صمت

۶۰ میلیارد دلار تجارت بین المللی

پایگاه خبری دنیای برند، وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به رویکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال آینده برای تسهیل فضای کسب و کار و تولید، روش جدید رفع تعهدات ارزی تولیدکنندگان را در برگشت ارز به کشور و همچنین افزایش واردات نهاده‌های تولید موثر دانست و گفت: بر اساس درخواست شورای هماهنگی بانک‌ها و پیگیری ستاد، امهال بدهی تسهیلات ارزی تولیدکنندگان در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

علیرضا رزم حسینی در حاشیه آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۹۹، عملکرد این ستاد را خوب توصیف کرد و گفت: در سال جاری تعداد ۱۸ نشست در سطح ملی برگزار شد که تعداد ۱۴ جلسه آن در پنج ماه اخیر برگزار شد و بیش از ۲۷۰ مصوبه در ستاد به تصویب رسید که ۶۰ درصد آن‌ها اجرا شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در حدود هزار و ۵۰۰ واحد غیرفعال و راکد تولیدی در سال ۹۹ به چرخه تولید برگشت، افزود: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر اقدام در راستای رفع موانع تولید بر حوزه تسهیل روند تولید و همینطور برای روان‌سازی صادرات و واردات تمرکز بیشتری خواهد شد.
امهال بدهی ارزی تولیدکنندگان

رزم‌حسینی با استناد به مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبنی بر امهال بدهی ارزی تولید کنندگان تصریح کرد:به دلیل تفاوت ارزی که اتفاق افتاد، واحد‌های تولیدی تحت فشار بودند که بر اساس درخواست شورای هماهنگی بانک‌ها و پیگیری ستاد، این تصمیم در راستای کمک به تولید کنندگان در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

رشد ۷ درصدی در بخش صنعت

وزیر صمت در ادامه به رشد تولید در ۲۹ رشته تولیدی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، رشد صنعتی ایران در ۱۱ ماه گذشته به بیش از ۷ درصد رسیده است و پیش بینی می‌کنیم در آمار نهایی سال ۹۹، این رقم به ۷.۵ درصد افزایش پیدا کند.

۶۰ میلیارد دلار تجارت بین المللی

طبق گفته‌های رزم‌حسینی، صادرات ایران در سال ۹۹ به حدود ۳۴ میلیارد دلار رسید و میزان واردات رقمی در حدود ۳۷ میلیارد دلار بود که بیشتر شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بوده است.

رزم‌حسینی تجارت بین‌المللی ۶۰ میلیارد دلاری در شرایط جنگ اقتصادی و شیوع کرونا را نشانه عملکرد خوب دستگاه‌های مرتبط، واحد‌های تولیدی و تجار ایرانی دانست و افزود: در تولید وضعیت مناسبی داریم؛ روند تامین و ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک و اساسی و همینطور نهاده‌های تولید همچنان ادامه دارد و با همکاری خوبی که بانک مرکزی در زمینه تامین ارز انجام داده ، اقدامات لازم برای تامین و واردات کالاهایی که مربوط به وظایف و مسئولیت وزارت صمت است، در حال انجام است.

اثرات مثبت روش جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در تولید و برگشت ارز به کشور

وزیر صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود، اجرای سیاست جدید رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را در افزایش برگشت ارز به کشور موثر دانست و اظهار داشت: مختار بودن صادرکننده برای برگرداندن ارز در سامانه نیما و یا از طریق واردات کالاهای مشخص شده توسط وزارت صمت و یا واگذاری ارز به واردکننده دیگر، نه تنها منجر افزایش برگشت ارز به کشور شده است که واردات مواد اولیه تولید نیز افزایش پیدا کرده است و امیدواریم در سال آینده شاهد رونق بیشتری در تجارت بین‌المللی باشیم.

همچنین ببینید

Img20230724132753399 310x165 - پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز ۱۴۰۳

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x