فرش قزوین

فرش اعتماد قزوین ثبت جهانی شده است

فرشته دست پاک در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری نمایشگاه فرش دست بافت و رونمایی از چند فرش بزرگ اظهار داشت: بزودی نمایشگاه بزرگ فرش دستبافت را از ۳ تا ۹ شهریور ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برپا خواهیم کرد که این کار بزرگترین رویداد نمایشگاهی دنیاست.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه که ۸۰۰ غزفه خواهد داشت از ۴ فرش یک پارچه رونمایی می‌شود که دو تخته فرش ۶۰۰ متری و دو تخته فرش دیگر ۴۰۰ متری است که در تاریخ فرش کشور برای اولین بار این رویداد رخ می‌دهد.

دست پاک یادآورشد: از استارت آپ ها و کسانی که نوآوری، ابتکار و خلاقیتی در حوزه فرش دست بافت دارند دعوت می‌کنیم در پاویون مرکز ملی فرش حضور پیدا کنند و از این نمایشگاه دیدن کنند.

وی گفت: همچنین در مرداد ماه امسال نمایشگاه فرش دستباف را در تبریز (شهر جهانی فرش ایران) برگزار خواهیم کرد و از تولید کنندگان فرش استان قزوین و سایر استان‌های کشور دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه هم شرکت کنند.

فرش اعتماد قزوین ثبت جهانی شده است

دست پاک با اشاره به ظرفیت‌های بافت فرش در مناطق مختلف کشور تصریح کرد: خوشبختانه در اکثر مناطق ایران شاهد بافت فر ش های زیبا، متنوع و ارزشمندی هستیم که هر کدام بیانگر ذوق و سلیقه و هویت فرهنگی آن منطقه است و ما هم باید از این ظرفیت استفاده کرده و تنوع لازم را در بافت با سلیقه مشتری در تولیدات جدید خود ایجاد کنیم و ذائقه بازار را مورد توجه قرار دهیم.

وی یادآورشد: فرش اعتماد قزوین که در گذشته برند این خطه بوده می‌تواند امروز هم احیا شده و برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد و برند اعتماد در سلیقه یابی و سلیقه سازی در بازارهای جهانی هم می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به نظر می‌رسد در ساماندهی فرش دستباف قزوین آنگونه که باید و شاید توجه لازم صورت نگرفته لذا باید با کمک سازمان صنعت برای احیای فرش دستباف در استان قزوین همت کنیم.

دست پاک اضافه کرد: برای بازاریابی فرش دستباف هم که یکی از دغدغه‌های ما در حوزه صنایع دستی است کمک خواهیم کرد تا فرش ایرانی بتواند علیرغم تحریم‌ها در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشد.

هدف گذاری در بازار چین و روسیه

وی اظهارداشت: بعد از آنکه فرش ایران توسط آمریکا تحریم شد چون حدود ۳۰ درصد بازار صادرات ما به این کشور بود بخش مهمی از بازار را از دست دادیم به همین دلیل روی بازارهایی مانند چین و روسیه به عنوان بازار هدف متمرکز شده‌ایم و در سال جاری امیدواریم آن را محقق کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه فرش باید کمک‌های دولت تداوم یابد و ضمن شناسایی مناطق مستعد برای حمایت منطقی از هنرمندان اقدام شود که در این راستا ۲۹ نقطه مستعد تولید فرش دستباف در کشور شناسایی و ثبت جهانی شده و ۱۹ منطقه را بزودی ثبت جهانی می‌کنیم که باعث می‌شود بازار فرش تقویت شود.

فعالیت ۲۶۰ هزار بافنده در ایران

وی بیان کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های فرش در استان قزوین هم قوی است و شما فرش اعتماد را دارید و می‌بایست دولت اهتمام بیشتری کند و با تأمین نیازهای دیگر، برای احیا و تولید این فرش که می‌تواند بازارهای جهانی هم داشته باشد گام بردارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: تعداد بافندگان بیمه شده در کشور در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است و با سه برابر شدن اعتبارات بیمه عشایری و روستایی امیدواریم بتوانیم همه بافندگان را بیمه کنیم و گامی در مسیر حل مشکلات درمانی و تأمین امنیت شغلی این هنرمندان و صنعتگران برداریم.

ایجاد شغل با کمترین سرمایه گذاری

وی گفت: در شرایطی که ایجاد شغل در صنعت از ۱۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد با حمایت از فرش دست بافت می‌توانیم با سرمایه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و برپایی کارگاه‌های کوچک زمینه اشتغال حداقل یک نفر را فراهم کنیم که بدون شک هیچ شغلی نمی‌تواند با این سرمایه کم شکل گرفته و پایدار باشد و ارزش افزوده هم ایجاد کند.

دست پاک اضافه کرد: ۲۰ درصد تولیدات فرش در بازار داخلی مصرف شده و ۸۰ درصد به خارج صادر می‌شود و تا همین چند سال اخیر با گرو گذاشتن فرش دستباف در بانک‌ها وام می‌گرفتیم که بیانگر ارزش این محصول است و امروز هم می‌توانیم سرمایه‌های مردم را به به جای خرید خودرو به سمت خرید فرش هدایت کنیم که در این راستا اخیراً با صندوق کارآفرین امید توافق کرده‌ایم تا به خریداران فرش تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کنند.

دست پاک در ادامه یادآور شد: صنعت فرش می‌تواند به اشتغال کشور کمک کرده و در صادرات غیرنفتی هم نقش مهمی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم کمک همه جانبه و تقویت فعالان این بخش است.

وی بیان کرد: مشکلات صنعت و هنر فرش کوچک‌تر از آن است که نتوانیم آنها را حل کنیم به همین دلیل با راه اندازی کمیته‌های فرش استانی به ریاست استانداران برای شناسایی مشکلات و چالش‌ها و رفع آنها در همه مناطق کشور اقدام می‌کنیم و اعتقاد داریم تشکل‌ها و استارت آپ هایی که در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند باید مورد حمایت جدی قرار گیرند اما تمرکز همه فعالیت‌ها بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مرکز ملی فرش ایران و سند چشم انداز خواهد بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فرش، هنر صنعتی بی نظیر است و از نظر هنری، فرهنگی، صنعتی قدمتی به اندازه تاریخ و تمدن دارد و می‌تواند بخوبی فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی کند و با اشتغال بیش از ۲ میلیون نفر در این عرصه بزرگترین صنف و اتحادیه در کشور شکل گرفته است.

هیچ کالایی قادر به رقابت با فرش ایران نیست

وی تصریح کرد: با همه مشکلات ایجاد شده امروز هم ایرانی را با فرش دستباف می‌شناسند و هیچ صنعت و کالایی قادر نیست با فرش ایران رقابت کند و بیانگر هویت ما باشد.

دست پاک یادآور شد: در سال گذشته اولین کالایی که توسط آمریکا پس از نفت تحریم شد، فرش دستباف بود و سه کالای استراتژیک پسته، زعفران و فرش در دستور تحریم‌ها قرار گرفت تا به اقتصاد ما آسیب بزنند به همین دلیل در حالی که بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان بودیم به دلیل غفلت‌های صورت گرفته و انتقال نهال زعفران به افغانستان امروز این کشور خود را جایگزین ایران کرده و با ازدست دادن باغات پسته امروز آمریکا وارد تولید این محصول شده و در فرش هم پس از تحریم این کالا توسط آمریکا در حال حاضر برخی کشورها مانند چین و ترکیه در حال کسب بازارهای جهانی آن هستند و ما باید تدبیر کنیم تا این بازارها از دست نرود.

امنیت شغلی بافندگان را تأمین کنیم

دستپاک در ادامه اظهار داشت: نباید نگاه سازمان تأمین اجتماعی به بافندگان مانند شاغلان اداری باشد زیرا این افراد ساعت خاصی برای فعالیت خود ندارند و در طول شبانه روز و هر وقت فرصت کنند به این صنعت و هنر مشغول می‌شوند و اگر بازرسی در وقت اداری بخواهد راستی آزمایی کند اشتباه است.

وی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور و برای رونق صادرات غیر نفتی هیچ کالایی مانند فرش نیست زیرا هم مواد اولیه آن در داخل تأمین می‌شود و هم ارزش افزوده بالایی دارد و با کمترین سرمایه هم شکل می‌گیرد و اشتغال آن نیز پایدار است و توجه به تقویت جایگاه آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.