه بر این توانمندی‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌های شهری و مدیریت پسماند داریم و در این مورد، برقراری ارتباط بیشتر میان شهرداری‌های تهران و تاشکند می‌تواند راهگشا باشد.

حسن‌زاده همچنین همکاری در حوزه مرمت و بازسازی آثار تاریخی و باستانی را فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ایران در همه این حوزه‌ها آماده همکاری با کشور ازبکستان و شهرداری تاشکند است.

او ضمن دعوت از شهردار تاشکند برای سفر به ایران و بازدید از نمایشگاه‌های اقتصادی و توانمندی‌های فنی، مهندسی و شهرسازی، گفت: ظرفیت و پتانسیل خوبی برای همکاری ایران و ازبکستان وجود دارد. به‌عنوان نمونه در حوزه صنایع نساجی ظرفیت‌های خوبی داریم و با توجه به امکاناتی که برای تولید نخ و پنبه در ازبکستان وجود دارد، می‌توان در این زمینه همکاری‌ها را تقویت کرد.

او از مسئولان ازبکستانی خواست: اطلاعات پروژه‌های بزرگ ازبکستان را در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا در مقابل شرکت‌های برتر و توانمند ایرانی به ازبکستان معرفی شده و زمینه اتصال شرکت‌های دو کشور فراهم شود.

تقویت مبادلات با ایران ضروری است

شوکت اومور زاکایوف، شهردار تاشکند نیز در این دیدار ضمن تقدیر از رئیس اتاق ایران و هیات همراه برای سفر به ازبکستان، گفت: زمینه برای همکاری ایران و ازبکستان در تاشکند فراهم شده و راه برای توسعه ‌روابط باز است.

او ادامه داد: همایش تجاری ایران و ازبکستان در تاشکند و خوارزم، امکانات جدیدی برای بررسی و تعیین راهکارهای توسعه روابط دو کشور فراهم می‌کند و ازآنجایی‌که رئیس‌جمهور ازبکستان دستورالعمل جدیدی برای تجارت خارجی ابلاغ کرده است، می‌توان گام‌های جدیدی برای همکاری با تجار ایرانی برداشت.

شهردار تاشکند، اظهار کرد: امروز دستاوردهای بزرگی در زمینه‌های مختلف به وجود آمده و ازبکستان نیز این اعتقاد را دارد که امکانات خوبی برای همکاری با سرمایه‌گذاران و تجار خارجی وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نشده است.

در زاکایوف با بیان اینکه ازبکستان صنعتی‌ترین کشور در منطقه آسیای میانه است و بیشترین گرایش صنعتی شدن در ازبکستان صورت گرفته است، گفت: شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی تجار در ازبکستان فراهم است و ازبکستان می‌تواند دروازه ورود کشورها ازجمله ایران در منطقه باشد.

شهردار تاشکند با اشاره به اینکه تجارت ایران و تاشکند ازبکستان در ۸ ماه گذشته فقط ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: این رقم ناچیزی است. میزان تولید ناخالص داخلی ازبکستان ۱۰۰ میلیارد دلار است و با توجه به توانمندی‌های خوبی که در ایران وجود دارد، باید مبادلات دوجانبه افزایش پیدا کند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *