63176466 660x330 - ۸ نکته درباره ماموریت ناسا در اقیانوس سیاره مشتری

۸ نکته درباره ماموریت ناسا در اقیانوس سیاره مشتری

اولین فضاپیمای ناسا که به مطالعه دنیای اقیانوسی فراتر از زمین اختصاص دارد، به بررسی قابلیت سکونت قمر یخی «اروپا» خواهد پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، فضاپیمای «اروپا کلیپر»(Europa Clipper) که بزرگ‌ترین فضاپیمای ناسا برای یک ماموریت سیاره‌ای است، ۲.۹ میلیارد کیلومتر را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا خواهد پیمود تا به «اروپا» قمر یخی جذاب سیاره مشتری برسد. دوره پرتاب فضاپیما روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر آغاز خواهد شد.

به نقل از ناسا، داده‌های مأموریت‌های پیشین ناسا شواهد محکمی را در اختیار دانشمندان قرار داده‌اند که نشان می‌دهد یک اقیانوس بزرگ نمکی ممکن است زیر سطح یخ‌زده قمر اروپا قرار داشته باشد. فضاپیمای اروپا کلیپر به دور مشتری خواهد چرخید ​​و ۴۹ پرواز را از نزدیکی قمر اروپا انجام خواهد داد تا داده‌های مورد نیاز را برای تعیین قابلیت پشتیبانی از زندگی در زیر پوسته یخ‌زده ضخیم آن جمع‌آوری کند.

هشت نکته درباره این ماموریت وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

۱. قمر اروپا در حال حاضر یکی از امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها برای جستجوی شرایط قابل سکونت فراتر از زمین است.

شواهد علمی درباره این موضوع وجود دارد که مواد تشکیل‌دهنده حیات شامل آب، شیمی مناسب و انرژی ممکن است در حال حاضر در قمر اروپا وجود داشته باشد. ماموریت اروپا کلیپر، اطلاعاتی را جمع‌آوری خواهد کرد که دانشمندان برای مطمئن شدن از قابلیت سکونت قمر اروپا به آنها نیاز دارند. قمر اروپا ممکن است یک اقیانوس داخلی با دو برابر آب اقیانوس‌های زمین در خود داشته باشد و همچنین ممکن است زیر سطح خود از ترکیبات آلی و منابع انرژی میزبانی کند. اگر مأموریت مشخص کند که قمر اروپا قابل سکونت است، امکان دارد جهان‌های قابل سکونت دیگری نیز در منظومه شمسی و فراتر از آن وجود داشته باشد.

۲. فضاپیمای اروپا کلیپر در یکی از خشن‌ترین محیط‌های تشعشعی منظومه شمسی ما -پس از خورشید- پرواز خواهد کرد.

مشتری توسط یک میدان مغناطیسی غول‌پیکر احاطه شده که ۲۰ هزار برابر قوی‌تر از زمین است. همان طور که میدان مغناطیسی می‌چرخد، ذرات باردار را جذب می‌کند و به آنها شتاب می‌دهد و تشعشعی را به وجود می‌آورد که می‌تواند به فضاپیما آسیب برساند. مهندسان مأموریت، یک طاق را برای فضاپیما به منظور محافظت از تجهیزات الکترونیکی حساس در برابر تشعشعات طراحی کردند و مدارهایی را نیز تعبیه کردند که زمان سپری کردن اروپا کلیپر را در بیشتر مناطق پرتشعشع اطراف مشتری محدود می‌کند.

۳. فضاپیمای اروپا کلیپر به دور مشتری خواهد چرخید و قمر اروپا را هنگام ده‌ها پرواز از نزدیکی آن بررسی خواهد کرد.

این فضاپیما مدارهای چرخشی را به دور مشتری خواهد ساخت که آن را برای ۴۹ پرواز علمی اختصاصی به اروپا نزدیک خواهد کرد. در هر مدار، فضاپیما کمتر از یک روز را در منطقه تشعشع خطرناک مشتری نزدیک اروپا سپری خواهد کرد و سپس به بیرون باز خواهد گشت. این روند دو تا سه هفته بعد تکرار خواهد شد و سپس فضاپیما یک پرواز دیگر را انجام خواهد داد.

۴. فضاپیمای اروپا کلیپر پیچیده‌ترین مجموعه تجهیزات علمی ناسا را دارد.

برای تعیین قابلیت سکونت قمر اروپا، فضاپیمای اروپا کلیپر باید فضای داخلی، ترکیب و زمین‌شناسی آن را ارزیابی کند. این فضاپیما ۹ تجهیزات علمی و یک آزمایش گرانشی را به همراه دارد که از سیستم مخابراتی استفاده می‌کند. به منظور به دست آوردن بهترین اطلاعات در طول هر پرواز، همه تجهیزات علمی به طور هم‌زمان در هر گذر کار خواهند کرد. سپس دانشمندان داده‌ها را در کنار هم قرار خواهند داد تا تصویر کاملی را از قمر اروپا ترسیم کنند.

۵. فضاپیمای اروپا کلیپر با آنتن‌ها و آرایه‌های خورشیدی که به طور کامل مستقر شده‌اند، بزرگ‌ترین فضاپیمایی به شمار می‌رود که ناسا تا به حال برای یک مأموریت سیاره‌ای ساخته است.

این فضاپیما ۳۰.۵ متر طول و ۱۷.۶ متر عرض دارد و به قدری بزرگ است که بتواند در نزدیکی مشتری، نور خورشید را به اندازه کافی جمع‌آوری کند تا انرژی مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی و سایر سیستم‌های فرعی آن تامین شود.

۶. این یک سفر طولانی به مشتری است.

مشتری به طور میانگین ​​حدود ۷۷۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. هر دو سیاره در حال حرکت هستند و یک فضاپیما فقط می‌تواند مقدار محدودی از سوخت را حمل کند. برنامه‌ریزان ماموریت، اروپا کلیپر را از کنار مریخ و سپس زمین به پرواز در خواهند آورد تا از گرانش این سیارات برای افزایش سرعت سفر فضاپیما استفاده کنند. فضاپیما پس از پیمودن ۲.۹ میلیارد کیلومتر طی پنج سال و نیم، موتورهای خود را برای ورود به مدار مشتری در سال ۲۰۳۰ روشن خواهد کرد.

۷. موسسات سراسر آمریکا و اروپا به ساخت فضاپیمای اروپا کلیپر کمک کرده‌اند.

در حال حاضر حدود هزار نفر از جمله بیش از ۲۲۰ دانشمند آمریکا و اروپا در این ماموریت کار می‌کنند. از زمان تصویب رسمی این ماموریت در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴۰۰۰ نفر از جمله گروه‌هایی که برای پیمانکاران اصلی و فرعی کار می‌کنند، به پیشبرد آن کمک کرده‌اند.

۸. بیش از ۲.۶ میلیون نفر از مردم جهان همراه با فضاپیمای اروپا کلیپر به یک دنیای آبی دیگر سلام خواهند کرد.

این فضاپیما به عنوان بخشی از یک کمپین «پیام در بطری»، شعری را از «آدا لیمون»(Ada Limón) شاعر آمریکایی حمل خواهد کرد و نام میلیون‌ها نفر را از تقریبا همه کشورهای جهان با خود خواهد برد. نام‌ها روی یک ریزتراشه متصل به یک صفحه فلزی حک شداند که به طاق الکترونیکی فضاپیما بسته خواهد شد. این صفحه دارای شکل‌های موج‌مانندی از گفتار افرادی است که کلمه آب را به بیش از ۱۰۰ زبان می‌گویند.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *