63049782 660x330 - پژوهشکده زیست فناوری رویان؛ امید علمی کشور

پژوهشکده زیست فناوری رویان؛ امید علمی کشور

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا/اصفهان شبیه‌سازی، سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری و انتشار مقاله‌های علمی در مجلات معتبر بین‌المللی از جمله افتخارات و دستاوردهای پژوهشکده زیست فناوری رویان است. همچنین، از نظر تعداد مقاله‌های علمی در زمینه ناباروری مردان و ارجاع به آن‌ها، این پژوهشکده در میان تمام کشورهای دنیا رتبه هفتم را کسب کرده است.

زمانی که زنده یاد کاظمی آشتیانی می‌خواست ساختمان پژوهشکده رویان تهران را پایه‌گذاری کند تفضلی به قرآن زد که چنین آمد: “شجره طیبه‌ای که ریشه‌هایش در عمق است، تنش تنومند و شاخه‌هایش به آسمان سرمی‌کشد. “همین آیه شد رهنمونی برای نیت خیری که مرحوم کاظمی آشتیانی در سر داشت و امروز برکات این پژوهشکده به واسطه ریشه‌های عمیقی که دارد به مردمان بسیاری، نه تنها در ایران زمین، که به آن سوی مرزها، چون شاخه‌های درختی که محصور در مکان نیست، می‌رسد.

دکتر کاظمی آشتیانی، عالِم و در عین حال متواضع بود. مهم‌ترین ویژگی او این بود که همه چیز را برای پژوهشگاه رویان می‌خواست، نه برای خودش. دور شدن از منیت و منفعت، ویژگی انسان‌های بزرگ است و همین خصلت او باعث می‌شد افرادی هم که در اطراف ایشان بودند از او الگو بگیرند و همین منش را پیش بگیرند. زنده یاد کاظمی آشتیانی در راس بود، اما هیچگاه در پی نام و نان برای خود نبود.

می‌گویند هر کسی با علاقه و با دل کار کند خداوند به آن علاقه برکت می‌دهد. امروز پژوهشگاه رویان مرهون خلوص نیت زنده یاد آشتیانی و تلاش‌های بی‌وقفه او و همکارانش از گذشته تا به امروز است. این پژوهشکده، هشتم خردادماه ۱۳۷۰ با هدف ارائه خدمات درمانی و پژوهش در زمینه علوم باروری و ناباروری تاسیس شد و امروز به‌عنوان قطب علمی کشور شناخته می‌شود.  

زمانی که اولین گوساله شبیه‌سازی شده متولد شد، نام پژوهشکده رویان و کشور ایران در سراسر خبرگزاری‌های جهان از جمله فاکس نیوز آمریکا و بی‌بی‌سی شنیده می‌شد و علیرغم وجود تحریم‌ها به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این گزارش را منتشر کردند و نوشتند: «ایران به دنبال علم است.»

پس از پژوهشگاه رویان، پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و به تازگی کلینیک باروری پویش و مرکز جراحی رویش با هدف ارائه پیشرفته‌ترین متدهای علمی و بالینی به بیماران در زمینه درمان ناباروری توسط محمدحسین نصر اصفهانی تاسیس شد و تا به امروز به افتخارات زیادی در ادامه پیشبرد راه علمی کشور دست یافته است.

دانشمندان و متخصصان معتقدند که به دلیل وجود زیرساخت مناسب در رویان، امروز ایران توانسته است علم باروری و ناباروری را در کشور گسترش دهد. در این خصوص، یکی از کشورهایی که مقاله‌های زیادی در زمینه ناباروری مردان را در جهان منتشر کرده، ایران است و یکی از مراکزی که در این زمینه در ایران و جهان شناخته شده، پژوهشگاه رویان است. دست یافتن به چنین جایگاهی مرهون تلاش‌های مستمر زنده یاد کاظمی آشتیانی، محمدحسین نصر اصفهانی و دیگر افرادی است که نام پژوهشگاه رویان، پژوهشکده رویان اصفهان و ایران زمین را در صدر نگه داشته‌اند. امید که با یاری خداوند و تلاش دانشمندان ایرانی، درخت رویان، بیش از پیش تنومند شود و شاخه‌های آن سایه ساری برای انسان‌هایی شود که هنوز امید در دلشان زنده است.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *