تخریب برند ایران

گزارش نشست خبری معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت

نشست خبری معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با اصحاب رسانه در تاریخ ۱۹ خردادماه ۹۸ در نمایشگاه بین المللی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران در این نشست با تشریح آمار تجارت خارجی کشور طی ۲ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: طی مدت مذکور صادرات غیرنفتی کشور به رقم ۸.۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ۷.۷ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته رشد ۸.۱ درصدی داشته است.

وی دلیل افت ۱۸ درصدی صادرات در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ۹۷ را تعطیلات طولانی نوروز و درگیر شدن اغلب مناطق غرب کشور با مشکلات ناشی از سیلاب و دشواری تردد کامیون‌ها در مرزهای غربی عنوان کرد و اذعان داشت: با این وجود و در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، در ۲ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته ایم.

همچنین ایشان سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت و گردشگری را ۱.۰۶ میلیارد دلار و با ۱۷ درصد رشد عنوان کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از انطباق سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شد با تغییر ارزش پول ملی در برابر ارز، صادرات خوبی داشته باشیم اما سیاست‌های محدودکننده مانع این اتفاق شد و امیدواریم که با تغییر رویکردها در اتخاذ سیاست‌های ارزی راه رشد صادرات را هموار سازیم. ۶۵ درصد صادرکنندگان در سال ۹۷ افراد و شرکت‌های جدیدی بودند که بیش از ۵.۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته‌اند در فروردین سال جاری نیز ۱۳۷۰ کارت جدید صادر شده است که تا پیش از سال ۹۶ تجربۀ صادراتی نداشته اند.

مودودی در ادامه بیان داشت: در سال گذشته تعداد ۱۳۴۰ صادرکننده حقیقی و ۱۷۱۸ صادرکننده حقوقی از چرخۀ صادرات خارج شده‌اند که حذف این تعداد و ظهور صادرکنندگان جدیدالورود سبب تغییر فرآیند صادرات با حضور واسطه‌ها، رقابت منفی صادرکنندگان و کاهش کیفیت کالاهای صادراتی خواهد بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت قضاوت در خصوص نحوۀ عملکرد صادرکنندگان جدید و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آنها به چرخۀ اقتصاد کشور را نیازمند گذر زمان دانست.

وی همچنین اظهار داشت: بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی، ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخۀ اقتصاد کشور بازگردیده و ۴ میلیارد از آن به سامانه نیما واریز شده است که امیدواریم با تغییر جدی در روند بازگرداندن ارز بتوان از محل آن ظرفیت‌هایی برای تولید و اشتغال را ایجاد کرد و آن را توسعه داد.

ایشان در ادامه سخنان خود به استقرار کامل دولت الکترونیک در سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و گفت: حجم زیادی از اطلاعات را به صورت شفاف در قالب سامانه خدمات الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم که با طی مراحل استقرار کامل این طرح، سازمان توسعه تجارت ایران در میان ۹۳ دستگاه دولتی در سال ۹۶ از رتبۀ ۶۸ به رتبۀ ۲۹ در بین ۱۰۶ دستگاه در سال ۹۸ دست یافت و در این راستا کاغذ مصرفی و تعداد مراجعان حضوری کاهش چشمگیر یافته و خدمات رسانی به متقاضیان با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد.

وی در خصوص ظرفیت‌های صادراتی کشور اظهار داشت: کل اقلام صادراتی کشور در سال ۹۶، ۳۴۰۰ قلم کالا بر اساس کد سیستم هماهنگ HS که در سال ۹۷ این اقلام به ۴۴۰۰ مورد افزایش یافته که حاکی از رشد ۲۹ درصدی است. همچنین تعداد کل صادرکنندگان در سال ۹۶، ۹۲۰۰ نفر بوده است که در سال ۹۷ تعداد کل صادرکنندگان به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرده که حکایت از افزایش ۴۰ درصدی صادرکنندگان است.

عزم مدرسۀ صادرات در توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم امضای تفاهم نامه با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از برنامه‌ریزی برای توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در عرصۀ بین‌المللی خبر داد.

محمدرضا مودودی در این مراسم اظهار داشت: ۴۰ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی  صادراتی نزدیک به ۲ میلیارد دلار داشته‌اند.

وی افزود: توانمندسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را در قالب مدرسۀ صادرات قراداده‌ایم تا فرآیند آموزش، رشد و بهره گیری از دانش صادرات توسط نخبگان، بخش خصوصی ماهر و با تجربه  و جامعۀ دانشگاهی صورت گیرد.

در ادامه، محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، با اشاره به اینکه ۴۳ هزار واحد صنایع کوچک در کشور وجود دارد، گفت: برخی از این واحدهای تولیدی می توانند در زمینه تامین شرکت های  صنعتی عمل کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های صنایع کوچک می توانند در قالب خوشه های صنعتی در صادرات فعالتر شوند، افزود: مسیر تقویت تکنولوژی با ایجاد زیرساخت ها و همکاری در قالب مدیریت صادرات و برگزاری نمایشگاه های تخصصی از دیگر برنامه های است که به توسعه صادرات از طریق صنایع کوچک کمک می کند.

صالحی‌نیا با تاکید بر اینکه عارضه یابی و استفاده از بانک های اطلاعاتی از دیگر اقداماتی است که سازمان صنایع کوچک در دستور کار دارد، تصریح کرد: رتبه بندی شرکت ها برای تقویت صادرات و کمک به حضور شرکت های دانش بنیان از دیگر برنامه های است که در دستور سازمان قرار دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ساختارسازی باید با کمک توان بخش خصوصی باشد، گفت: تفاهمنامه با سازمان توسعه تجارت می تواند در مسیر  تقویت صادرات صنایع کوچک موثر باشد.

توسعه بازارهای صادراتی در گرو توجه به رویدادهای نمایشگاهی

با امضای تفاهم نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های ایران بستر معرفی محصولات با برند ایران در عرصه بین المللی مساعد خواهد شد.

محمدرضا مودودی در مراسم تفاهم با انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های ایران، توجه ویژه به نمایشگاه‌های بین المللی را از اقدامات اساسی در حوزۀ تجارت خارجی توصیف کرد و گفت: نمایشگاه‌ها ابزارهای اصلی معرفی محصولات در بازارهای بین‌المللی هستند که با توجه به رقابت شدید حاکم بر فضای تجارت خارجی و نیاز به اصلاح رویکردها، صنعت جوان نمایشگاهی افق روشنی در پیش رو دارد.

وی افزود: در راستای ارتقای جایگاه صنعت نمایشگاهی، تعریف هویت متفاوت از نمایشگاه و به عنوان شتاب‌دهنده و پیشران،  سازمان توسعه تجارت ایران  در تفاهم خود با انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های ایران، دبیرخانۀ دائمی رویدادهای بین‌المللی را در سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد نمود تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی توانمندی‌های کشور را به دنیا معرفی کنیم.

مودودی در خصوص اهداف و وظایف این دبیرخانه اظهار داشت: نمایشگاه بخش کوچکی از فرآیند آموزش، تجارت، بازاریابی، توسعۀ بازار است و ما باید روند ایجاد شبکه‌ای برای اتصال فعالان نمایشگاهی داخلی به همتایان خارجی خود ایجاد کنیم.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه با حضور مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، مرادی، رئیس هیات مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های ایران و ابراهیم‌زاده، دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های ایران به امضا رسید.

ایجاد مرکز نوآوری مبلمان و دکوراسیون

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از ایجاد مرکز نوآوری مبلمان و دکوراسیون با تأکید بر نقش نوآوری با بهره‌گیری از ظرفیت استارتاپ‌ها و شبکه‌سازی و توزیع مویرگی به منظور توسعه بازارهای صادراتی خبر داد.

ایشان با تأکید بر اهمیت نوآوری برای بقای حضور در بازارهای بین‌المللی گفت: اگر نتوانیم تولید را در جریان نوآوری رونق دهیم و از برند به عنوان عامل ارزش‌آفرین در تولید غفلت ورزیم، در بازارهای بین‌المللی بازنده خواهیم بود.

وی افزود: صنعت مبلمان به عنوان یکی از صنایعی مطرح است که ظرفیت رشد خوبی دارد و در همین راستا در مذاکرات با اتحادیه مبلمان و درودگران نیاز به اصلاح و تغییر جدی فضای تولید این محصول حساس شد. مودودی در ادامه گفت: بر همین مبنا و با همت انجمن، نمایشگاه مبلمان  21 خرداد در اربیل برگزار می‌شود و با توجه به حجم استقبال صورت گرفته آیندۀ  خوبی برای این صنعت در عرصۀ صادرات متصور هستیم.