اینتربرند لیست 100 برند برتر 2019 را رونمایی کرد

اینتربرند لیست ۱۰۰ برند برتر ۲۰۱۹ را رونمایی کرد

صعود اپل، گوگل، آمازون به صدر لیست بهترین برند های جهانی دنیای فناوری در حالی است که فیسبوک برای نخستین بار از لیست ۱۰ برند برتر ۲۰۱۹ سقوط کرده است.

پایگاه خبری دنیای برند – به نقل از adweek، فیسبوک برای نخستین بار از لیست ۱۰ برند برتر جهان اینتربرند سال ۲۰۱۹ جهان خارج شد و پس از یک سال فشار مطبوعات و فشار نظارتی که منجر به افت ۱۲ درصدی ارزش فیسبوک شد، از شماره ۹ به ۱۴ سقوط کرد.

Untitled1 1024x447 - اینتربرند لیست 100 برند برتر 2019 را رونمایی کرد
۱۰۰ برند برتر ۲۰۱۹

شرکت والت دیزنی که در بین ۱۰ برند برتر قرار گرفته است، اولین بار است که در تاریخ ۹۶ ساله خود به این رتبه بندی رسیده است. بخشی از سعود والت دیزنی به این رتبه، به دلیل ارائه سیستم نمایش آنلاین + Disney است که به زودی رونمایی می شود.

برندهایی که معمولا در صدر فهرست دنیای فناوری قرار دارند گوگل، اپل و آمازون هستند که در لیست بهترین برند های جهانی باقی می مانند. این سه برند برتر هر کدام ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارند که اپل با ۲۳۴ میلیارد دلار در رتبه اول قرار دارد. برندهای فناوری و الکترونیکی جایگاهی بیش از نیمی از ۱۰ برند برتر را در اختیار خود دارند.

لیست سالانه آژانس مشاوره برند اینتربرند، تغییر زیادی نکرده است و تنها سه برند را به لیست اضافه کره است: Dell Technologies، Uber و LinkedIn.

دانیل بینز، مدیر عامل دفتر اینتربرند در نیویورک گفت: «برند های برتر در حال رشد در حوزه پاسخگویی، ارتباط و اعتماد بسیار سرآمد هستند». در عصری که طبقه بندی ها بی وقفه تغییر می کنند و برهم میخورند و برندهای قدیمی با چالش های بی پایان مواجه هستند، آنها می توانند پیش بینی کنند که چه تغییراتی در حال رخ دادن است.

اینتربرند برای ایجاد لیست خود، پیش بینی مالی و عملکرد یک برند، نقشی که یک برند در تصمیم گیری های خرید و قدرتی که در رقابت با دیگر برندها دارد را در نظر می گیرد. این لیست هم برندهای مانند Starbucks و هم برندهای بی تو بی B2B مخفف (Business-to-Business) مانند Salesforce را دربر می گیرد.

(مدل کسب و کاری بی تو بی B2B یکی مدل های کسب و کار است که به آن مدل تجارت به تجارت نیز گفته می شود. در مدل بی تو بی، تمرکز برفروش محصولات و خدمات به شرکت های دیگر است. مدل بی تو بی معمولا به سه روش اتفاق می افتد: ۱-کسب و کار برای فرایند تولید نیاز به خرید مواد خام و اولیه دارد، ۲- کسب و کار برای تجارت خود نیاز به یک سرویس دارد و ۳- کار برایفروشمحصولات خود نیاز به کسب و کار دیگری دارد.)

برندهایی که بیشترین رشد را در سال گذشته تجربه کردند عبارتند از Mastercard ، Salesforce ، Starbucks و Caterpillar. به گفته اینتربرند، هر کدام از این برندها حداقل ۱۷٪ از ارزش خود را افزایش داده اند. در سال ۲۰۰۱، ارزش کل شرکت هایی که در این لیست بوده اند حدود ۹۸۸ میلیارد دلار بوده است. امروز، این ارزش بیش از دو برابر معادل ۲.۲ تریلیون دلار رسیده است.

BGB 4 CONTENT 2019 - اینتربرند لیست 100 برند برتر 2019 را رونمایی کرد

به مناسبت گرامیداشت بیستمین سال لیست ۱۰۰ برند برتر، اینتربرند به اولین لیست خود که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد نگاهی دوباره انداخت. امروز تنها ۳۱ عدد از ۲۰۰۰ برند در فهرست ۱۰۰ برند برتر باقی مانده اند و تنها مایکروسافت و کوکاکولا توانسته اند رتبه خود را در ۱۰ برند برتر حفظ کنند.  Marlboro و AT&T از جمله برندهایی هستند که از بین رفته اند. از آن جایی که اینتربرند تنها برندهایی که مشتریان و مخاطبان محلی و بین المللی دارند را در نظر می گیرد، برندهای مخابراتی در وضعیت نامساعدی قرار دارند. شرکت های چینی WeChat و گروه Alibaba نیز در لیست آورده نشده اند.

دانیل بینز گفت: برندهایی که زمانی پیشگام بودند مانند Blackberry و نوکیا نیز در لیست بودند که بعدها به عنوان رقیب توسط دیگر برندها شکست خوردند و عقب ماندند. به عقیده او برند و برندسازی در در ۲۰ سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. اما توانایی برندها در اینکه متناسب و مرتبط باقی بمانند و محصولی مفید و کاربردی تولید کنند کماکان موضوعی ثابت و درست باقی مانده است.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.