برندینگ

تبلیغات دیجیتال قدرتمند در حوزه معرفی برند و هویت به شما کمک می‌کند

پایگاه خبری دنیای برند، حالا سال‌ها است که حرف تبلیغات و برندینگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک موضوع مهم در حوزه تبلیغات و بازاریابی شده است. در کشورهایی که صنعت تبلیغات هم‌پای بازار پیش رفته و رشد کرده، احاطه به شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال و انواع تولید محتوا خود تبدیل به صنعتی مجزا شده است با تخصص‌های رنگ به رنگ. اما حالا چند ماهی است که به ضرب و زور خانه‌نشین‌شدن‌ها و تعطیلی‌های ناشی از شیوع کووید ۱۹، بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که نهایتا دنیای دیجیتال شاید قرار است در عرصه‌های بسیاری تبدیل به همان عرصه واقعی زندگی ما شوند؛ از آموزش گرفته تا کار روزمره، کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند بودندکه می‌توانستند در زمانه شیوع، نفس نیم‌بند زندگی عادی را همچنان نگه دارند. همین شد که در میان کسب‌وکارها آنهایی که از پیش بسترهای دیجیتال را جدی گرفته بودند و یا اصولا کارشان بر اساس همین شبکه‌ها بنا شده بود ناگهان نشان دادند که در زمان بحران چطور می‌توانند خودشان را از رقبا جدا کنند و پیش بتازند. فرصتی که اینترنت و به صورت مشخص شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند البته نیازمند این است که کسب‌وکارها درس‌های تازه این محیط را تمرین کنند و یاد بگیرند که چطور در هزارتوی شبکه‌های مختلف و بسترهای متفاوت حاضر در اینترنت گیج نزنند. باید بلد شوند که هر یک از این محیط‌ها زبان و مخاطب خودش را دارد و بر اساس انتظاری که از آن فضا می‌رود باید وارد عمل شد. آنجه در این بخش می‌خوانید ۴ توصیه است در مورد برندینگ و فعالیت تبلیغات دیجیتال که در نشریه کارآفرین آمریکا منتشر شده و شما ترجمه‌اش را می‌خوانید.
برندها تقریبا چند ثانیه فرصت دارند تا بتوانند به صورت آنلاین نظر افراد را به خود جلب کنند. انگاره خود این موضوع به اندازه کافی کار را سخت نمی‌کرد که حالا باید بدانیم نحوه درک افراد از نام تجاری شما تعیین می‌کند که آیا به شما اعتماد خواهند کرد و مشتریاتان خواهند ماند یا خیر. خریداران آنلاین معمولا پولشان را صرف هر کسی نمی‌کنند، بنابراین اینکه بتوانید از ابتدا برندتان را به خوبی معرفی کنیدکلید موفقیت است.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

این نکته را هیج‌کس بهتر از کارولین چن، موسس و مدیراعامل «ریست بیوتی»، یک شرکت پروتوفیلو است با ماموریت تا صنعت زیبایی رو دوباره تعریف کند (شرکت‌هایی که معمولا توسط هلدینگ‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تاسیس می‌شوند تا مجموعه‌ای از بهرتین تولیدات و خدماتشان را در آن ارائه کنند. به نوعی مانند ویترینی برای کسب‌وکارهای شرکت‌های بزرگ می‌مانند). چن می‌گوید که قصد دارد این کار را از طریق به چالش کشیدن استانداردهای قدیمی چند نسل انجام دهد، با توسل به استراتژی‌های دیجیتال برند که با مشتریان مدرن ارتباط می‌گیرد و فراگیری، تنوع و سرگرمی را تبلیغ می‌کند. سال گذشته ریست بیوتی دو برند زیبایی را معرفی کرد: اوروسا بیوتی، یک برند لاک ناخن و وسکا بیوتی، یک برند لوازم آرایشی. هر دوی اینها وگان (تنها بر پایه مواد گیاهی) و عاری از خشونت هستند.
چن می‌گوید: «تبلیغات دیجیتال قدرتمند در حوزه معرفی برند و هویت به شما کمک می‌کند که مورد توجه مشتریان قرار بگیرید و تیمی از هوادران بسازید که مارک و برند شما را به صورت ارگانیک با شبکه‌های دوستی خود به اشتراک می‌گذارند. این فرصتی است که با استفاده از آن می‌توانید داستان و ارزش‌های برندتان را با مشتریان بالقوه از سراسر جهان به اشتراک بگذارید و گروهی پویا از اشخاص بسیازید که علایق و ارزش‌های شما را قبول دارند.»
در مرکز خلق یک حضور قوی دیجیتال نام و دامین شرکت نشسته است. برای همین است که ریست بیوتی به دنبال دامین .inc رفت چن می‌گوید: «ما در مورد دامین با آینده‌نگری پیش رفتیم و تصمیم گرفتیم از .inc استفاده کنیم چون خیلی مهم است که زود بتوانید دامین خوبی برای خودتان دست و پا کنید. در مقایسه با سایر موارد در دسترس حس ما این بود که .inc به ما اجازه داد به هنگام ارتباط گرفتن با مشتریان القوه و شرکای کاری حسی از مشروعیت داشته باشیم که بر روی کارمان تاثیر مثبت داشت.» چن راهنمایی‌هایی برای خلق برند دیجیتال دارد که می‌تواند در ذهن مشتری طنین‌انداز شود.
داستان و ارزش‌های برندتان را در میان بگذارید
مشتریان هر روز و همواره در معرض برندهای جدید قرار می‌گیرند. داشتن یک نام دامین که هم ساده‌فهم است و هم سریعا نام برند شما را مخابره می‌کند اولین گام مهم است. چن می‌گوید: «در مورد ریست بیوتی، کلمه ریست (به معنای تنظیم مجدد) عامل کلیدی پیام برند ما است. اطمینان از داشتن دامین reset.inc به ما اجازه می‌دهد که خیلی راحت این پیام را بدون هیچ‌گونه سردرگمی با کسانی که با این نام روبه‌رو می‌شوند در میان بگذاریم و هیچ حرف و علامت اضافه‌ای در آدرس وجود ندارد.»
برای اینکه بیشتر خودتان را از رقبا متمایز کنید، خیلی مهم است که بگویید چه چیزی برند شما را یگانه و متفاوت می‌کند. اعلام واضح ارزش‌های برند، رویکرد توسعه محصول و آن نوع صدایی که برای خود برمی‌گزینید بسیار حیاتی هستند. به عنوان مثال در مورد اوروسا بیوتی، شرکت از محتواهای خود و محتواهای معتبر تولید شده توسط استفاده‌کنندگان محصول در استوری‌های اینستاگرام استفاده می‌کند و سعی دارد توسط آنها ویژگی‌هایی مانند زود خشک شدن لاک، درخشندگی و دوامش را تبلیغ کند: «علاوه بر این ما از ویدئوهای ارسالی مشتریان استفاده می‌کنیم که می‌گویند چقدر کار لاک زدن ناخن‌هایشان در خانه برایشان ساده شده.»

اجتماعی بسازید و با مشتریان وارد گفت‌وگو شوید
ایده اصلی این است که ستونی از سفیران توانمند بنا بگذارید که از طریق محتواهای تولید کاربران بتوانند از طریق نقدهای مثبت، توصیه به دوستان و خانواده و غیره صدای برند شما را به گوش آدم‌های بیشتری در فضای دیجیتال برسانند. چن می‌گوید: «این شیوه از طریق کاهش هزینه‌های جذب مشتری، به ایجاد یه گذرگاه به سمت رشد پایدار کمک می‌کند.»
از باز کردن بسته‌بندی محصول گرفته تا اینکه مشتریان چطور از این محصولات استفاده می‌کنند و چه رابطه‌ای با برند شما از طریق خدمات مشتریان دارند، نقاط کلیدی بسیاری هستند که مشتریانتان می‌توانند به صورت آنلاین و بر روی شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند. چن می‌گوید: «ما اطمینان حاصل می‌کنیم که مشتریان متوجه می‌شوند که این کار آنها چقدر برای ما مهم است و این کار را از طریق بازنشر محتواهای تولیدی آنها از طریق کانال‌های شرکت انجام می‌دهیم. این استراتژی به ما اجازه داده تا رابطه ارزشمندی با کسانی برقرار کنیم که حالا تبدیل به سفیران وفادار برند ما شده‌اند.»

محتوایتان را متناسب با کانال‌ها تعریف کنید
درک این نکته که چگونه مخاطبان در کانال‌های مختلف (فضاهای متفاوت در اینترنت) محتوا را دریافت می‌کنند بسیار مهم است، این فهم اجازه می‌دهد تا مطمئن شوید با موثرترین شیوه ممکن با مخاطبانتان در تماس هستید. برای مثال ویدئوهای کوتاه در محیط تیک تاک و در استوری اینستاگرام حرف ندارند؛ اما کسی که عضو خبرنامه ایمیلی شما می‌شود به احتمال بسیار زیاد به دنبال اعلامیه‌های فروش، محتوای وبلاگی و یا طرح تخفیف است. چن می‌گوید: «اصلا خوب نیست که با ارسال و یا پست کردن محتوای غیرجذاب مخاطبانتان را از دست بدهید. اگر از هر بستری به شیوه‌ای موثر استفاده شود، می‌توانید نسبت به برند آگاهی به وجود آورید و زیربنایی از مخاطبان وفادار بسازید که با محتوای تولیدی شما ارتباط برقرار می‌کند و در مورد خدمات و محصولات شما وارد گفت‌وگو می‌شود.»
هر تکه از محتوایی که به وجود می‌آورید باید به یک هدف دست پیدا کند، اهدافی مانند: دستیابی به دنبال‌کنندگان بیشتر، تغییر، ارتباط گرفتن، آموزش در مورد برند و غیره. برای تحقیق در مورد فرمت‌های عمومی که معمولا بر روی شبکه‌های مختلف خوب جواب می‌دهند وقت بگذارید و به آنچه رقبای شما انجام می‌دهند و توجه کنید تا در مورد اینکه چه عملکردی بازتاب خوبی دارد ایده بگیرید. آنچه لازم دارید این است که یک استراتژی تولید محتوای اختصاصی برای هر بستر به وجود آورید و استراتژی‌های مختلفی را آزمایش کنید تا ببینید کدام بهتر جواب می‌دهند و کدام موفق نیستند. به این می‌گویند «ارزیابی و وفق دادن». چن می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی همواره در حال تغییرند و استراتژی‌های محتوایی شما باید همپای این تغییرات شود تا بتواند همچنان هیجان‌انگیز و به‌روز بماند.»

اطمینان حاصل کنید که کار معرفی برندتان باثبات می‌ماند
در عین حال که بریدن محتوا به قامت شبکه‌های مختلف و مخاطبان مهم است، حفظ برندینگ در سراسر پلتفرم‌های مختلف هم اوج کار است. چن می‌گوید: «بسیار ضروری است که یک تجربه قابل لمس برای مشتریان جدید و آنهایی که دوباره به شما مراجعه می‌کنند تعریف کنید؛ حالا از هر طریقی که قرار است به برند شما بربخورند. مثلا داشتن المان‌های بصری فراتر از لوگوی شما، که روح برندتان را به تصویر می‌کشند، به شما این امکان را می‌دهند که بر اختلالات محیط (اینترنت) غلبه کنید و حواس مخاطبتان را از آن خود کنید.» این المان‌ها پا را از لوگو فراتر می‌گذارند، می‌توانند رنگ و یا جنس پس‌زمینه باشند، ممکن است شیوه عکاسی شما از محصولاتتان باشند یا حتی تن یک صدای خاص.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *