صنایع دستی

گیوه هورامان و گلیم هرسین و فرش سنقر برندهای صنایع دستی کرمانشاه

پایگاه خبری دنیای برند، بسیاری از کشورها به تاثیر متقابل صنعت گردشگری و صنایع دستی اعتقاد دارند و فهمیده‌اند که صنایع دستی می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد.

براین اساس می بینیم که طی سالهای اخیر صنایع دستی در کشورهای زیادی خصوصا کشورهایی که در مسیر توسعه صنعت گردشگری قرار گرفته اند، از انزوا و فراموشی بیرون آمده و مورد توجه ویژه واقع شده است.

حتی برخی از کشورهای توسعه یافته هم که پیشینه چندانی در حوزه صنایع دستی ندارند، تلاش کرده اند تا از این ظرفیت استفاده کنند و جذب گردشگر داشته باشند.

برای نمونه این کشورها جاذبه های مهم  و برندهای گردشگری خود را در قالب صنایع دستی به شکل نمادهایی کوچک درست کرده و با عرضه آنها به گردشگران، علاوه براینکه آن را به همه جای دنیا معرفی می کنند، گردشگران بیشتری را هم به سوی خود می کشانند.

اما در کرمانشاه داستان به گونه دیگری است. استانی که بواسطه شرایط جغرافیایی و اقلیمی خود از هزارسال پیش سرزمین دست آفریده های رنگارنگ و هزار طرح و هزار نقش بوده، اکنون بهره چندانی از این ظرفیت خود نمی برد و حتی نتوانسته جذب گردشگر بالایی را از این راه داشته باشد.

باوجود اینکه گیوه هورامان و گلیم هرسین و فرش سنقر برندهای صنایع دستی کرمانشاه شده اند که بوسطه قامت بلند تاریخی‌شان شهرت جهانی کسب کرده اند، اما نه عرضه چندان بالایی دارند و نه اینکه هنر این را داشته ایم که از طریق آنها جذب گردشگر داشته باشیم.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

براین اساس است که رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه، صنایع دستی را یکی از دوبال مهم صنعت گردشگری می داند و در این رابطه می گوید: جذب گردشگر دوبال مهم دارد، یکی میراث تاریخی شامل ابنیه و آیین ها و فرهنگ و رسوم است و دیگری صنایع دستی. صنایع دستی می تواند  زمینه ساز پیشرفت گردشگری باشد، بنابراین باید به نحو احسن دیده شود.

حمید رضا کرمی به مناسبت هفته صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا، ادامه می دهد: کرمانشاه استانی است که از هر دو منظر بسیار غنی است و می تواند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند، از جمله در بحث صنایع دستی که ظرفیت های بالایی داریم.

این فعال گردشگری اضافه می کند: هرچند در حوزه عرضه و تقاضای تولیدات صنایع دستی در شرایط متوسطی هستیم، اما برخی از صنایع دستی ما مانند گلیم هرسین، فرش سنقر و گیوه هورامی جایگاه کار بیشتری دارند و می توانند نقش مهمی در جذب گردشگر برای استان داشته باشند.

وی به این نکته هم اشاره می کند که اکثر صنایع دستی کرمانشاه در حوزه بافت ها و منسوجات هستند که با تغییر ذائقه  مردم به سمت فراموشی رفته اند، درحالی که با تقویت آنها می شود علاوه بر بحث اشتغالزایی، به رونق گردشگری استان هم کمک کرد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه معتقد است، هرچقدر که صنایع دستی در یک منطقه قوی‌تر باشد، جذب گردشگر هم در آن منطقه بیشتر است. بنابراین حمایت از صنایع دستی بویژه آنهایی که در معرض فرسایش هستند، به رشد گردشگری کمک می کند.

وی ادامه می دهد: گردشگران بویژه گردشگران خارجی بسیار به آداب و رسوم هر منطقه و پیشه‌وری هایی که در گذشته  داشته‌اند، علاقمندند و برای همین است که می بینیم یکی از جاذبه هایی که خارجی ها در سفر به استان هایی مانند یزد و اصفهان و شیراز از آن بازدید می کنند، بازارهای مسگری و … است.

کرمی تقویت صنایع دستی را باعث افزایش مدت زمان ماندگاری گردشگر در هر منطقه می داند و در این رابطه هم می گوید: برای ماندگاری گردشگران باید دو مقوله را در دستور کار قرار داد، یکی بالا بردن جاذبه هاست و دیگر داشتن کارگاه های صنایع دستی است که در آن هنرمندان صنعتگر بصورت زنده مشغول تولید آن باشند که البته کرمانشاه تاکنون تقریبا چنین فضایی را نداشته و راه اندازی خانه خلاق صنایع دستی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

این فعال گردشگری در ادامه یکی از ضعف های صنایع دستی کرمانشاه را نداشتن بازارچه های متعدد هم می داند و اضافه می کند: نیاز داریم بازارچه های متعدد صنایع دستی را شکل دهیم و فضای آنها بگونه ای باشد که مردم از نزدیک بتوانند روند تولید هر کالا را ببینند. در حال حاضر بجز در بازارچه دبیراعظم جای دیگری را نداریم که بصورت متمرکز در این زمینه فعالیت کند. به نظر می رسد که برای راه اندازی یک بازارچه کارگاهی صنایع در شهر کرمانشاه محله فیض آباد جای بسیار مناسبی باشد، همانطور که در تهران یکی از محلات قدیمی این شهر به نام عودلاجان را احیاء کردند، برای فیض آباد هم می توان همین کار را انجام داد تا به محلی برای رفت و آمد گردشگران تبدیل شود.

وی در پایان صحبت هایش به نداشتن یک برند گردشگری در کرمانشاه هم اشاره می کند و می گوید: متاسفانه در کرمانشاه یک برند گردشگری نداریم که هنرمندان صنایع دستی روی آن کار کنند، البته سابقا شهرداری تلاش هایی برای تبدیل کردن گل نیلوفر آبی به برند استان انجام داد، اما این کار نیمه تمام رها شد. همچنین در تاق بستان، تکیه معاون الملک و اورامانات هم نمادهایی وجود دارند که می توان در قالب صنایع دستی آنها را معرفی کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه: https://bily.ir

همچنین ببینید

بانک رفاه کارگران

افزایش سقف تراکنش های بانکی بانک رفاه کارگران

سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال در هر روز افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *