علامت تجاری

۱۳ شرط برای رد علامت تجاری

در این یادداشت قصد داریم مواردی که منجر به رد تقاضای ثبت علامت تجاری شما می‌شود را بررسی کنیم تا از صرف هزینه و وقت بیهوده برای ثبت درخواست جلوگیری کنیم.

پایگاه خبری دنیای برند، در قسمت‌های قبل راجع به «آیا علامت تجاری نیاز به ثبت دارد؟» ، «چگونه برند خود را ثبت کنم؟» ، «نام تجاری یا علامت تجاری؟» و «تقدم ثبت علامت تجاری بر ثبت دامنه» صحبت کردیم. در بررسی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، قرارداد اتحادیه پاریس و در نهایت کنوانسیون پاریس ۱۳ شرط برای رد علامت شناسایی شد که همراه با تحلیل آن در ذیل آورده می شود.

  1. ۱. اولین شرط رد شدن علامت تجاری این است که درخواست شما عین یا مشابه علامتی باشد که قبلاً ثبت شده است. به این علت که در ماده ۲۳ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری این حق را برای مالکانی که زودتر علامت خود را ثبت کرده اند شناسایی کرده است. به طور مثال درخواست ثبت علامت «سن‌ایچ» یا مثلاً «سن‌ایر» در طبقه آب میوه رد می شود به این علت که این علامت قبلاً ثبت شده است.
  2. ۲. مطابق بند ب ماده ۲۳ قانون درخواست ثبت علامتی که مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه است رد می شود. منظور از نظم عمومی و اخلاق حسنه در این شرط قواعدی عرفی است که دربرگیرنده اعتقادات مذهبی و اخلاقی جامعه است. به طور مثال ثبت علامت تجاری أبسلوت مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه است و قابل ثبت نیست.
  3. ۳. مطابق بند ج ماده ۲۳ قانون درخواست علامتی که از نشانه‌ها و علائم جغرافیایی است و مصرف کننده عادی را نسبت به مبدأ و کیفیت محصولات گمراه می‌سازد. برای مطالعه بیشتر راجع به نشان جغرافیایی به این یادداشت مراجعه کنید.
  4. ۴. مطابق بند یک ماده ۶ مکرر کنوانسیون پاریس درخواست علامتی که جزء علائم مشهور است. به طور مثال علامت تجاری سایپا به علت مشهور بودن در هیچ کدام از طبقات قابل ثبت نیست.
  5. ۵. مطابق بند یک ماده ۶ مکرر کنوانسیون پاریس درخواست علامتی که از اسامی متبرکه است.
  6. ۶. مطابق بند د ماده ۲۳ قانون درخواست علامتی که حاوی نمادها یا نشان‌های رسمی است. (نشان نظامی، پرچم، علائم دولتی و بین‌المللی، باستانی، نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور و…)
  7. ۷. مطابق بند ۳ ماده ۱۰ مکرر کنوانسیون پاریس درخواست علامتی که بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا است. به طور مثال علامت تجاری عسل شیرین یا عسل اعلاء قابل ثبت نیست.
  8. ۸. مطابق بند الف ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس درخواست علامتی که بیانگر اسامی مشاهیر باشد قابل ثبت نیست. به طور مثال درخواست ثبت علامت تجاری ابوالقاسم فردوسی رد می شود.
  9. ۹. مطابق نامه به شماره ۴۷۱۴/م/۸۲ مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۱۲ صادره از شورای امنیت ملی درخواست علامتی که مخل امنیت ملی باشد قابل ثبت نیست.
  10. ۱۰. درخواست علامتی که با ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان در تعارض است.

(ماده ۲۱: پدیدآورندگان می‌توانند اثر و نام و عنوان و نشانه ویژه اثر خود را در مراکزی که وزارت فرهنگ و هنر با تعیین نوع آثار آگهی می‌نماید به‌ثبت برسانند.)

۱۱. مطابق با موضوع بند الف ماده ۳۰ قانون درخواست علامتی که اساساً مشمول شرایط علامت نیست و یا با توجه به نوع کالا به صورت عام فاقد صفت مشخصی باشد.

  1. مطابق با بند الف از ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس استفاده از نام و نام‌خانوادگی اشخاص دیگر به عنوان علامت تجارتی ممنوع است.

 

WhatsApp Image 2020 01 22 at 10.59.24 PM - 13 شرط برای رد علامت تجاری

یاداشت

دکتر سید محمد حسن خلخالی

 

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *