87dec17a 7f80 4c9f 9d2f e98755b1ff7e 660x330 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

پایگاه خبری دنیای برند -شرکت خودروسازی تویوتا (به ژاپنی: トヨタ自動車株式会社) یک شرکت چندملیتی ساخت خودرو و ماشین‌آلات مستقر در شهر تویوتا در استان آیچی ژاپن است.

اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش (ساکیشی تویودا) بود، راه‌اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت تویوتا ای‌ای نام داشت.

شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز می‌باشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود.

تاریخچه

ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود. ساکیشی تویودا، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه‌انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.

ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تمام‌اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد.

در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می‌شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت که این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت اتومبیل‌های خارجی را نیز در نظر داشت.

در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به‌طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید، تأسیس شود.

در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۳۸ سیستم JIT عملیاتی شد. دو سال بعد، مؤسسه تحقیقاتی تویوتا افتتاح گردید. سال ۱۹۵۱ سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، توسط کیشیرو راه‌اندازی گردید.

اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.

در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت بر عهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

امروزه تویوتا بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند. شرکت تویوتا همچنین فعالیت‌های مختلفی در زمینه خدمات مخابراتی – خانه‌های پیش‌ساخته و قایق‌های تفریحی انجام داده‌است.

خاندان تویودا در خودروسازی تویوتا

صنعت و اقتصاد قدرتمند ژاپن مدیون کارآفرینان برجسته‌ای مثل سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا است. این پدر و پسر علاوه‌بر تأسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های پویا، خانواده‌ای متشکل از مدیران برجسته تربیت کردند که نسل آن‌ها تابه‌امروز ادامه دارد و همچنان در رأس هیئت‌مدیره‌ی برندهای بزرگ ژاپن دیده می‌شوند.

4deb385b 31e9 4fba 87af 6c98f58441d2 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)سکیچی تویودا (سمت چپ) و کیچیرو تویودا (سمت راست)

سکیچی تویودا (Sakichi Toyoda) متولد سال ۱۸۶۷، پدر انقلاب صنعتی ژاپن نام گرفته است. او نه‌تنها در نقش مهندسی نابغه بسیاری از دستگاه‌های پارچه‌بافی و نساجی آن زمان را اختراع کرد؛ بلکه بنیان‌گذار کارخانه‌های مدرن با دستگاه‌های خودکار در ژاپن بود. سکیچی تویودا توانست اهمیت تئوری جیدوکا (Jidoka) را درعمل ثابت کند. براساس فلسفه‌ی جیدوکا، هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایراد در محصول و عملکرد خود را داشته باشد تا از تولید ناقص جلوگیری کند. این موضوع امروزه، به‌عنوان اصلی بسیار مهم در سیستم تولید و کنترل کیفیت خودروسازی تویوتا اجرا می‌شود.

کیچیرو (Kiichiro Toyoda)، فرزند سکیچی تویودا، در سال ۱۸۹۴ متولد شد. ایده‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و تأسیس شرکت تویوتا متعلق به او است. کیچیرو به‌سختی توانست اعضای خانواده،  خصوصا برادر بزرگ‌تر را متقاعد کند تا به‌جای گسترش فعالیت در صنعت نساجی، خودروسازی را انتخاب کنند. تولید وسیله‌ی نقلیه یکی از رؤیاهای بلندپروازانه‌ی پدر بود که البته، مجال تحقق نیافت. کیچیرو مانند پدر، اختراع‌ها و ابداع‌های صنعتی متعددی دارد که در کشورش به «ادیسون ژاپن» مشهور شده است. او در آخرین سال‌های عمر، درباره‌ی موفقیت خودروسازی تویوتا مأیوس شد و از سِمَت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد.

02aa3681 f9e1 4dc4 9246 ed7e4a2e3ae0 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)ایجی تویودا (سمت چپ) درکنار راجر اسمیت، مدیران تویوتا و جنرال موتورز ، سال ۱۹۸۵

ایجی تویودا (Eiji Toyoda)، نوه‌ی سکیچی و پسرعموی کیچیرو، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی خودروسازی تویوتا است. او در سال ۱۹۱۳ به‌دنیا آمد و در سال ۱۹۵۷، ۵ سال بعد از فوت کیچیرو، یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی شرکت شد. ایجی تویودا تا سال ۱۹۹۲ و ۸۱ سالگی، با عنوان‌های مختلف، هم‌چون مدیرعامل یا رئیس هیئت‌مدیره، در رأس خودروسازی تویوتا حضور داشت تا جمعا پیش از ۳۵ سال، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی شرکت باشد. ایجی در ۳۰ سالگی و هم‌زمان با تأسیس خودروسازی تویوتا، از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته‌ی مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد. اولین کارخانه‌ی تویوتا واقع در ۳۲ کیلومتری شهر ناگویا، زیرنظر ایجی شکل گرفت و آن‌چنان رشد کرد که امروزه، منطقه‌ی پیرامون آن با جمعیت ۴۲۰,۰۰۰ نفر و مساحت ۹۲۰ کیلومترمربع، شهر تویوتا (Toyota City) نام دارد.

2133c850 5985 492e a089 d57cc82967c9 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

ایجی در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ و زمانی‌که امیدی به موفقیت جهانی خودروسازی تویوتا نبود، چندین‌بار به آمریکا سفر  و از کارخانه‌ی فورد بازدید کرد. در آن زمان، تویوتا ۲,۵۰۰ خودرو در مدت ۱۳ سال تولید کرده بود؛ درحالی‌که مجموعه‌ی کارخانه‌های فورد (Ford River Rouge Complex) روزانه ۸,۰۰۰ دستگاه و سالیانه ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردند. ایجی با الگوبرداری از خطِ‌تولید فورد و ابتکار مدیریتی هنری فورد در ابداع نوع جدید کارخانه‌های صنعتی آمریکا، تویوتا را متحول کرد. افزایش بهره‌وری کارگران و تغییر در طراحی محصولات با هدف کاهش هزینه‌ها، اولین دستاورد بزرگ ایجی تویودا در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ بود.

70f4750e ce12 4f64 b623 966c300bf642 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

ایجی تلاش کرد ایده‌ی بلندپروازانه‌ی فروش خودروهای ژاپنی در آمریکا را میسر کند. در اولین تلاش و زمانی‌که هنوز رئیس شرکت نشده بود، وی تویوتا کرون (Crown) را با الهام از مدل‌های آمریکایی زمان خود معرفی کرد. نسل اول کرون بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲، موفقیت چندانی در بازارهای غربی نداشت و شاید به‌همین‌دلیل، ایجی تویودا به فکر عرضه‌ی خودرویی کامپکت و اقتصادی افتاد.

تنها دو سال بعد از آنکه ایجی تویودا به سِمَت مدیرعاملی تویوتا رسید، کورولا راهی بازار آمریکا شد. نسل اول این خودرو سال ۱۹۶۶ طراحی شده بود؛ اما با تغییرات دلخواه ایجی تویودا، مثل نصب پیشرانه‌ی جدید یک‌لیتری، سیستم تهویه‌ی مطبوع مجهز به کولر و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، سال ۱۹۶۹ به بازار آمریکا رسید. امروزه، تویوتا کورولا بعد از راو۴ و کمری، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در آمریکا است.

سومین تصمیم بزرگ و تاریخ‌ساز ایجی تویودا درکنار تحول ساختاری خطوط تولید و عرضه‌ی کورولا به‌عنوان محصول صادراتی موفق، ایده‌ی تأسیس برند لکسوس بود. بسیاری معتقدند عرضه‌ی خودروهای لوکس با برند جدید و اختصاصی را ایجی تویودا مطرح کرد تا سهم بیشتری از بازارهای خارجی، خصوصا آمریکا، نصیب تویوتا شود. او در سال ۱۹۸۹ و در ۷۶ سالگی، لکسوس را تأسیس کرد. در آن زمان، وی در سِمَت رئیس هیئت‌مدیره‌ی تویوتا فعالیت می‌کرد.

از دیدگاه تاریخ‌نویسان و کارشناسان صنعت خودرو، ایجی تویودا برای ژاپن، هم‌چون هنری فورد در آمریکا است. این شخصیت‌ها علاوه‌بر ایجاد تحول بزرگ و سودآوری عالی در شرکت‌هایشان، تأثیری انکارناپذیر بر صنعت خودروسازی جهان گذاشتند. یقینا توسعه‌ی برندهای ژاپنی که از تویوتا و دستاوردهای آن بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ ایده می‌گرفتند، با حضور ایجی تویودا سرعت ‌گرفت و تمامی شرکت‌های خودروسازی ژاپن را تحت‌تأثیر قرار داد.

نام شرکت و نماد تجاری

دلایل گوناگونی برای انتخاب نام تویوتا برای کارخانه‌ی خودروسازی زیرمجموعه‌ی شرکت تویودا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد تفاوت بین برند فعال در صنعت خودرو و شرکت نساجی عنوان شده است. علاوه‌براین، نوعی تقارن آوایی و نوشتاری نیز در تویوتا وجود دارد که تلفظ آن را خصوصا برای غیرژاپنی‌ها ساده‌تر از تویودا می‌کند. در زبان ژاپنی، تویودا به‌معنی «شالی‌کار» (کارگر مزرعه‌ی برنج) است.

54030bf0 d94d 46df aea7 5aebfd54cb86 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

تا سال ۱۹۸۹، عبارت نوشتاری تویوتا با حروف بزرگ انگلیسی نماد تجاری این خودروساز بود. البته، هنوزهم TOYOTA با رنگ قرمز و فونت مخصوصش، لوگو این شرکت محسوب می‌شود و در رأس مکاتبات یا سر در نمایندگی‌ها وجود دارد. امروزه، وانت تاکوما، تنها محصول تویوتا است که به‌جای لوگو بیضی‌شکل، از عبارت TOYOTA در جلوپنجره نمای روبه‌روی بدنه استفاده می‌کند. این ترکیب احتمالا الگوبرداری شرکت ژاپنی از وانت F-۱۵۰ ساخت فورد، مهم‌ترین رقیب در بازار آمریکا است.

از ابتدای سال ۱۹۹۰، لوگو جدید تویوتا متشکل از سه بیضی روی درپوش موتور و مرکز فرمان محصولات مختلف این خودروساز دیده می‌شود. بنابر اعلام غیررسمی، بیضی‌های هم‌اندازه در مرکز که حالت عمودی و افقی دارند، هم‌پوشانی نیازهای مشتری و محصولات تویوتا را نشان می‌دهند. بیضی بزرگ هم تمثیلی از ترکیب و ارتباط همیشگی آن‌ها است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، سه بیضی در نماد تجاری تویوتا تأکید بر سه خطِ‌مشی اصلی، شامل کیفیت عالی و ارزش اقتصادی و لذت رانندگی در محصولات این شرکت هستند.

علاوه‌بر تفسیرهای متعدد از حالت ظاهری لوگو تویوتا، به‌راحتی می‌توان تک‌تک حروف TOYOTA را در لوگو بیضی‌شکل شرکت تشخیص داد. با نگاه گذرا و از فاصله‌ی دورتر هم، برجستگی حرف T در این نماد تجاری دیده می‌شود.

تویوتا قبل از جنگ جهانی دوم

ازنظر سابقه‌ی فعالیت، تویوتا در گروه قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا قرار نمی‌گیرد. بسیاری از برندهای مشهور آلمانی و آمریکایی قدمتی بیشتر از ۱۰۰ سال دارند؛ اما تویوتا سال ۱۹۳۷ تأسیس شد. این غول خودروسازی ژاپن و جهان هنوزهم زیرمجموعه‌ای از هولدینگ تویودا است که در زمان تأسیس، مالک کارخانه‌های پارچه‌بافی و نساجی بود.

8923a0e0 9329 4b03 bb3a e2905e9f6704 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

یک سال قبل از ثبت شرکت تویوتا، اولین خودرو با کد AA ساخته شد. این محصول از کرایسلر دسوتو (DeSoto Airflow) الهام گرفته شده بود. این خودرو با مدل AB همراه سقف پارچه‌ای جمع‌شونده هم تولید شد. تویوتا مدل AA و AB از پیشرانه‌ی ساخت مهندسان تویودا استفاده می‌کردند که با نام تایپ A در تاریخ ژاپن شناخته می‌شود. این نمونه با آرایش ۶ سیلندر خطی و حجم ۳.۴ لیتر، قدرت ۶۲ اسب‌بخار فراهم می‌کرد. درحقیقت، پیشرانه‌ی خودرو AA در بخش مکانیکی الهام‌گرفته از موتور مشابه ساخت شورولت و در بحث سیستم الکتریکی، مشابه پیشرانه‌ی فورد بود. درمجموع، ۱,۴۰۰ تویوتا AA و ۳۵۳ دستگاه مدل AB تا سال ۱۹۴۳ ساخته شد. فرمان همگی این خودروها در سمت راست قرار داشت و در سال‌های بعد از ۱۹۴۰، با پیشرانه‌ی ۶ سیندر ۲.۳ لیتری ۲M تولید شدند که حجم ۲.۳ لیتر و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار داشت.

تویوتا مثل دیگر صنایع ژاپن، سال‌های سخت جنگ جهانی دوم را با خدمت به ارتش امپراتوری سپری کرد. تا پایان جنگ در سال ۱۹۴۵، کامیون‌های سبک نظامی مهم‌ترین محصول تویوتا بودند. به‌دلیل کمبودهای صنعتی و فشار اقتصادی حاکم بر ژاپن، بسیاری از کامیون‌های تویوتا در جنگ جهانی دوم، فارغ از بسیاری از تجهیزات فنی و ظاهری موردنیاز خود تولید می‌شدند. این محصولات با اتاق چوبی و یک چراغ در مرکز، متفاوت از کامیون‌های نظامی دشمنان ژاپن بودند.

بنابر اسناد منتشرشده‌ی کشورهای موسوم به متحدین (آمریکا، شوروی، بریتانیا و چین) در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، برنامه‌ی کاملی برای بمباران منطقه‌ی ناگویا و کارخانه‌های تویوتا وجود داشت که پس از بمباران اتمی ژاپن و تسلیم‌شدن این کشور اجرا نشد. چنین عملیاتی می‌توانست به ورشکستگی کامل صنایع تویودا و خودروسازی تویوتا منجر شود.

شروع دوباره با پروژه‌ی تویوپت

بعد از جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت مناسب اوضاع اقتصادی ژاپن در آن زمان، مهم‌ترین هدف تویوتا بود. این مدل‌ها اصطلاحا تویوپت نام گرفتند.

اولین محصول از سری تویوپت مدل SA بود که علاوه‌بر ظاهر متفاوت از خودروهای پیشین تویوتا، با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در سال ۱۹۴۷ ارائه می‌شود. بدنه‌ی SA مشابه فولکس واگن بیتل (قورباغه) بود و از موتور تایپ S استفاده می‌کرد که حجم ۹۹۵ سی‌سی و قدرت ۲۷ اسب‌بخار داشت. بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲، حدود ۲۰۰ دستگاه تویوپت SA ساخته شد. در همان دوران، پلتفرم SA و پیشرانه‌ی یک‌لیتری تایپ S برای ساخت وانت تویوپت SB هم استفاده شد.

جنگ کره و فروش محصول به ارتش آمریکا

شروع دهه‌ی ۱۹۵۰ با تشدید مشکلات اقتصادی ژاپن که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، وضعیت دشواری برای تویوتا پدید آورد. به‌عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جنگ در شبه‌جزیره‌ی کره بین نیروهای شمالی و جنوبی این کشور، در بهترین زمان برای تویوتا اتفاق افتاد و به رونق خودروسازی در ژاپن منجر شد.

f60771c9 ce09 4335 bb85 c36e5f72226e - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

با شروع جنگ کره، نیروهای آمریکایی به حمایت از جمهوری کره (کره‌جنوبی) برخاستند تا درمقابل دولت کومونیستی جمهوری خلق کره (کره‌شمالی) با حمایت چین و شوروی ایستادگی کنند. ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۰، سفارش ساخت ۵,۰۰۰ کامیون به تویوتا داد؛ درحالی‌که سال قبل از آن، تویوتا فقط ۳۰۰ کامیون تولید کرده بود. این قرارداد سرمایه‌ی لازم برای توسعه‌ی خودروسازی تویوتا و بازسازی کارخانه‌های آن را فراهم کرد.

درآمد

220px Oracle Aoyama Center 01 - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

ساختمان مرکزی لکسوس، در توکیو

درآمد شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۹۷٫۲۹ میلیارد دلار و سود خالص آن ۳ میلیارد دلار بوده‌است. هم‌اکنون تویوتا پس از گروه فولکس‌واگن با درآمد ۲۴۷٫۷۷ میلیارد دلار و سود خالص ۲۸٫۱۳ و جنرال موتورز با درآمد ۱۵۰٫۲۷۶ میلیارد دلار و سود خالص ۷٫۵۸۵ میلیارد دلار سومین خودروساز برتر جهانی و نخستین خودروساز ژاپن محسوب می‌شود.

رشد روزافزون تویوتا به گونه‌ای است، که به زودی رقیب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نیست، که با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازی جهان تبدیل شود.

تویوتا در سراسر ژاپن ۱۲ کارخانه تولیدی دارد. بازار خارجی تویوتا ۱۷۰ کشور و منطقه را در برمی گیرد. شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تویوتا ۵۲ شرکت و در ۲۷ کشور جهان پراکنده می‌باشند. در سال ۲۰۰۵، در ژاپن ۶۵۷۹۸ نفر در کارخانه‌های شرکت کار می‌کرده‌اند، که با احتساب ۵۲۳ شرکت زنجیره تأمین، که ۲۳۱ شرکت آن در خارج از ژاپن مستقر است، این تعداد به ۲۸۵۹۷۷ نفر می‌رسد.

در سال ۲۰۰۵، تویوتا ۸۱۲ میلیارد ین در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده‌است. آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودروی هیبریدی سینرژی است، متشکل از دو منبع قدرت: موتور الکتریکی و موتور گازی / بنزینی. در این فناوری امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر، تعبیه شده‌است.

مدیریت ارشد

180px Mr. Akio Toyoda - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا

هم‌اکنون آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتاست. وی که نوه کیشیرو تویودا می‌باشد، پس از کاتسواکی واتانابه به این سمت، منصوب شد.

برخی از شعارهای تویوتا در طی این سال‌ها که از زبان مدیران عامل بیان شده چنین است:

  • مشتری حرف اول را می‌زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد.
  • راه کسب تجربه، مواجهه با چالشهاست.
  • خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع کن.
  • ما دستاوردهای بزرگ را با زحمات خود به دست آورده‌ایم.
  • کیفیت در حین فرایند ساخته می‌شود.

آینده

220px A.J. Allmendinger 2008 Red Bull Toyota Camry - معرفی برند تویوتا (TOYOTA)

تویوتا کمری، مسابقات نس‌کار ۲۰۰۸، متعلق به تیم ردبول

تویوتا چشم‌انداز جهانی خود را برای سال ۲۰۱۳ ارائه داده‌است. این چشم‌انداز تصویر جدیدی برای تویوتا در آینده ترسیم می‌کند: خلق خودروها و جامعه خودرو محور که در آن افراد می‌توانند با سهولت و ایمنی رانندگی کنند. برای دستیابی به این مقصد، باید موازنه‌ای بین کمینه کردن و بیشینه کردن وجود داشته باشد.

کمینه کردن، چشم‌انداز و فلسفه تلاش‌های تویوتاست! در به حداقل رساندن جنبه‌های منفی خودرو مانند تأثیرات مخرب زیست‌محیطی، ترافیکی و تصادفات. بیشینه کردن، فلسفه و چشم‌انداز تویوتاست. در بیشتر کردن جنبه‌های مثبت خودرو، مانند راحتی، سرگرمی، مشعوف ساختن و مهیج کردن. تشدید مؤثر این دو رویکرد، حرکت پایدار را در پی دارد.

در ۴ ژانویه ۲۰۱۳ شرکت تویوتا خودروی خودگردانی را معرفی کرد که قادر است محیط اطرافش را مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به تغییرات آن واکنش نشان دهد. این خودرو همچنین می‌تواند نقش یک هشداردهنده را برای راننده خود ایفا کند و با دیگر وسایل نقلیه ارتباط برقرار نماید.

همچنین ببینید

بیرند لینکدین

آشنایی با شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn)

پایگاه هنری دنیای برند،شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین ( LinkedIn ) بزرگترین شبکه حرفه‌ای جهان با …