Img20240810093125130 650x330 - کسب‌وکارها اصول 10گانه حقوق کودکان را رعایت کنند

کسب‌وکارها اصول ۱۰گانه حقوق کودکان را رعایت کنند

دفتر یونیسف در ایران با انتشار سند «حقوق کودکان و اصول ۱۰گانه کلیدی کسب‌وکار» از کسب‌وکارها می‌خواهد تا از طریق فعالیت‌های خود در محیط کار، بازار، اجتماع یا محیط اطراف، از حقوق کودکان حمایت کنند.

سند «حقوق کودکان و اصول ۱۰ گانه کلیدی کسب‌وکار» توسط صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در راستای اعتلای رعایت حقوق کودک از سوی کسب‌وکارها تدوین و منتشر شده است.

در این سند که از سوی دفتر یونیسف در تهران و در جریان همکاری با اتاق ایران بازنشر شده است، از کسب‌وکارها خواسته شده تا از طریق فعالیت‌های خود در محیط کار، بازار، اجتماع یا محیط اطراف، حقوق کودکان را محترم شمرده و از آن حمایت کنند.

در اصل اول این سند، که کلید ورود به سایر اصول محسوب می‌شود، آمده است: «همه کسب‌وکارها باید به مسئولیت‌های خود در قبال احترام به حقوق کودکان عمل کرده و متعهد به حمایت از حقوق انسانی کودکان باشند».

حقوق کودکان در محل کار

کسب‌وکارهای گوناگون، روزانه با چالش‌های متعددی در رابطه با حقوق کودکان مواجه هستند. در اصول دوم، سوم و چهارم سند «حقوق کودکان و اصول کسب‌وکار»، بر این موارد تأکید شده است:

 حذف کار کودک، جلوگیری، شناسایی و کاهش آسیب به کارگران جوان و حمایت از آن‌ها در مقابل کارهای ممنوع برای افراد زیر ۱۸ سال؛ فراهم کردن کار شایسته برای کارگران جوان، والدین و سرپرستان کودکان، پاسخگویی در قبال آسیب‌پذیری کارگران جوان دارای حداقل سن کار، بررسی و رفع مخاطرات ایمنی و حمایتی ناشی از کسب‌وکار.

بر اساس تعریف ارائه‌شده از سوی یونیسف، کودک به افراد تا ۱۸ سال، نوجوان به افراد ۱۰ تا ۱۹ سال و جوان به ۱۵ تا ۲۴ سال اطلاق می‌شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - کسب‌وکارها اصول 10گانه حقوق کودکان را رعایت کنند

حقوق کودکان در حوزه بازار

براساس اصول پنجم و ششم سند «حقوق کودکان و اصول کسب‌وکار» در حوزه بازار، کسب‌وکارها موظف هستند نسبت به «ایمنی محصولات و خدماتی که توسط کودکان استفاده می‌شود، عدم تأثیر منفی ارتباطات و فرایندهای بازاریابی بر حقوق کودکان، منطبق بودن رفتار کسب‌وکار با استانداردهای بازاریابی سلامت و محدود شدن دسترسی کودکان به محصولات و یا خدمات نامناسب برای آن‌ها»، اطمینان حاصل کنند.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - کسب‌وکارها اصول 10گانه حقوق کودکان را رعایت کنند

جامعه و محیط‌زیست

همچنین سند «حقوق کودکان و اصول کسب‌وکار» در اصول هفت تا ۱۰ خود، تمام کسب‌وکارها و همچنین جامعه و دولت را مسئول و متعهد به احقاق حقوق کودکان در حوزه محیط‌زیست، اقدامات و تمهیدات امنیتی و شرایط اضطراری کرده است.

Img20240810082652792 - کسب‌وکارها اصول 10گانه حقوق کودکان را رعایت کنند

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *