برند شهری زنجان

یخ گردشگری را در زمستان آب کنیم/ برند شهری زنجان

گردشگری زمستانی، فرصتی ارزشمند در توسعه و پویایی صنعت گردشگری است، در استان زنجان ظرفیت های خوبی در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه است.

پایگاه خبری دنیای برند، گردشگری زمستانی، فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری است که در صورت توجه به ظرفیت های موجود در این زمینه می تواند به بستر مناسب برای توسعه این صنعت تبدیل شود.

برخی مناطق پر برف زنجان دارای ظرفیت گردشگری زمستانی است که می توان با برنامه ریزی مناسب از این ظرفیت ها استفاده کرد. سرمایه گذاری مناسب و تامین زیرساخت ها می تواند در فصول سرد سال نیز منبعی برای گردشگری استان باشد.

استان زنجان ۵۸۳ اثرگردشگری جذاب بدون سطح بندی دارد که پس از سطح بندی ها، مناطق گردشگری زنجان به ۹۸ اثر رسید. ۸ اثر بین المللی و ۱۹ اثر با کارکرد ملی، ۳۹ اثر با کارکرد منطقه ای و ۶۰ اثر با کارکرد محلی برای استان زنجان شناسایی شده است.

استان زنجان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه سرد کوهستانی، در ۶ ماه دوم سال، ظرفیت مهمی در زمینه گردشگری زمستانی دارد به گونه ای که مناطق مختلف استان در روزهای پایانی فصل پاییز و سه ماه زمستان برای ورزش های زمستانی مناسب هستند.

ظرفیت گردشگری زمستانی در مناطق برفی کشور از جمله استان زنجان، فرصت ارزشمندی است که از آن استفاده نشده و منابع درآمدی سرشار آن نیز براحتی از دست می رود.

گردشگری زمستانی، مقوله ای مهم است که کمتر به آن توجه شده و می تواند در کنار گردشگری غذا، بوم گردی، طبیعت گردی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، فروش، بازاریابی و تبلیغ صنایع دستی به نقطه اتکا برای توسعه صنعت گردشگری محسوب شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: دغدغه امروز حوزه گردشگری، افزایش تعداد بازدیدکنندگان نیست، بلکه ماندگاری گردشگر در استان است.

استفاده مطلوب از ظرفیت گردشگری زمستانی برای نیمه دوم سال در استان زنجان

امیر ارجمند با بیان اینکه یکی از رویکردهای کنونی این اداره‌کل، توسعه گردشگری زمستانی است، افزود: با توجه به اقلیم سرد و کوهستانی استان، تقریباً فقط ۵ ماه از سال فضای سبز در استان زنجان حاکم است و بالطبع کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، برنامه‌ریزی خود را معطوف ماه‌هایی چون فروردین، اردیبهشت و ایام تابستان می‌کنند تا گردشگران بتوانند متناسب با هوای مطلوب، از جاذبه‌های گردشگری منطقه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز به دنبال این هستیم که بتوانیم با اتخاذ برنامه‌هایی، از نیمه دوم سال نیز سبد گردشگری استان را بهره‌مند کنیم، تصریح کرد: این بدان معنی است که فقط بحث استفاده از گردشگر در نیمه اول سال نباشد، به همین خاطر باید ظرفیت‌های گردشگری خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که وقتی گردشگر در نیمه دوم سال نیز در استان حضور پیدا می‌کند، بتوانیم از آن میزبانی شایسته‌ای به عمل آوریم که تحقق این مهم مستلزم برنامه‌ریزی، تبلیغات و آماده‌سازی اماکن و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان است.

در صورت آماده شدن پیست پاپایی، قادر خواهیم بود از این ظرفیت نیز بهره‌مند شویم و معتقدیم این پیست می‌تواند یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در فصل زمستان باشد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با یادآوری اینکه یکی از جاذبه‌های فصل زمستان، بازی‌های برفی، اسکی و پیست است، ادامه داد: در صورت آماده شدن پیست پاپایی، قادر خواهیم بود از این ظرفیت نیز بهره‌مند شویم و معتقدیم این پیست می‌تواند یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در فصل زمستان باشد.

ارجمند از برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهایی برای نیمه دوم سال خبر داد و گفت: به واسطه برگزاری این رویدادها قادر خواهیم بود نسبت به جذب گردشگر در استان اقدام کنیم که بی‌تردید برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌تواند یکی از این رویدادها باشد. به عنوان مثال، جشنواره یلدایی را که در استان برگزار کردیم، رویدادی بود که توانستیم به واسطه صنایع‌دستی استان گردشگران را جذب کنیم و این رویکرد تداوم خواهد داشت تا به واسطه ظرفیتی که در عرصه صنایع‌دستی داریم، بتوانیم در نیمه دوم سال نیز گردشگر، بازدیدکننده و توریست داشته باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه نیمه دوم سال، ایامی است که مدارس در حال فعالیت بوده و بسیاری از خانواده‌ها تمایلی به مسافرت ندارند، اظهار کرد: در همین راستا وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهادی را مبنی بر تعطیلات زمستانی ارائه داد که معتقدیم اگر این موضوع عملیاتی شود، بهترین فرصت برای استان‌ها خواهد بود تا بتوانند از این تعطیلات زمستانی به عنوان یک ظرفیت خوب برای جذب گردشگر استفاده کنند.

برگزاری رویداها و جشنواره برای جذب گردشگر در زمستان

ارجمند تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما در این محور است که زیرساخت‌های گردشگری را در استان آماده کنیم و در زمینه تبلیغات جاذبه های گردشگری ورود هدفمند داشته باشیم در نیمه دوم سال رویدادهایی را اجرا کنیم که بتوانیم به واسطه این رویدادها در جذب گردشگران داخلی و خارجی عملکرد موفقی داشته باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در برگزاری رویدادهای مختلف گام‌های بلندی برداشته و موفق عمل کرده است، افزود: اما متاسفانه همه این رویدادها در نیمه اول سال اتفاق افتاده است، این در حالی است که امسال در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رویداد برای نیمه دوم سال هستیم، چرا که رویدادهای گردشگری باعث حضور تورهای مختلف اعم از توریست‌های داخلی و خارجی می‌شود. به همین خاطر یکی از هدف‌گذاری‌های ما برگزاری رویدادهای گردشگری در نیمه دوم سال است که از آن در قالب گردشگری زمستانه یاد خواهیم کرد.

«گردشگری هنری» ابتکاری برای توسعه گردشگری در زنجان

ارجمند با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های قوی در حوزه صنایع‌دستی استان داریم، گفت: چهار رشته صنایع‌دستی در ایران است که با برند زنجان شناخته می‌شود که شامل چاقو، ملیله، مس و صنعت انگشترسازی است. امروز در حال برنامه‌ریزی طرحی با عنوان گردشگری هنری هستیم. با توجه به ظرفیت صنایع‌دستی استان، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تورهای گردشگری مختلف هستیم تا از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان در این چهار محور بازدید به عمل آید.

پیست پاپایی، ظرفیتی ارزشمند برای گردشگری زمستانی

همچنین رئیس هیئت اسکی استان زنجان به ظرفیت گردشگری پیست اسکی پاپایی زنجان اشاره کرده و از پیست پاپایی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های ارزشمند در راستای توسعه گردشگری زمستانی یاد می کند.

با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان زنجان، می‌توان از این ظرفیت در راستای جذب گردشگر در فصل زمستان بهره برد؛ چراکه همه استان‌ها از این امکان برخوردار نیستند

رضا اژدری‌آزاد با بیان اینکه با مساعد شدن شرایط جوی، پیست پاپایی زنجان همانند هر سال پذیرای علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی است، گفت: با توجه به فراهم بودن شرایط، انجام اسکی در پیست پاپایی زنجان از ۱۸ دی ماه امسال آغاز شده و این ورزش دوباره جان تازه‌ای گرفته است.

وی با یادآوری اینکه در فصل زمستان برخی از رشته‌ها به صورت خاص دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها ورزش اسکی است، افزود: زنجان جزو استان‌هایی است که از زیرساخت خوبی به نام پیست پاپایی برخوردار است و همین مسئله باعث شده است تا این رشته در زنجان به جد دنبال شود.

اژدری آزاد، با تاکید بر اینکه باید از چنین زیرساخت و ظرفیتی در راستای توسعه صنعت گردشگری زمستانی استفاده کرد، ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان زنجان، می‌توان از این ظرفیت در راستای جذب گردشگر در فصل زمستان بهره برد؛ چراکه همه استان‌ها از این امکان برخوردار نیستند.

در این میان وجود روستاهای هدف گردشگری و خانه های بوم گردی بخصوص برخورداری مناطق روستایی از زندگی های سنتی و وسایل گرمایشی قدیمی، عامل مهمی در جذب گردشگر  محسوب شود، از سویی دیگر طبیعت بکر و زیبای روستاهای هدف گردشگری و سایر روستاها نیز در این میان می تواند در جذب گردشگر زمستانی موثر باشد.

منبع: مهر

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x