هویت

طراحی «هویت بصری شیراز» کلید خورد

شیراز- فراخوان طراحی نشانه و آغاز به کار مسابقه بین المللی «هویت بصری شهر شیراز» رونمایی شد.
پایگاه خبری دنیای برند، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ظهر چهارشنبه در آیین رونمایی از فراخوان طراحی نشانه شهر شیراز و آغاز به کار مسابقه بین المللی هویت بصری که با حضور شهردار شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس برگزار شد، گفت: شیراز افزون بر اینکه یک فرهنگشهر است، یک جهانشهر به شمار می رود و ایران به شیراز در جهان شناخته می شود.

مرتضی جعفری افزود پیرامون مسابقه طراحی هویت دیداری شهر شیراز، اظهار کرد: بنا بر آن دارد که بتواند در جهت معرفی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و ادبی آن در عرصه بین الملل و جذب بیشتر گردشگران به این شهر گام موثر و مهمی بردارد.

به گفته معاون شهردار شیراز، در قالب نشانه نوشته (لوگو) شعار کوتاه و زیبایی که قابل درک برای همگان باشد مورد نظر است.

وی ادامه داد: این مسابقه در فازهای پرشمار و ادامه دار است و شکلی که برای آن در نظر گرفته شده استفاده از ظرفیت های دانشجویی و همکاری هنرمندان است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در عین حال از دعوت استادان حوزه طراحی گرافیک برای حضور در این مسابقه خبر داد و گفت: به این صاحب نظران سفارش طراحی نشانه شهر شیراز داده شده است.

طرحی در تکمیل حلقه گردشگری شیراز

وی، اضافه کرد: این طراحی در تکمیل حلقه های گردشگری شهر شیراز بسیار می تواند موثر باشد و در راستای معرفی ظرفیت های انسان محورانه مورد نظر مدیران شهری است.

جعفری، عنوان کرد: از این طراحی در صادرات محصولات صنایع دستی، المان های شهری و حذف تصاویر مخدوش و اختلالاتی که در هویت بصری شهر، حمل و نقل عمومی و معماری و مبلمان شهری وجود دارد بهره گرفته می شود.

وی شیراز را پرچم دار چنین حرکتی در کشور عنوان کرد و افزود: شهرهای بزرگی که دارای پیشینه بین المللی و شناخته شده هستند پیش از شیراز این مسیر را پیمودند که به یقین آثار بسیار مثبتی در رونق بخشی گردشگری آنان داشته است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از مطرح شدن این نشانه در شورای فرهنگ عمومی استان فارس خبر داد که لزوم بکار بسته شدن نشانه طراحی شده و برگزیده به تصویب شورا برسد.

در ادامه سولماز دهقانی عضو شورای اسلامی شهر شیراز رونمایی از فراخوان طراحی نشانه شهر شیراز و آغاز به کار مسابقه بین المللی هویت بصری را حاصل ۲ سال تلاش برای چنین رویدادی برشمرد و گفت: در راستای برندسازی شهر شیراز حافظ تکلیف را روشن ساخته است آنجا که می سراید خوشا شیراز و وضع بی مثالش، خداوندا نگهدار از زوالش؛ شهری که از وجوه و ابعاد مختلف می تواند بر اساس بی مثالی اش برند باشد.

وی، ادامه داد: در نتیجه نشان دادن یک چنین هویتی که بر اساس پیشینه ای بلند طراحی خواهد شد برای بخش اجرایی بسیار دشوار خواهد بود.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

فرهنگ مداری شیراز در اولویت است

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس هم در این آیین ضمن تمجید از تلاش شورای اسلامی و شهرداری شیراز، اظهار کرد: علیرغم اینکه معمولاً شهر در کالبدی خشک و خشن تصور می شود با تلاش اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز انسان محوری و فرهنگ مداری در این شهر چنین نگاهی را تلطیف ساخته است.

مجتبی علوی، افزود: فرهنگ محوری در راستای پایتختی فرهنگی ایران تلاشی است که از سوی مجموعه مدیریت شهری مورد نظر قرار گرفته است.

وی از محور زندیه نام برد و عنوان کرد: در این مجموعه کالبد فرهنگی در راستای رونق بخشی به گردشگری مورد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس همچنین از هیئت داوران این مسابقه خواست که بر اساس ویژگی های مذهبی، فرهنگی، هنری، عرفانی و ادبی شیراز طراحی را برگزینند و بر سادگی لوگو متمرکز شوند.

طراحی هویت دیداری در راستای مسئولیت مدیران شهری است

همچنین رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین برگزاری مسابقه طراحی هویت دیداری شهر شیراز را در راستای مسئولیت مدیران شهری ارزیابی کرد و گفت: نشانه شهری که آن را باید مادرشهر نامید کاری بس سترگ به شمار می رود.

عبدالرزاق موسوی، افزود: نشانه را معادل هویت باید بدانیم؛ در تعریف هویت بصری و یا نشانه معادل با اثر انگشت است و نشانه شهر هم باید از چنین ویژگی برخوردار باشد و مانند هیچ اثر انگشتی که در عالم مشابه یکدیگر نیستند، طراحی شود.

وی تصریح کرد: این نشانه آن گونه باید شهر را معرفی کند که شباهتی به نشانه دیگری در کره خاکی پیدا نکند؛ به اندازه کافی شیراز دارای ابعاد برجسته ای به لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی، مشاهیر و مفاخری که از گذشته به جا مانده است دارد که برای طراحی مناسب هستند و آنرا منحصر به فرد کنند.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با این حال کار را سخت، دقیق و حساس ارزیابی کرد و گفت: شاید مهمترین کار حرفه ای هنرمندان و طراحان در این میان بسیار حساس است.

به گفته موسوی، افتخار برگزیدگی این مسابقه برای هر طراحی از هر جایزه مادی برتر است.

سرزندگی و نشاط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ویژگی شیراز است

در این مراسم، شهردار شیراز نیز ضمن خوش آمدگویی به صاحب نظران و هنرمندان حاضر در این رویداد بیان اینکه بسیاری از ویژگی های شیوای مردم ایران در مردم شیراز و استان فارس وجود دارد، گفت: سرزندگی و نشاط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در مردم شیراز و فارس همواره برجسته است.

حیدر اسکندرپور، افزود: شاخص های بزرگ و ارزنده به خودی خود محدودیت هایی برای یک چنین کاری ایجاد می کند؛ نمی توانیم فراموش کنیم شیراز جایی است که زمانی حقوق شهروندی در میان بسیاری از ملت های دیگر جایگاهی نداشت، ما بانی حقوق شهروندی بودیم و دنیا از زبان ما رعایت حقوق شهروندی را در چندصد سال پیش شنیده است.

وی، ادامه داد: وقتی از شیراز سخن می گوییم نمی توانیم فراموش کنیم که حافظ و سعدی بر تارک فرهنگی و ادب دنیا ممتاز است و جایگاه ویژه ای دارند.

به گفته شهردار شیراز، این شهر به حضرت شاهچراغ (ع) شناخته می شود؛ سابقه تمدنی، فرهنگی و مذهبی کاملاً آنرا ممتاز ساخته است و باید در هویت بصری نشان داده شود و اجماعی از این ظرفیت بزرگ شیراز باید در این نشانه پدیدار باشد.

اسکندرپور، عنوان کرد: این نشانه متعلق به مردم شیراز است و تعلقی به سازمان ها و نهادها ندارد بنابر این همه دستگاه ها تلاش می کنیم در جایگاه و شأن شهروندان آن باشد.

شهردار شیراز از حمایت نماینده آیت الله دژکام، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برای طرح این مسئله در شورای فرهنگ عمومی استان فارس تمجید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هویت بصری شهر شیراز پس از طراحی توسط هنرمندان و دانشجویان رشته طراحی توسط استادان و صاحبنظران این رشته داوری خواهد شد.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x