44b44fbd 2081 4cb6 aa0d 3c86beb89912 660x330 - دولتمردان در امور کسب و کار‌های استارت آپ ها دخالت نکنند

دولتمردان در امور کسب و کار‌های استارت آپ ها دخالت نکنند

برخی قوانین دست و پاگیر و یا وام‌هایی که به استارت‌آپ‌ها داده می‌شود موجب شکست این بخش می‌شود و بهتر است دولتمردان به ما نزدیک نشوند.

به گزارش جام نیوز در هر گوشه از جهان نامی از هنر به زبان می‌آید حتما نامی از ایران برده خواهد شد. زنان و مردان ایرانی با دستان توانا و ذهنی خلاق در هر زمینه‌ای توانسته بهترین باشد، از نقاشی و خطاطی تا هنر قالی بافی و سوزن دوزی؛ هر هنر نماد یک شهر است و به تنهایی می‌تواند سرمایه آفرین باشد. برخی قوانین دست و پاگیر و یا وام‌هایی که به استارت آپ ها داده می‌شود موجب شکست این بخش می‌شود و بهتر است دولتمردان به ما نزدیک نشوند.

عصر جدید که شیوه کسب و کار‌ها تغییر کرده

در گذشته مشاغل سنتی بود و اگر قرار بود محصولی به فروش برسد محدود به محله و منطقه می‌شد و یا نهایتا گردشگران مشتری محصولات و صنایع دستی می‌شدند، اما در عصر جدید که شیوه کسب و کار‌ها تغییر کرده، بازاریابی و فروش محصول نیز رنگ و روی مدرنیته به خود گرفته است. حالا دیگر به سرعت انجام یک کلیک و تایپ چند کلمه مشتری به محصول مورد علاقه خود دست می‌یابد.

از سوی دیگر یک پای ثابت صنایع دستی همواره زنان بوده‌اند، زنانی که در گوشه‌ای از خانه با همه دل مشغولی‌هایشان با دستانی هنرمند اثری زیبا و بی بدیل خلق می‌کردند؛ اثری که به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی امکان فروش مستقیم نداشت و یا مشتری‌های محدودی داشت؛ اما حالا که کارآفرینی در همه حوزه جان تازه‌ای گرفته و استارت آپ‌ها نیز شکل منظم پیدا کرده‌اند عرصه برای ارائه محصولات و صنایع دستی باز شده است.

سوزن دوزی هنر دست زنان بلوچ

سوزن دوزی بلوچی یا بلوچی دوزی یک از همین صنایع دستی است که توسط زنان بلوچ انجام می‌شود و اولین بار از ذهن و خلاقیت زنان بلوچ ایجاد شده است. هنری که دست‌دوز بوده و در نهایت زیبایی با کنار هم قرار دادن رنگ‌های طبیعی یه یک پارچه زندگی تازه‌ای می‌بخشد، این هنر همچنان در جریان زندگی مردم منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارد و بخش مهمی از فرهنگ این استان به شمار می‌رود و لازم است تا علاوه بر حفظ آن، گسترش نیز یابد.

تلفیق هنر و فناوری در استارت آپ ها

با همین هدف و انگیزه هم بود که یک جوان خلاق ایران با تلفیق هنر و فناوری، استارت آپی با عنوان «شیک دوچ» را راه‌اندازی کرد، گفتگوی خواندنی از تلاش‌ها و مشکلات کاری پیش روی این جوان خلاق با خبرنگار دانشجو را در ادامه خواهید خواند:
عبدالوهاب رئیسی دانا مدیرعامل استارت‌آپ شیک دوچ در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ اظهار کرد: شیک دوچ از آنجایی آغاز شد که یک پتانسیل و ظرفیتی در منطقه وجود داشت و دیده شد.

با همین هدف و انگیزه هم بود که یک جوان خلاق ایران با تلفیق هنر و فناوری، استارت آپی با عنوان «شیک دوچ» را راه‌اندازی کرد، گفتگوی خواندنی از تلاش‌ها و مشکلات کاری پیش روی این جوان خلاق با خبرنگار دانشجو را در ادامه خواهید خواند:

عبدالوهاب رئیسی دانا مدیرعامل استارت‌آپ شیک دوچ در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ اظهار کرد: شیک دوچ از آنجایی آغاز شد که یک پتانسیل و ظرفیتی در منطقه وجود داشت و دیده شد.

تجاری سازی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی

وی ادامه داد: بسیاری از بانوان بلوچ خصوصاً منطقه چابهار و بلوچستان از این هنر بهره می‌برند، خصوصاً اینکه دختران هنر سوزن دوزی را از مادرانشان یاد می‌گیرد، البته معمولا خانم‌ها با استفاده از این هنر فقط برای خودشان لباس می‌دوختند، اما ما تصمیم گرفتیم از این ظرفیت استفاده کرده و در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی آن را تجاری سازی کنیم.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - دولتمردان در امور کسب و کار‌های استارت آپ ها دخالت نکنند


مدیرعامل استارت‌آپ شیک دوچ تصریح کرد: محصولات مختلفی همچون کیف، کفش، کراوات، روسری‌های سوزن دوزی شده و هر محصولی که قابلیت سوزن دوزی بر روی آن وجود داشته باشد را در سبد محصولاتمان قرار داده‌ایم همچنین از طریق پلتفرمی با همین عنوان محصولات به صورت آنلاین در سراسر کشور به فروش می‌رسد.
رئیسی دانا با اشاره به حضور زنان در این کار گفت: در حال حاضر ۴۰ سوزن دوز داریم و برنامه توسعه آن در دستور کار ما قرار دارد و می‌خواهیم این تعداد را به هزار نفر برسانیم.

چالش‌ها و مشکلات پیش روی کارآفرینان

وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی کارآفرینان خصوصا در حوزه کارآفرینی، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا یک کسب و کار محلی را در یک محیط مدرن پیش ببریم و به همین دلیل می دانیم که در داخل تیممان این ظرفیت وجود دارد و همه کار‌ها را خودمان انجام می‌دهیم، اما متاسفانه بعضی از مسئولین می‌آیند می‌گویند که دولت می‌خواهد کمک کند، دولت هیچ کمکی نمی‌تواند به ما کند، تنها کمک دولت این است که کاری به کسب و کار ما نداشته باشد و اصلا به کسب و کار ما نزدیک هم نشود.

مشکلات دریافت وام برای استارت آپ ها

رئیسی دانا یادآور شد: همین دولت است که باعث می‌شود کسب و کار‌های ما شکست بخورد، به جای کمک ما را درگیر وام می‌کنند، به طوری که مجبوریم برای گرفتن یک وام یک سال از این ارگان به آن ارگان و از این سازمان به آن سازمان برویم و باید چند ضامن پیدا کنیم؛ به جای توسعه کسب و کارمان دغدغه آن را داریم که چگونه فلان مدیر و رئیس را راضی کنیم که وام ما را بدهند؛ در این میان طی این مدت که درگیر گرفتن وام هستیم تمام تمرکزمان را از دست می‌دهیم و در آخر هم نمی‌دانیم که چه کاره بوده‌ایم و می‌خواهیم چه کنیم و بدهکار دولت نیز هستیم و به همین جهت خواهش می‌کنم دولتمردان در امور کسب و کار‌های استارت‌آپی دخالت نکنند.

وی افزود: از طرف دیگر همواره مشکل بیمه، مالیات و مواردی که مرتبط با بروکراسی‌های اداری است به کسب و کار ما صدمه می‌زند، اما اگر این تسهیل‌گری وجود داشته باشد و یا برای صدور مجوز‌ها روند کار را کوتاه‌تر کنند مشکلات ما کمتر خواهد شد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - دولتمردان در امور کسب و کار‌های استارت آپ ها دخالت نکنند

نقش دستگاه های تصمیم گیرنده

مدیرعامل استارت آپ شیک دوچ ادامه داد: دستگاه‌های تصمیم گیرنده باید توجه داشته باشند که در کشور ظرفیت ایجاد اشتغال و کارآفرینی وجود دارد و با کمک کردن پروسه‌های اداری به راحتی می‌توان از این توانمندی برای توسعه ایران بهره برد.

رئیسی دانا اظهار کرد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما این است که در استان هر ارگان یا سازمانی می‌خواهد ما را زیر نظر خود داشته باشد و این یعنی آزادی عمل از ما گرفته شده و به جای اینکه ما مورد حمایت آن‌ها قرار بگیریم، آن‌ها بیشتر به دنبال خوشنام کردن خودشان هستند و در واقع از ما سوء استفاده می‌کنند.

معرفی محصولات سنتی و ارسال برای همه دنیا

وی درخصوص فروش محصولات این استارت‌ آپ ها نیز گفت: دنیای امروز شبیه یک دهکده کوچک است و با استفاده از نرم افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی که وجود دارد به راحتی می‌توان محصولات را به همه دنیا معرفی کرد و به راحتی سفارش گرفت و در نهایت محصول را با پست برای مشتری ارسال کرد، به همین دلیل هم ما در این بخش مشکلی نداریم و با قراری که با پست داشته‌ایم به سادگی سفارش مشتریان را ارسال می‌کنیم.

این کارآفرین تاکید کرد: با توجه به این که هنر سوزن‌دوزی ظرفیت بسیار گسترده‌ای دارد، می‌تواند در بحث گردشگری استان سیستان و بلوچستان را متحول کند.

وی در پایان با اشاره به استقبال کشور‌های مخلتلف اروپایی و آسیایی از محصولات سوزن دوزی شده، خاطرنشان کرد: برخی از محصولات ما به کشور‌هایی همچون کانادا، سوئد، استرالیا و کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال شده است.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.