images 1720449215 668bf8bfe1117 09 - مراحل طراحی هویت بصری را بشناسید!

مراحل طراحی هویت بصری را بشناسید!

دنیای برند، در دنیای شلوغ و پر هیاهوی امروز، جلب توجه مخاطب و ماندگاری در ذهن او هر روز سخت تر از دیروز است. لذا برندها برای خودی نشان دادن، نیازمند هویتی متفاوت و جذاب هستند که بتواند آنها را از رقبا متمایز کند. شناخت مراحل طراحی هویت بصری در این مسیر نقشی کلیدی ایفا می‌کند و به مثابه زبان تصویری برند عمل می‌کند که پیام، ارزش‌ها و شخصیت آن را به مخاطب منتقل می‌کند.

در این مطلب، سفری به مراحل طراحی هویت بصری خواهیم داشت و گام به گام، با ظرافت‌ها و نکات کلیدی این فرآیند آشنا می‌شویم. اما قبل از آن بیاید تعریف مشترک و خوبی از هویت بصری برند داشته باشیم.

 

هویت بصری برند چیست؟

فرض کنید به یک مهمانی مهم دعوت شده‌اید. می‌خواهید چه لباسی بپوشید؟

انتخاب لباس مناسب برای یک مهمانی، ظرافت‌های خاص خود را دارد. باید لباسی را انتخاب کنید که هم شیک و جذاب باشد، هم با شخصیت شما همخوانی داشته باشد و هم در آن احساس راحتی کنید.

هویت بصری برند شما هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

طراحی هویت بصری، به مجموعه‌ای از عناصر بصری مانند لوگو، رنگ، فونت و تصاویر گفته می‌شود که هویت و شخصیت برند شما را به مخاطبان نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، هویت بصری، لباس شخصیت برند شماست! همانطور که انتخاب لباس مناسب به شما کمک می‌کند تا در مهمانی بدرخشید، هویت بصری قوی نیز به برند شما کمک می‌کند تا در میان انبوه برندها متمایز شود و در ذهن مخاطب ماندگار شود.

images 1720449215 668bf8bfd45c5 - مراحل طراحی هویت بصری را بشناسید!شرکت مَک‌دونالد را بعنوان یک نمونه موفق درنظر بگیرید. رنگ‌های قرمز و زرد، لوگوی طلایی و شکل منحصر به فرد رستوران‌های مک‌دونالد، همگی عناصری از هویت بصری این برند هستند که به سرعت در ذهن مخاطب شناخته می‌شوند و حس اشتها و شادابی را القا می‌کنند.

هویت بصری قوی مک‌دونالد، به این برند کمک کرده است تا به یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین برندهای فست فود در جهان تبدیل شود.

ظریف گرافیک نیز بعنوان یکی از بهترین و فعال‌ترین شرکت های طراحی لوگو در مشهد آماده ارائه خدمات هویت بصری و لوگوی برند شماست.

حالا که با اهمیت هویت بصری آشنا شدید، وقت آن است که به مراحل طراحی آن بپردازیم.

گام اول: شناخت برند

قبل از رسیدن به هویت بصری باید در برند خود عمیق شوید. اگر شما نتوانید برند خود را به کامل‌ترین شکل ممکن توصیف کنید، انتظار نداشته باشید دیگران آن را دوست داشته باشند یا حتی بشناسند. اولین و مهم‌ترین قدم در طراحی هویت بصری، شناخت عمیق برند است. در این مرحله باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:

  • هویت کسب و کار شما دقیقا چیست؟ برند شما چه چیزی را ارائه می‌دهد و چه ارزشی را برای مخاطبان خود خلق می‌کند؟
  • ارزش‌های بنیادی برند کدامند؟ چه چیزهایی برای برند شما مهم هستند و چه اصولی را دنبال می‌کنید؟
  • تمایز رقابتی برند شما چیست؟ چه چیزی شما از رقبای شما جدا میکند؟ اگر پاسخ درستی به این سوال ندارید موفقیت زیادی نخواهید داشت.
  • مخاطب هدف چه کسانی هستند؟ برند شما به دنبال جذب چه نوع مخاطبانی است؟ علایق، نیازها و سلایق آنها چیست؟
  • رقبای اصلی چه کسانی هستند؟ برند شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و رقبای اصلی آن چه کسانی هستند؟ نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟

گام دوم: استراتژی تعریفی برند

پس از شناخت برند، نوبتی هم باشد، نوبت تدوین استراتژی هویت بصری است. این استراتژی، چارچوبی برای انتخاب عناصر بصری و هدایت روند طراحی ارائه می‌کند. به یاد داشته باشید که برای تشخیص هویت بصری اصولی باید ابتدا در این مرحله عناصر غیربصری را تعریف کنیم؛ عناصری مانند نام، لحن و شعار برند یا ارکتایپ بخصوص برند.

نام برند (Brand Name): نام برند شما اولین چیزی است که مخاطب با آن روبرو می‌شود و نقشی کلیدی در هویت برند شما دارد. نام برند باید علاوه بر داشتن یک تلفظ آسان، منحصر به فرد باشد و با برندهای دیگر اشتباه گرفته نشود.

شعار برند (Slogan): شعار برند، جمله‌ای کوتاه و گویا است که به طور خلاصه، پیام و ارزش‌های برند شما را به مخاطب منتقل می‌کند. شعار برند باید واضح، جذاب و به یاد ماندنی بوده و با لحن و شخصیت برند شما همخوانی داشته باشد.

ارکوتایپ برند (Brand Archetypes): ارکوتایپ برند، به شخصیت کلی برند شما اشاره دارد. ارکوتایپ‌ها، الگوهای کهن‌الگویی هستند که در ذهن انسان‌ها نهادینه شده‌اند و می‌توانند به مخاطبان در درک سریع‌تر و بهتر برند شما کمک کنند.

لحن برند (Brand Voice): لحن برند شما باید با هویت و ارزش‌های آن همسو باشد. لحن برند می‌تواند رسمی، صمیمی، شوخ طبعانه، یا هر چیز دیگری باشد.

گام سوم: طراحی هویت بصری برند

حالا که نقشه‌راه خود را با شناخت برند و تدوین استراتژی هویت بصری ترسیم کرده‌ایم، نوبت به ساختن بلوک‌های این مسیر، یعنی “طراحی عناصر بصری” می‌رسد. عناصر بصری که در این مرحله خلق می‌شود در مسیر برند سرنوشت‌ساز است پس نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

در ادامه به برخی از مهم ترین این عناصر میپردازیم:

لوگو (Logo): مهم‌ترین، پربازدیدترین عنصر بصری برندتان لوگو طراحی شده شماست و باید به گونه‌ای خلق شود که به سرعت قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشد. در طراحی لوگو، باید به نکاتی مانند سادگی، خوانایی، تناسب و همخوانی با شخصیت برند توجه کرد.

تم رنگی(Color Palette) : انتخاب رنگ‌های مناسب برای برند شما بسیار مهم است. رنگ‌ها می‌توانند احساسات مختلفی را در مخاطب برانگیزند و به یادآوری برند شما کمک کنند.

images 1720449215 668bf8bfda939 - مراحل طراحی هویت بصری را بشناسید!تایپوگرافی و فونت‌ها (Font): فونت‌های انتخابی شما باید با لحن و شخصیت برند شما همخوانی داشته باشند.

تصاویر و تصویر سازی (Imagery): تصاویر می‌توانند به طور موثری پیام برند شما را به مخاطب منتقل کنند. از تصاویر با کیفیت بالا و مرتبط با برند خود استفاده کنید. عکاسی جذاب و باکیفیت کاربردهای مختلف در هویت بصری دارد. از جمله: در چاپ و طراحی کاتالوگ تبلیغاتی، وبسایت، پوستر و…

الگوها (Patterns): الگوها می‌توانند به ایجاد انسجام و یکپارچگی در طراحی‌های شما کمک کنند. از الگوها برای طراحی سربرگ‌ها، پاورقی‌ها، بسته‌بندی‌ها و سایر عناصر بصری برند خود استفاده کنید.

گام چهارم: ایجاد سیستم هویت بصری

تا اینجا، با گام‌های اول تا سوم طراحی هویت بصری آشنا شدیم و عناصری بصری مانند لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی و تصاویر را طراحی کرده‌ایم.

اما کار به اینجا ختم نمی‌شود! حالا که عناصر مختلف برند خود را تعریف کردید، یه یک سیستم برای گردآوری آنها نیاز دارید. برای حفظ انسجام و ثبات در استفاده از این عناصر بصری در تمامی نقاط تماس با مخاطب، یک سیستم راهنما در اینجا کمک زیادی میکند. به زبانی ساده سیستم هویت بصری وجود دارد تا در تمامی ابعاد و سطوح برند خود، یکپارچگی و انسجام را حفظ کنید.

سیستم هویت بصری چه چیزی را شامل می‌شود؟

دستورالعمل‌های استفاده از لوگو: در این بخش، نحوه استفاده صحیح از لوگو در موقعیت‌های مختلف، مانند سربرگ‌ها، پاورقی‌ها، بسته‌بندی‌ها و … توضیح داده می‌شود.

راهنمای پالت رنگی: در این بخش، رنگ‌های اصلی برند شما، نحوه استفاده از آنها در کنار یکدیگر و رنگ‌های مجاز و ممنوع برای استفاده در طراحی‌ها مشخص می‌شود.

راهنمای تایپوگرافی: در این بخش، فونت‌های اصلی برند شما، نحوه استفاده از آنها در عناوین، متن‌ها و بدنه صفحات و … توضیح داده می‌شود.

راهنمای استفاده از تصاویر: در این بخش، سبک و سیاق تصاویر مورد استفاده در برند شما، نحوه انتخاب و ویرایش آنها و نکات مربوط به حقوق مالکیت معنوی تصاویر مشخص می‌شود.

موارد کاربردی: در این بخش، نمونه‌هایی از نحوه استفاده صحیح از عناصر بصری برند شما در قالب طرح‌ها، تبلیغات، وب‌سایت و … ارائه می‌شود.

images 1720449215 668bf8bfe1117 - مراحل طراحی هویت بصری را بشناسید!گام پنجم: ارائه و نظرسنجی

پس از طراحی و تدوین سیستم هویت بصری، باید آن را به ذینفعان و مخاطبان هدف ارائه کرد و نظرات آنها را جمع‌آوری نمود. این بازخوردها می‌توانند به اصلاح و ارتقای هویت بصری برند کمک کنند.

گام پنجم: اجرا کنید

تا اینجا، هویت بصری برند خود را طراحی، تدوین و نهایی کرده‌اید. اما برند و محصول هرچند هم زیبا اگر به خوبی ارائه نشود، دیده نخواهد شد. لذا حالا وقت آن است که خود را بعنوان برند به دنیای واقعی معرفی کنید!

رونمایی استراتژیک: میتوانید مراسم یا ایونتی برای معرفی رسمی هویت بصری جدید به کاربران، کارکنان و رسانه‌ها برگزار کنید.

به‌روزرسانی گسترده: وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، بسته‌بندی‌ها، مواد بازاریابی و سایر نقاط تماس با مخاطبان را با هویت بصری جدید به‌روزرسانی نمایید. به یاد داشته باشید، هویت بصری یک موجود پویاست که همواره نیازمند ارزیابی و به‌روزرسانی است تا بتواند ارتباط موثر و پایداری را با مخاطبان برقرار سازد.

طراحی هویت بصری در ظریف گرافیک

ما در ظریف گرافیک، با درک عمیق از ماهیت برند شما، نیازها و مخاطبان هدف آن، اقدام به طراحی هویتی منحصر به فرد و متناسب با شخصیت برندتان می‌کنیم. طراحان خلاق و مجرب ما با استفاده از دانش و نوآوری خود، عناصری بصری مانند لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی و تصاویر را به گونه‌ای خلق می‌کنند که در ذهن‌ها حک شوند.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *