فرش دستباف تکاب

‌فرش دستباف تکاب به زودی ثبت جهانی می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ۱۹ منطقه مختلف کشور از جمله فرش دستباف تکاب به زودی ثبت جهانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، فرشته دستپاک در جلسه کارگروه فرش دستباف استان آذربایجان غربی افزود: پرونده ثبت این تعداد فرش دستباف منحصر بفرد در مناطق مختلف کشور به سازمان جهانی مالکیت فکری وابسته به سازمان ملل متحد ارسال شده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه فرش دستباف شناسنامه دوم و گذرنامه معنوی ملت ایران است، ادامه داد: با وجود اینکه فرش دستباف هویت ملی کشور است اما تاکنون در امر برند سازی فرش موفق نبوده‌ایم.

دستپاک افزود: امسال تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان‌های بین المللی طرح شناسنامه دار کردن فرش دستباف مناطق مختلف کشور بر اساس منطقه بافت، نشان جغرافیایی، اصالت طرح و نقشه و تولید کننده آنها را در کشور اجرا کنیم.

همچنین محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به رونق صنعت فرش دستباف در استان گفت: آذربایجان غربی یکی از مراکز مهم و اصلی هنر فرش، گلیم و جاجیم بافی در کشور است.

وی ادامه داد: صنعت فرش بافی در استان توانسته است برای ۷۲ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد کند که این مسئله نشان دهنده اهمیت جایگاه صنعت فرش بافی در استان است.

شهریاری با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی برای رونق بیشتر صنعت فرش دستباف در استان، خواستار برگزاری نمایشگاه سالانه فرش استان در قالب نمایشگاه ملی شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در سال گذشته گفت: در سال گذشته از محل پرداخت این تسهیلات برای بیش از ۱۰ هزار نفر در استان فرصت اشتغال ایجاد شد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: امسال نیز در صورت ابلاغ پرداخت این تسهیلات سعی می‌شود بخش از آن به قالیبافان پرداخت شود.

همچنین ببینید

تغییر نام دانشگاه

تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در برنامه هفتم توجه ویژه ای به مهارت آموزی در هنرستان ها، دانشگاه‌ها به ویژه مراکز فنی و حرفه ای شده است، اظهارکرد: دانشگاه فنی و حرفه ای با حمایت های دولت، پیشتاز و طلایه دار مهارت آموزی به جوانان شده است و با افزایش فعالیت های کمی و کیفی خود الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی در عرصه آموزش مهارت های شغلی است.