رستگاری در شائوشنگ

رستگاری در شائوشنگ

رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption) یک فیلم درام جنایی به کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون محصول سال ۱۹۹۴ توزیع شده توسط شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز است که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود.

منصفانه است بگویم ” رستگاری در شاوشنگ ” ارزش چندین بار دیدن را دارد ؛ با هر بار تکرار این فیلم، مفاهیم تازه ای را جلوی روی خود خواهید دید.

خلاصه داستان

اندی دوفرین (تیم رابینز) بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانی‌اش به حبس ابد در زندان ایالتی شائوشنک محکوم می‌شود. وی تأکید می‌کند که این جرمی است که مرتکب نشده، ولی قاضی تشخیص می‌دهد که او گناهکار است.

او سالهای متعددی را در این زندان می‌گذراند در حالی که تنها سرگرمی‌اش دست‌وپنجه نرم کردن با افرادی از پایین‌ترین طبقهٔ جامعه است؛

در زندان – که نمایی شبیه به کلیسای جامع باستانی دارد – تمام زندانیان به بی گناهی خود حکم میکنند. یکی مسئولیت کار خودش را به گردن هیئت منصفه، دیگری به گردن قاضی فاسد میاندازد و دیگری وکیل بی سواد و کم تجربه را مسبب زندانی بودن خود میداند. در این بین، تنها یک نفر است که مسئولیت کار خود را بر عهده گرفته،به گناه خود اعتراف کرده و اضهار پشیمانی میکند: رِد ( با بازی مورگان فریمن )

881eab97 e8a1 4e84 a5d6 5212b6c04b73 1 - رستگاری در شائوشنگ

رد فرد میانسالی است که از جوانی به خاطر قتل به حبث ابد محکوم شده و در حال گذران دوران مجکومیت خود میباشد. وی تنها چشم به هیئت منصفه دارد تا پشیمانی وی را بعد از سالها قبول کند و مهر آزادی را بر پرونده ی وی بکوبد!

رد راوی فیلم است؛ کما اینکه شاید با توجه نوع نگاه رد در چشمانش، نیازی به روایت فیلم نباشد؛ نگاه وی بیانگر همه چیز است اللخصوص یاد آور این جمله ی معروف از سارتر: “جهنم دیگران هستند”. در عین حال، درخلال داستان، لحظاتی وجود دارد که نقص هایی در دیدگاه سارتر از جهنم را روشن می کند .

این فیلم در ۷ رشته نامزد اسکار شد که در بدست آوردن حتی یکی از ان ها ناکام ماند. در سال ۹۴ فیلم های بزرگی همچون “فارست گامپ” و “قصه عامه پسند” در رقابت برای کسب آکادمی اوارد قرار داشتند. به این صورت یکی دیگر از شاهکارهای سینما با بی عدالتی از مراسم اسکار دست خالی بازگشت

اما  فیلم در نظرسنجی ازکاربران سایت imdb.com با داشتن امتیاز ۹٫۲ از ۱۰، به همراه فیلم پدرخوانده در صدر بهترین فیلم های تاریخ سینما قرار دارد.

همچنین ببینید

Up in the Air

فیلم Up in the Air

فیلم Up in the Air به کارگردانی جیسن ریتمن و نقش آفرینی جورج کلونی و ورا …