unnamed 660x330 - بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

در تعریف لغوی بلاک چین، بلاک به معنای بلوکی از اطلاعات دیجیتال و چین به معنای ذخیره شدن داده ها در یک دیتابیس عمومی است.

بلاک چین چیست؟

پایگاه خبری دنیای برند – در ابتدایی ترین سطح، معنای لغوی بلاک چین، زنجیره ای از بلوک است، اما لزوما به همین معنا تعبیر نمی شود. هنگام استفاده از این واژگان در متن، منظورمان از «بلوک» اطلاعات دیجیتالی و «زنجیره»، ذخیره شدن این داده ها در یک دیتابیس عمومی است. بلوک های موجود در بلاک چیناز اطلاعات دیجیتالی ساخته شده اند که هر کدام دارای سه بخش اند:

۱- بلوک ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ، زمان و آخرین مبلغ دلار خرید شما از آمازون را ذخیره می کنند. (توجه: این مثال آمازون برای خریدهای شفاف است؛ خرده فروشی در آمازون روی اصل بلاک چین کار نمی کند).

۲- بلوک، اطلاعات مربوط به طرفین معامله را ذخیره می کند. به جای استفاده از نام واقعی شما، خرید بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فردی، چیزی مانند نام کاربری شما، ثبت می شود.

۳- بلوک ها اطلاعاتی را ذخیره می کنند که آنها را از سایر بلوک ها متمایز کند. درست مانند ما که از طریق نام هایمان از یکدیگر متمایز می شویم، هر کدام از بلوک ها نیز کد منحصر به فردی را ذخیره می کنند که «هَش» نامیده می شود. از طریق هش می توانیم بلوک ها را از یکدیگر تشخیص دهیم. تصور کنید که شما خرید گزافی را در آمازون انجام داده اید، اما زمانی که خریدتان در حال ارسال  است متوجه می شوید که یک عدد دیگر از همان محصول را لازم دارید. حتی اگر جزئیات خرید جدید با خرید قبلیتان تقریباً یکسان به نظر برسد، باز هم می توانیم بلوک ها را به دلیل کدهای منحصر به فردشان از هم تشخیص بدهیم.

در مثال بالا، با اینکه برای هر یک از خریدهای شما از آمازون یک بلوک ذخیره شده است، اما در واقعیت ماجرا فرق دارد. یک بلوک واحد روی بلاک چین می تواند حداکثر ۱ مگابایت داده را ذخیره کند.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

پس از ذخیره شدن داده ها در بلوک، بلوک به بلاک چین اضافه می شود. همانطور که از نام آن پیداست، بلاک چین شامل چندین بلوک است که به هم وصل شده اند. برای اینکه یک بلوک بتواند به بلاک چین اضافه شود، باید چهار اتفاق رخ دهد:

۱- یک معامله باید صورت پذیرد. بیایید مثال خرید آمازون را ادامه دهیم. بعد از کلیک سریع روی گزینه های پرداخت، خرید را انجام می دهید.

۲- معامله باید تأیید شود. پس از انجام خرید، معامله شما تأیید شود. قبلا شخصی با استفاده از اطلاعات ثبتی دیگر مانند کمیسیون بورس اوراق بهادار، ویکی پدیا و یا کتابخانه محلی شما، مسئولیت وارد کردن اطلاعات جدید را داشت. با وجود بلاک چین، این کار در اختیار شبکه رایانه ها قرار می گیرد. این شبکه ها اغلب از هزاران کامپیوتر تشکیل شده است (در مورد بیت کوین، حدود ۵ میلیون) که در سراسر پخش شده اند. زمانی که خرید خود را از آمازون انجام می دهید، شبکه کامپیوترها سریع دست به کار می شوند تا بررسی کند که معامله شما به روشی که گفته اید انجام شده است یا خیر. به این معنی که آنها جزئیات خرید، از جمله زمان معامله، مبلغ دلار و طرفین معامله را تأیید می کنند.

۳- معامله باید در یک بلوک ذخیره شود. پس از تأیید صحت معامله شما، چراغ سبز دریافت می کنید. مبلغ دلار، امضای دیجیتال شما و امضای دیجیتال آمازون همه در یک بلوک ذخیره می شوند. سپس معامله در بلاک چین، احتمالاً به صدها یا هزاران بلوک مشابه می پیوندد.

۴- یک هش برای بلوک باید درنظر گرفته شود. پس از اینکه تمام معاملات یک بلوک تأیید شد، یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام «هش» به آن بلوک داده می شود. همچنین آخرین هش داده شده به بلوک قبلی که در بلاک چین اضافه شده است نیز، به این بلوک فعلی داده می شود. پس از اینکه هش به بلوک داده شد، بلوک می تواند به بلاک چین اضافه گردد.

WhatsApp Image 2019 09 25 at 4.17.53 PM 300x202 - بلاک چین چیست؟

زمانی که بلوک جدید به بلاک چین اضافه شود، در دسترس همه حتی شما قرار می گیرد. اگر نگاهی به بلاک چینِ بیت کوین بیندازید، خواهید دید که به داده های معامله و همچنین اطلاعات مربوط به زمان، مکان و معامله کننده بلوک ها دسترسی دارید.

آیا بلاک چین محرمانه است؟
هر کسی می تواند محتویات بلاک چین را مشاهده کند، اما کاربران می توانند کامپیوترهای خود را به شبکه بلاک چین متصل کنند. با این کار، یک نسخه از بلاک چین در کامپیوتر آنها نصب می شود. این نسخه به طور خودکار به روز می شود. مانند فیسبوک که هر زمان کاربری پست بگذارد در News Feed نشان داده می شود، در این نسخه هم هر زمان که بلوکی به بلاک چین اضافه شود، می توان آن را دید.

هر کدام از کامپیوترهایی که در شبکه بلاک چین وجود دارند، یک نسخه از خود بلاک چین را دارند؛ یعنی هزاران نسخه از بلاک چین وجود دارد. اگرچه که تمام نسخه های بلاک چین یکسان هستند، اما گسترش این حجم از اطلاعات در شبکه ای از کامپیوترها، کنترل آنها را دشوارتر می کند. در بلاک چین هیچ گونه گزارش قطعی و مجزایی از رویدادها وجود ندارد که بتوان آن را کنترل کرد. و یک هکر در عوض باید تک تک نسخه هایی که در شبکه کامپیوترها وجود دارد را کنترل کند.

بیشتر بخوانید

 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پایگاه خبری دنیای برند تنها با ذکر منبع امکان پذیر است.

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …