مجموعه بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس‌ها یک برند خاص در زمینه گل و گیاهان کمیاب برای کشور

آستارا- بهشت کاکتوس‌ها با ۳۹ سال قدمت و وجود گونه‌های کاکتوس کمیاب و گرانقیمت سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و محققان داخلی و خارجی گل و گیاه در شهرستان مرزی آستارا است.

خبرگزاری مهر: بهشت خاردار کاکتوس‌ها در شهرستان مرزی آستارا و در شمال غربی استان گیلان قرار دارد که با هزار متر مربع وسعت و وجود ۲ هزار و ۲۰۰ گونه انواع کاکتوس‌های کمیاب، سالانه میزبان گردشگران، محققان و دانشجویان رشته کشاورزی از داخل و کشورهای خارجی از جمله جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، آلمان و عراق است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - بهشت کاکتوس‌ها یک برند خاص در زمینه گل و گیاهان کمیاب برای کشور

کهنسال‌ترین کاکتوس خاورمیانه و ایران در آستارا

کهنسال ترین کاکتوس این باغ ۵۵ سال داشته و نامش آشینو کاکتوس خار زرد است که در بزرگ‌ترین گلخانه کاکتوس در خاورمیانه و ایران و در نمایشگاه بهشت کاکتوس‌ها در آستارا نگهداری می‌شود.

در این گلخانه کاکتوسی ،۲ هزار و ۲۰۰ گونه کاکتوس از کشورهای آمریکای جنوبی اعم از مکزیک و آرژانتین و بیش از ۵۰۰ کاکتوس پیوندی وجود دارد. از جمله دیدنی‌های چشم‌نواز این مجموعه، کاکتوس‌های پیوندی است که از نظر تنوع رنگ بیش از ۲۰۰ نوع بوده و نظیر آنها در طبیعت یافت نمی‌شود. کاکتوس آشینو خار زرد که ۱۵۰ کیلوگرم وزن و ۵۵ سانتی متر ارتفاع دارد، از نوع و نژاد مکزیکی بوده و در گلدان بزرگی به طول یک متر نگهداری می‏‌شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - بهشت کاکتوس‌ها یک برند خاص در زمینه گل و گیاهان کمیاب برای کشور

کاکتوس‌های خاردار کمیاب و گران‌قیمت

بسیاری از کاکتوس‌های موجود در بهشت کاکتوس‌های آستارا همانند اپیتالانسن‌ها، اورئو سفالو سریوس‌ها و نوتوکاکتوس‌ها از نوع کاکتوس‌های کمیاب هستند که نظیر برخی از آنها حتی در ایران و خاورمیانه نیز وجود ندارد. به باغ کاکتوس‌های خاردار کمیاب و گران‌قیمت آستارا در سال ۱۳۸۹ به دلیل پیش‌روی آب دریای خزر و وارد شدن آب شور به داخل گلخانه خسارت بسیاری وارد شد و یکی کهنسال‌ترین کاکتوس‌های خاورمیانه در آن سال و در سن ۶۴ سالگی از بین رفت.

در حال حاضر کمبود فضای نگهداری و نبود امکانات و عدم توجه مسئولان از معضلات این گلخانه مطرح و شناخته شده در کشور است.

عاشق کاکتوس و خوشنویسی

هوشنگ نوروزی، مالک بهشت کاکتوس‌ها در آستارا که فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی باغبانی از دانشگاه برلین آلمان است، علاوه بر پرورش کاکتوس، درجه ممتاز خوشنویسی کشور را نیز دارد و چندین نمایشگاه در سطح ایران برگزار کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این مجموعه زیبا را به بهای جوانی خود به دست آورده و پرورش داده و اکنون با توجه به افزایش سن نگران نگهداری و آینده آن است، اظهار کرد: علاقه مندان به کاکتوس‌های خاردار به طور معمول از گونه‌های ارزان قیمت آن خریداری می‌کنند و گونه‌های کمیاب و گران‌قیمت را فقط به افرادی که عاشق نگهداری آنها هستند می‌فروشم.

وی افزود: کاکتوس‌ها به اطراف خود انرژی مثبت هدیه کرده و اشعه‌ها و امواج مزاحم را جذب می‌کنند و آبیاری آنها به تناسب فصل‌ها متفاوت است.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر من و همسرم نگهداری کاکتوس‌ها را برعهده داریم و این مجموعه در صورت توسعه می‌تواند زمینه اشتغال پایدار چند نفر را فراهم کند، ادامه داد: کمبود فضا و نبود امکانات نگهداری از بهشت کاکتوس‌ها بخشی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: متأسفانه این مجموعه زیبا در خطر است و استقبالی از مسئولان در این راستا مشاهده نمی‌کنم.

3134357 - بهشت کاکتوس‌ها یک برند خاص در زمینه گل و گیاهان کمیاب برای کشور

بهشت کاکتوس‌ها جاذبه گردشگری آستارا

رئیس اداره میراث فرهنگی آستارا نیز در این باره  با اشاره به اهمیت و نقش ویژه مجموعه زیبای بهشت کاکتوس‌ها در جذب گردشگر، اظهار کرد: این مجموعه به عنوان یک برند خاص در زمینه گل و گیاهان کمیاب و گران‌قیمت برای کشور، استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا محسوب می‌شود.

پردل امیری نژاد افزود: این مجموعه زیبا و آرام بخش با وجود داشتن کاکتوس‌های نایاب که در خاورمیانه و کشور نظیر ندارند، نیازمند توجه ویژه است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت چنین اماکن زیبای گردشگری به نحو احسن استفاده کرده و حمایت‌های لازم انجام شود، تاکید کرد: کلکسیون بهشت کاکتوس‌ها در آستارا جدا از بحث یک جاذبه گردشگری، از سرمایه‌های علمی و تحقیقاتی این شهرستان در زمینه گل و گیاه و کاکتوس به شمار می‌رود.

حال با توجه به استعداد پرورش و تولید گل و گیاه و کاکتوس‌های زینتی و نایاب در استان گیلان و شهرستان آستارا و موقعیت مرزی این شهرستان می‌توان از این استعداد در زمینه اشتغال خانگی و درآمد استفاده کرد و در زمینه جذب گردشگر و ایجاد درآمد از طریق فروش و حتی صادرات گونه‌های نادر کاکتوسی، گردشگران، عاشقان گل‌ها و گیاهان مختلف تزئینی را به این منطقه خوش آب و هوای کشور جلب کرد.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.