جنگل‌های هیرکانی

جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی در رشت

پایگاه خبری دنیای برند به گزارش خبرنگار مهر، ولی جهانی ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره ثبت قله سماموس که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است، اظهار کرد: هزار و ۱۲۹ اثر در فرصت تاریخی ثبت ملی شده است که از این تعداد ۵۵ اثر مربوط به میراث معنوی و ۱۹ اثر میراث طببعی است.

وی با بیان اینکه از ۱۹ اثر میراث طبیعی دو اثر قله سماموس و رویشگاه گل گاوزبان سور تله اشکور مربوط به شهرستان رودسر است، افزود: ۹۹۸ اثر بناهای تاریخی در گیلان وجود دارد که رودسر مقام دوم بعد ماسوله را دارد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به شناسایی ۴۰۰ اثر تاریخی در رودسر که از این تعداد ۱۴۰ اثر ثبت ملی شده است، تصریح کرد: بناهای تاریخی در رودسر اعم قلعه گردن، بقعه پیرمحله، پل تاریخی تمیجات، بقعه کاکرود و سایر موارد مرمت شده است.

وی از برگزاری جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی با حضور ۵ پنج ستان گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و زاهدان خبر داد و گفت: این جشن به میزبانی استان گیلان در پیاده راه فرهنگی در آذر ماه برگزار می شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به برخی از برنامه‌های پیش بینی شده برای این مراسم، افزود: آیین سنتی، جشنواره غذا، جشنواره میوه‌های جنگلی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی برخی از برنامه‌های پیش بینی شده برای این مراسم است.

لزوم مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در رودسر

در ادامه این جلسه فرماندار رودسر با گلایه از میراث فرهنگی، تأکید کرد: میراث فرهنگی متاسفانه در شهرستان رودسر هیچ برنامه‌ای ندارد. میراث فرهنگی متعلق به مردم است و به آثار طبیعی ادارات محیط زیست و منابع طبیعی اهتمام ویژه‌ای باید داشته باشند.

حسین اسماعیل پور با اشاره به اینکه چادرشب بافی قاسم آباد رودسر کاندید ثبت جهانی است، افزود: ۱۰ ملاک برای ثبت این اثر مدنظر گرفته شده که تلاش‌های زیادی در این مورد صورت گرفته است و باید آن‌ را به یک برند تبدیل کنیم.

اسماعیل پور با بیان اینکه ۴۲ درصد از بناهای تاریخی مربوط به رودسر بوده که برخی از آن نیازمند به مرمت و بازسازی است، تأکید کرد: دستگاه‌های که متولی این امر هستند در این زمینه اقدام کنند.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.