69 4541 - برندسازی سماق گناباد؛ راهی برای رونق اقتصادی منطقه

برندسازی سماق گناباد؛ راهی برای رونق اقتصادی منطقه

سماق گناباد، با وجود کیفیت بالا و پتانسیل صادراتی، نیازمند برندسازی قوی و حمایت دولت است. با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و حمایت از تولیدکنندگان، می‌توان از این محصول ارزشمند برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد.

به گزارش دنیای برند، اسماعیل قربانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای آنکه محصول سماق در شهرستان گناباد به عنوان قطب تولید سماق کشور در بازارهای داخلی و خارجی شناخته شود باید در کنار برند و بسته بندی مناسب، به صنایع تبدیلی آن عنایت اساسی شود و با بهره گیری از تجارب افراد صاحب نظر و متخصص سطح کمی و کیفی بازاریابی این محصول به خصوص در بازارهای خارجی بازنگری و توسعه یابد.

وی ادامه داد:‌ با وجود آنکه سماق گناباد هم اکنون به کشورهای اروپایی، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود ولی اگر نتوانیم سماق این شهرستان را به نحو مطلوب در بازارهای جهانی معرفی کنیم سایر کشورها بازار مصرف را از کشور ما سلب می کنند و باید سماق این شهرستان را با برند و بسته بندی مناسب وارد بازارهای بین‌المللی و جهانی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد اضافه کرد: این شهرستان که قطب تولید سماق کشور به شمار می‌رود با مشکلاتی در تولید این محصول به خصوص در مناطق کوهپایه ای مواجه است و کشت به صورت دستی هزینه تولید و برداشت را در این مناطق افزایش داده است.

وی گفت: به دلیل هزینه بر بودن کشت سماق باید با پرداخت تسهیلات از تولیدکنندگان این محصول بیشتر حمایت کرد.

قربانی با اشاره به اینکه همه مناطق کوهپایه ای بخش کاخک از توابع شهرستان گناباد شرایط کشت سماق را دارند، تصریح کرد: افزون بر پنج هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان آماده واگذاری برای کشت سماق به متقاضیان است.

وی اظهار کرد: گناباد با یک هزار و ۴۲۰ هکتار سطح زیر کشت دیم و ۴۰ هکتار کشت آبی، ۹۰ درصد تولید سماق کشور را به خود اختصاص داده و قطب تولید سماق است.

توسعه کشت سماق و رونق اشتغال‌زایی

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: از ۴۰ هکتار زمین‌های زیر کشت آبی سماق در شهرستان گناباد، ۲۰ تن با عملکرد هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم سماق مرغوب تولید می‌شود و از یک هزار و ۴۲۰ هکتار سطح زیر کشت دیم سماق این شهرستان، ۱۸۰ هکتار غیربارور و یک هزار و ۲۵۰ هکتار بارور است.

علی موذنی افزود: با توجه به شرایط گناباد از نظر کمبود نزولات جوی، توسعه کشت گیاهان دارویی به دلیل نگهداری آسان و مصرف کم آب، راهکار مهمی برای اشتغال و توسعه کشاورزی محسوب می شود.

وی بیان کرد: در این زمینه تسهیلات کشت به متقاضیان دارای زمین و آب مناسب پرداخت می شود و کشاورزان از جمله در بخش کاخک که زمین های مستعدی دارد، می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی و ارائه درخواست برای کشت گیاهان دارویی و تعیین نوع گیاه از تسهیلات با سود مناسب استفاده کنند.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به قابلیت این شهرستان از نظر تولید سماق، ایجاد کمربند سبز سماق در بخش هایی از گناباد ضروری است و این مساله علاوه بر ایجاد و توسعه کمی و کیفی فضای سبز در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه نقش زیادی دارد.

موذنی تصریح کرد: با توجه به استمرار معضل خشکسالی، توسعه کشت محصولات کم‌آب‌طلب و در عین حال ارگانیک مانند سماق، علاوه بر رونق اقتصادی در اشتغال زایی و ماندگاری جوانان در مناطق روستایی نقش مهمی دارد و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از فعالان این بخش حمایت می کند.

۳۹۰ تن سماق در سال زراعی گذشته در شهرستان گناباد برداشت شد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *