پانکراتیت

پانکراتیت چه نوع بیماری است و چگونه به وجود می‌آید؟

پایگاه خبری دنیای برند، پانکراتیت را با نام التهاب لوزالمعده نیز می‌شناسند، این بیماری نوعی التهاب پاتوژیک در لوزالمعده است، این بیماری شرایط دردناکی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند، در این مقاله کوتاه به معرفی پانکراتیت و نکات مربوط به علائم و درمان آن خواهیم پرداخت.

پانکراتیت چیست؟

لوزالمعده در قسمت عقب شکم قرار دارد وظیفه لوزالمعده ترشح آنزیم‌هایی برای هضم راحت‌تر غذا است، ضمن این که مدیریت گلوکز بدن نیز بر عهده پانکراس یا لوزالمعده است. بیماری پانکراتیت بیماری است که به شکل گذرا و موقت رخ می دهد و گاهی نیز شکل مزمن پیدا می‌کند. انتخاب نوع درمان توسط  پزشک به حاد یا مزمن بودن بیماری بستگی دارد.

شروع پانکراتیت با با درد ناگهانی بسیار شدید است، علت آن هم التهاب لوزالمعده است که به مرور زمان و با گذشت چند روز از بین می رود. مهمترین عامل ایجاد پانکراتیت سنگ کیسه صفرا است. سنگ کیسه صفرا شامل دانه‌های سنگ مانند کوچکی است که از غلیظ شدن و تبلور مایع صفرا شکل می‌گیرد.

پانکراتیت مزمن، نوعی التهاب لوزالمعده است که به طور مداوم در این بخش از بدن ایجاد می‌شود. مزمن بودن این بیماری باعث می‌شود که لوزالمعده به شکل دائمی تخریب شود، همچنین ممکن است التهاب بلندمدت باعث ایجاد زخم هایی در بافت این قسمت از بدن شود. هرچه این زخم‌ها بیشتر شود مانع از تولید مقدار کافی آنزیم هاضمه شده و تنظیم گلوکز دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب فرد در هضم چربی‌ها دچار مشکل شده و از آنجایی که هضم چربی به جذب ین آنزیم ها بستگی دارد احتمال بروز دیابت نیز در شخص بالاتر می‌رود.

مصرف مداوم الکل نیز از جمله دلایل ابتلا به پانکراتیت مزمن و  حاد است، البته برخی بیماری‌های خود ایمنی و ژنتیکی مثل فیبروز کیستیک نیز ممکن است باعث ایجاد پانکراتیت مزمن در این افراد شوند.

علائم پانکراتیت

مهمترین علامتی که پانکراتیت در افراد ایجاد می کند درد در ناحیه قسمت فوقانی شکم است، همچنین عکسبرداری از لوزالمعده ممکن است التهاب این بخش را نمایان سازد. از جمله دیگر علائم ابتلا به پانکراتیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دردی که در قسمت بالایی بدن است و در کمر و پشت نیز به صورت نواری احساس می شود.

– مشکل در هاضمه و گوارش

– حالت تهوع یا استفراغ

– احساس ناراحتی در شکم

– کاهش وزن غیرارادی

– نفخ شکم و تورم

– سکسکه

– تب

تشخیص پانکراتیت

پزشکان برای تشخیص این بیماری در کنار تصویربرداری از آزمایش خون نیز استفاده می‌کنند. در صورت ابتلا به پانکراتیت حاد، فرد دردهای شدیدی را تجربه می‌کند و سطح آنزیم‌های لوزالمعده شخص  به‌ طرز محسوسی در نتیجه آزمایش خون بالا می‌رود.

درمان پانکراتیت

درمان پانکراتیت در حالت مزمن و حاد با بستری شدن بیمار همراه است. برای این که لوزالمعده کاملا درمان شود باید استراحت کافی وجود داشته باشد. در طول درمان از طریق تزریق‌های وریدی یا به واسطه نازوگاستریک که نوعی لوله تغذیه ای است که از بینی مستقیما به معده شخص متصل می شود مواد غذایی به او داده می‌شود.

رژیم غذایی

بعد از درمان های دارویی مهمترین درمان نگهدارنده استفاده از رژیم غذایی سالم و کم چربی در زندگی است، افراد مبتلا به پانکراتیت باید وعده های غذایی کم حجم و در دفعات زیاد میل کنند. ضمن اینکه باید از مصرف مواد چرب خودداری کنند و آب و مایعات بیشتری برای هیدراته‌نگه‌داشتن بدن بنوشند.

جراحی

در صورتی که مشکل لوزالمعده به دلیل ابتلا به سنگ صفرا باشد، ممکن است پزشک جراحی باز را تجویز کند.

تغییر سبک زندگی

در صورتی که الکل یا تنباکو مصرف می‌شود، شخص مبتلا باید سریعا این مواد را ترک کرده و زندگی سالمی را در پی بگیرد.

خطراتی که بیماری پانکراتیت ایجاد می‌کند

همانطور که گفتیم این بیماری ممکن است یک بیماری مزمن باشد، در صورت عدم درمان پانکراتیت ممکن است مشکلات دیگری نیز سلامتی و زندگی فرد مبتلا را تهدید کند که شامل موارد زیر خواهد بود:

– تخریب کلیه

– سرطان لوزالمعده

– انواع دیابت

– سوء تغذیه

– عفونت لوزالمعده

نکات مهم در درمان پانکراتیت

– افرادی که تحت درمان پانکراتیت هستند باید سبک غذایی متفاوتی را تجربه کنند.

– مصرف مداوم و  منظم داروها به فرد توصیه می شود.

– نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات الزامی است.

– در صورت احساس درد زیاد می‌توانید با وصل سرم در منزل از مسکن‌های تزریقی برای کاهش درد بهره‌مند شوید.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

پایگاه خبری دنیای برند، اگر شما تمایل به ورود به صنعت تولید زغال دارید و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *