کافه بازار

تغییر لوگوی برند کافه بازار

لوگوی برند کافه بازار بعد از حدود ده سال تغییر کرد.

پایگاه خبری دنیای برند، کافه بازار که مدتی زیادی است آشنای استفاده کنندگان از گوشی های همراه اندرویدی است، با انتشار متنی لوگوی خود را از حصیر قهوه ای رنگ به سبز رنگ تغییر داد.

این برند در سایت خود این مطلب رو بیان کرده است:

این سبد تازه‌ی بازار است!

از امروز با به‌روز کردن برنامه‌ی بازار، این سبد سبزرنگ را بر صفحه‌ی گوشی‌ می‌بینید؛ سبدی پر از انتخاب‌های راهگشا و جذاب.

چند سال پیش، وقتی سیستم عامل اندروید هنوز جوان و ناشناخته بود، کار بازار را با ارائه‌ی چند برنامه‌ی ساده شروع کردیم. حالا در آستانه‌ی ده سالگی، همه چیز رنگ و‌ بویی متفاوت دارد. بزرگ و گسترده شده‌ایم. فراتر از یک پلتفرم دیجیتال، رسانه‌‌ای ‌محبوب و معتبر برای بازی‌های دیجیتال، تماشای فیلم و سریال و دسترسی امن و آسان به برنامه‌‌های کاربردی هستیم؛ و در زندگی بیش از چهل میلیون‌ نفر، نقش پررنگ داریم.

با وجود این تحولات مهم، انگار جای چیزی خالی بود. نشان و هویت بصری‌مان، در این سال‌ها ثابت و بی‌تغییر مانده بود و با روح پویای جاری در بازار، هم‌زبان نبود. حالا با آغاز ده‌سالگی‌، نشان بازار را طراحیِ دوباره کرده‌ایم تا حال‌وهوایی یک‌دست را در جای‌جای بازار، لمس و تجربه کنید.

این یک شروع دیگر است. اتفاق‌های تازه در راه‌اند. مثل همیشه همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر کارشناسان و فعالان حوزه برند در مورد تغییر نشان کافه بازار

حمید حبیب‌الله، برند استراتژیست کافه‌بازار در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران درباره چرایی رفرش برند بازار پس از گذشت ده سال توضیح می‌دهد: «بازار چند ماه دیگر در بهمن ۹۹ ده ساله می‌شود. در این ده سال این برند تغییرات محصولی زیادی داشته اما غالب آن تغییرات در تجربه کاربری و پرفورمنس محصول بوده است. در دوسال اخیر اما تغییراتی داشتیم که هر چند به لحاظ استراتژی کلان و پوزیشنینگ شرکت تغییر بنیادی محسوب نمی‌شوند، اما تغییرات جدی هستند که کاربر آن را لمس‌ می‌کند. موضوع اضافه شدن ویدیو و یا بحث سپر امنیت یا ساختارهای اضافه شدن محتوا به محصولات شرکت طور مشخص از این جنس است. مجموع این تغییرات در دو سال اخیر محصول بازار را تغییر داده است. اما تاکنون در ظاهر برند تغییری ایجاد نشده بود. ما فکرمی‌کنیم که این کمپین می‌تواند یک دعوت از کاربران کافه بازار باشد که بازار را با ظاهر جدید دوباره تجربه کنند  و تغییرات آن را حس کنند.»

حبیب الله درباره طراحی لوگوی جدید بازار و تاکید بر این موضوع که این تنها یک برند رفرش بوده نه ریبرندینگ، بیان می‌کند: «در ابتدا موضوع از طرف خود مدیران بازار مطرح شد.  ما در یک سری جلسه استراتژیک راجع به ابعاد این تغییر، ریسک‌ها و فرصت‌هایی که به واسطه آن ایجاد  می‌شود، صحبت کردیم. زمانی که این ابعاد مشخص شدند، وارد پروسه‌ی طراحی پیام و دیزاین بصری کمپین شدیم. از یک تیم بیرونی در پروسه دیزاین کمک گرفتیم و با همفکری تیم داخلی به این رفرش برند بازار رسیدیم. در ادامه مبانی دیگر در حال بسط هویت بصری بازار  هستیم که در نقاط تماس مختلف کاربر با آن‌ها مواجه خواهد شد. » او در ادامه اضافه می‌کند: « نشان قبلی بازار تا حدی، هم رنگ کهنگی به خودش گرفته بود، هم محدودیت‌هایی برای نمایش در فضاهای مختلف داشت. در طراحی مجدد نشان، راه‌های متعددی را آزمودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با رفع محدودیت‌ها، عنصر تصویری «سبد» را حفظ کنیم. سبد نه تنها برای کاربران ما بسیار آشناست، بلکه نماد ملموس خرید و گشت‌وگذار هم هست. سبد تازه‌ی بازار، تفاوت‌های زیادی با سبد قبلی دارد. از جزئیات غیرلازم در بافت، شکل و رنگ‌ آن پرهیز کرده‌ایم تا جلوه‌ای مدرن، شاداب و منعطف در فضاهای کاربری مختلف به آن ببخشیم. علاوه‌براین، سبد تازه‌ی ما، همان رنگ سبز آشنا را دارد که کاربران در طول این سال‌ها در فضاهای مختلف محصولی بازار دیده‌ و تجربه کرده‌اند.»

cafe bazar logo 1024x421 - تغییر لوگوی برند کافه بازار

استراتژیست برند بازار با تاکید بر این موضوع که استراتژی کلان بازار هیچ تغییری نکرده است، می‌گوید: «من مشخصاً از لفظ رفرش استفاده می‌کنم چون بازار تغییر زیربنایی در استراتژی سازمان یا چشم‌انداز بلندمدت نداشته است. مشخص است که ما وارد کسب و کار AVOD شدیم و کاربری که مدتی از بازار بی‌خبر بوده در آینده نزدیک بیشتر از این موضوع می‌شنود؛ یا مشخصاً تمرکز بیشتری روی بزرگ‌تر کردن سبد محتوایی بازار خواهیم داشت. تحقیقاتی که ما سمت کاربرها انجام دادیم نشان می‌دهد آن‌ها این تغییرات را متوجه می‌شوند.یا برای مثال امنیت پلتفرم یا موضوع سپر امنیت از موضوعاتی هستند که کاربران فعال بازار آن‌ها را درک می‌کند و ما از این رفرش برند انتظار داریم که عموم کاربران این تغییرات را لمس کنند.

حبیب‌الله با اشاره یه این موضوع که کاربران ده سال به این لوگو عادت کرده‌اند و ممکن است تغییر آن باعث واکنش‌های منفی آن‌ها شود، توضیح می‌دهد: «معمولاً کاربرهای وفادارتر از این تغییرها ناراحت می‌شوند؛ به خصوص که بازار ۱۰ سال تقریباً بدون تغییر بوده است. ما سعی کردیم در محتواهایی که واسه کمپین تولید شده توضیح قانع‌کننده‌ای واسه کاربرها داشته باشیم. انتظار می‌رود که در این مدت‌ آن ها هم اثرات مثبت این تغییرات را ببینند و با آن همراه شوند.»

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

۴ نظر

  1. blank

    تغییر لوگوی کافه بازار محدود به تغییر آیکون سبد بوده اما تغییر عجیب و نامانوسی بود.
    با توجه به ذهنیتی که از لوگوی قبلی در ذهن مخاطب و کاربر وجود داشت آیکون جدید در واقع ساختار ذهنی کاربر رو می شکنه و شاید بهتر بود به لحاظ بصری تغییرات در ادامه لوگوی قبلی بود.
    مثلا” شکل سبد به روزتر می شد اما ترکیب رنگی آن تغییر نمی کرد.
    ضمن اینکه این آیکون با کلمه بازار همخوانی کمتری نسبت به قبل دارد.
    اما به هر حال در فضای کسب و کار ایرانی موج انتقادات (چه درست و چه غلط) در دراز مدت از بین رفته و بیشتر کاربران به تغییر صورت گرفته عادت می کنند.

  2. blank
    سیدمحمدحسن خلخالی

    تغییر نشان تجاری کافه بازار فارغ از بحث برندینگ باید از بعد حقوقی نیز بررسی شود از این منظر که آیا این نشان تجاری جدید پیشتر ثبت شده یا نشده است به این علت که اگر‌ این نشان قبلاً توسط شخص دیگری ثبت شده باشد دیگر توسط کافه بازار قابل استفاده نیست.
    چرا که قانون گذار در ماده ۳۱ قانون ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علائم تجاری حق استفاده انحصاری را متعلق به کسی می دارند که آن را بر اساس این قانون ثبت کرده باشد.

  3. blank

    ممنونم از دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *