61580201 512x330 - ۲ طرح سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در بین طرح‌های صنعتی برتر ۱۴۰۲

۲ طرح سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در بین طرح‌های صنعتی برتر ۱۴۰۲

دو طرح دکتر مجید جوانمرد و دکتر هادی سازگار توسط دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان طرح صنعتی برتر پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۵۵ طرح صنعتی برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معرفی کرد.

در این میان طرح دکتر مجید جوانمرد با عنوان «ایجاد ارزش افزوده به روغن و بخش جامد ضایعات گوشت و مرغ در مقیاس صنعتی» و طرح دکتر هادی سازگار با عنوان «باز طراحی سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودروی تارا احتراقی به منظور استفاده در نسخه الکتریکی» به‌ عنوان طرح برگزیده دانشگاهی – پژوهشگاهی ۱۴۰۲ از طرح‌های انتخابی بود.

طرح دکتر جوانمرد با عنوان «ایجاد ارزش افزوده به روغن و بخش جامد ضایعات گوشت و مرغ در مقیاس صنعتی» با سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی و در چرمشهر ورامین اجرا شده است. اجرای موفقیت آمیز این طرح علاوه بر بهبود کیفیت روغن حیوانی استخراج شده از ضایعات صنایع گوشت و تولید پودر گوشت برای غذای دام، منجر به صدور مجوز ادامه فعالیت از سوی سازمان محیط زیست برای این شرکت نیز شد.

طرح پژوهشی دکتر سازگار «بازطراحی سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودرو تارای احتراقی به منظور استفاده در نسخه الکتریکی» با حمایت یک شرکت انجام پذیرفت. این طرح یکی از زیر پروژه‌­های، پروژه کلان تارای برقی است. نسخه برقی خودروی تارا نسبت به نسخه بنزینی، وزنی به مراتب بالاتر و توزیع وزنی کاملاً متفاوتی دارد. از طرفی به دلیل حذف بخش قابل توجهی از قطعات مختص موتور احتراقی و اضافه شدن قطعات مربوط به خودروی برقی، جانمایی و پکیجینگ نسخه برقی با بنزینی نیز کاملاً متفاوت است. در مجموع با توجه به این تغییرات نمی‌­توان از سیستم تعلیق و ترمز نسخه بنزینی در نسخه برقی استفاده کرد. در این طرح پژوهشی پس از دریافت الزامات کارخانه و استانداردهای خودرویی، تحلیل‌­ها و شبیه‌­سازی‌­های دینامیکی لازم انجام پذیرفت. سپس بر اساس نتایج تحلیل­‌ها و شبیه­‌سازی‌­ها، نقشه ساخت و مشخصات فنی قطعات سیستم ترمز و تعلیق استخراج و برای سازندگان مربوطه ارسال شد. پس از ساخت، قطعات بر روی خودرو نصب شد و تست‌­های مورد نظر انجام پذیرفت. هم اکنون سه نمونه خودروی تارای برقی که مجهز به سیستم تعلیق و ترمز بازطراحی شده هستند تولید شده و در حال استفاده هستند.

به نقل از وزارت علوم، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله اقدام به شناسایی و تدوین قراردادهای برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌کند که در سال ۱۴۰۲ نیز با مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تعداد ۱۵۵ طرح به‌عنوان طرح برتر معرفی شد.

پایان

همچنین ببینید

هوش مصنوعی پزشکی گوگل

از کاهش تداخلات دارویی با هوش مصنوعی تا درمان تومور مغز با ویروس

تردمیل آبی، درمان تومورهای بدخیم مغز با ویروس، شبکه‌سازی داروخانه‌ها برای دسترسی به داروهای کمیاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *