WhatsApp Image 2019 10 01 at 10.22.38 660x330 - امنیت در بلاک چین

امنیت در بلاک چین

بلاک چین زنجیره ای از بلوک های پشت سر هم است و یک هکر برای تغییر یک بلوک، باید تک تک بلوک ها را باید تغییر دهد که عملا این کار نامحتمل است.

آیا بلاک چین امن است؟

پایگاه خبری دنیای برند – به نقل از investopedia، فناوری بلاک چین گزارش مسائل امنیتی را به روش های متعددی ارائه می دهد. در وهه اول، بلوک ها همیشه به صورت خطی و زمانی پشت هم ذخیره می شوند. بدین معنی که به انتهای زنجیره بلاک چین افزوده می شوند.

اگر به بلاک چینِ بیت کوین نگاهی بیندازید، خواهید دید که هر بلوک دارای یک موقعیت در زنجیره است به نام «ارتفاع». از فوریه ۲۰۱۹، ارتفاع این بلوک ها به ۵۶۲،۰۰۰ رسیده بود.

بعد از اینکه یک بلوک به انتهای بلاک چین اضافه شد، برگرداندن و تغییر محتوای آن بسیار دشوار است. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود، و هش بلوک قبلی داست. کدهای هش توسط یک عملکرد ریاضی ایجاد می شوند که اطلاعات دیجیتال را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر این اطلاعات به هر طریقی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می کند.

به همین دلیل است که امنیت در آن مهم است. بیایید اینطور بگوییم که یک هکر سعی دارد خرید شما را در آمازون ویرایش کند تا در واقع مجبور شوید دو بار هزینه خرید خود را بپردازید. به محض اینکه مقدار دلار خرید شما را ویرایش کند، هش بلوک تغییر خواهد کرد. بلوک بعدی در زنجیره هنوز حاوی هش قدیمی است و هکر برای مخفی کردن ردپای خود باید اطلاعات آن بلوک را نیز آپدیت کند. با انجام این کار، هش این بلوک تغییر خواهد کرد، و هش بلوک های دیگر در زنجیره نیز تا انتها باید تغییر کند.

fintech finance blockchain cryptocurrency virtual money thinkstock 871491470 100749762 large 300x200 - امنیت در بلاک چین

بیشتر بخوانید

بنابراین، یک هکر برای اینکه بتواند یک بلوک را تغییر دهد، باید تک تک بلوک هایی که در زنجیره بلاک چین پشت سر هم هستند را تغییر دهد. تغییر و کدگزاری مجدد تمام هش ها، انرژی بسیار زیادی را می طلبد و عملا این کار نامحتمل است. به عبارتی، پس از اینکه یک بلوک به زنجیره بلاک چین اضافه می گردد، ویرایش آن بسیار مشکل و حذف آن غیرقابل غیرممکن است.

برای بررسی و حل و فصل مسئله اعتماد، شبکه های بلاک چین یک سری تست آماده کرده اند. کامپیوترهایی که می خواهند به بلاک چین بپیوندند و به زنجیره آن بلوک اضافه کنند، باید این تست ها را انجام دهند. این تست ها «مدل توافق همگانی» نام دارد و از کاربرانی که قصد پیوستن به بلاک چین را دارند می خواهد که خودشان را اثبات نمایند. یکی از متداول ترین نمونه هایی که بیت کوین به کار می برد «اثبات کار» نامیده می شود.

در سیستم اثبات کار، کامپیوترها باید اثبات کنند که با حل یک مسئله پیچیده ریاضی آزمون کار را انجام داده اند. اگر کامپیوتری بتواند یکی از این مسئله ها را حل نماید، مجاز است که یک بلوک به بلاک چین اضافه نماید. اما روند اضافه کردن بلوک به بلاک چین به این راحتی ها نیست. و در دنیای رمزنگاری ارز دیجیتالی از این کار با عنوان معدن کاری و کندوکاو یاد می کنند. به نقل از سایت خبری بلاک چین، BlockExplorer، شانس حل کردن یکی از این مسئل ها در شبکه بیت کوین، ۱ در ۵.۸ تریلیون بوده است. کامپیوترها برای حل این مسئله ای پیچیده ریاضی به برنامه هایی احتایج دارند که نصب و اجرای آن ها انرژی، وقت و هزینه قابل توجهی می طلبد.

سیستم اثبات کار، حملات هکرها را غیرممکن نمی کند، اما باعث می شود کار آنها تا حدودی بی فایده باشند. اگر یک هکر می خواست به بلاک چین حمله کند، می بایست مثل هر کس دیگر، مسئله های پیچیده ریاضی را حل می کرد که شانس به نتیجه رسیدن آن ۱ در ۵.۸ تریلیون است.

 

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پایگاه خبری دنیای برند تنها با ذکر منبع امکان پذیر است.

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …