گزارش ۲۰۲۰ BrandZ

گزارش جدید BRANDZ برترین‌های برندهای ۲۰۲۰ دنیا (+فیلم)

برند‌های برتر و پولساز جهان کرونا را شکست داده اند و در شرایط فعلی حتی موفق به افزودن مجموع ارزش این برند‌ها تا ۵ تریلیون دلار شده اند.

پایگاه خبری دنیای برند، ۲۰۲۰ BrandZ در تازه‌ترین گزارش خود ۱۰۰ برند باارزش جهان در سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده که این موضوع نشان می‌دهد مجموع ارزش این صد برند با تولید ناخالص داخلی ژاپن برابری می‌کند. امسال ارزش صد برند برتر جهان از ۵ تریلیون دلار هم گذشته است و این گزارش نشان می‌دهد که مجموع ارزش این برند‌ها نسبت به سال ۲۰۱۹  روندی افزایشی داشته است. همچنین این گزارش یادآور شده است که صد برند برتر معرفی شده در سال ۲۰۱۹ ارزشی معادل ۴.۷ تریلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ هم ارزشی معادل ۴.۴ تریلیون دلار داشتند که امسال تخمین زده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش آن‌ها حتی از ۵ تریلیون دلار هم عبور کند. همچنین گفتنی است که ارزش این برند‌ها از سال ۲۰۰۶ تاکنون رشدی ۲۴۵ درصدی داشته است، چراکه در آن زمان مجموع ارزش این برند‌ها برای نخستین بار به یک تریلیون دلار رسید و یک نقطه عطف برای برندسازی در جهان به شمار رفت.

در این گزارش آمده است که با وجود پاندمی کرونا، ارزش مجموع برند‌های برتر دنیا نسبت به سال ۲۰۱۹ به طور متوسط افزایش ۷ درصدی داشت که در شرایط کرونایی فعلی این رقم رشد نسبتاً مناسبی است و بسیاری، با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و رکود حاصل از کرونا هیچ امیدی به این موضوع نداشتند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، بخش عمده ۱۰ برند برتر جهان در حوزه فناوری قرار دارند و بیشتر آن‌ها هم امریکایی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مایکروسافت، گوگل و فیس بوک اشاره کرد و البته فقط ۲ برند حاضر در جمع ۱۰ برند برتر دنیا به کشور چین مربوط می‌شوند که امسال این موضوع نیز تازگی دارد.

امسال نیز همچون سال گذشته آمازون،  اپل را کنار زد و موفق شد که در جایگاه نخست لیست برترین‌های دنیا بایستد و به عنوان باارزش‌ترین برند جهان شناخته شود. تخمین زده می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش این غول دنیای تجارت الکترونیک به ۴۱۵.۸ میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد ۳۲ درصدی نشان می‌دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می‌رود. شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت بالای آمازون در دوران کرونا را افزایش خرید‌های آنلاین و روند روبه رشد تجارت الکترونیک در جهان دانست. این کمپانی موفق شد از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد زیادی کاربر برای خرید آنلاین جذب کند و جزو معدود کمپانی‌های بزرگ جهان به شمار رفت که چندان تعدیل نیرو در آن شاهد نبودیم، چراکه دائم کارمندان آن در حال بسته بندی و پردازش اطلاعات خرید مردم بودند.

طبق گزارش ۲۰۲۰ BrandZ، برند اپل هم با ارزش ۳۵۲.۲ میلیارد دلاری و رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل، به عنوان دومین برند با ارزش جهان شناخته شد. البته باید یادآور شد که اپل سال گذشته نتوانست حریف آمازون شود و در سال ۲۰۱۹ هم در جایگاه دوم ایستاد. امسال نیز با وجود تلاش‌های فراوان باز هم به دلیل کاهش فروش تلفن همراه و سایر محصولات، با وجود برنامه ریزی‌های فراوانی که داشت، نتوانست آمازون را شکست دهد.

برند مایکروسافت هم با ارزش تخمینی ۳۲۶.۵ میلیارد دلار در رده سوم لیست باارزش‌ترین برند‌های جهان قرار گرفته و باید گفت که نسبت به سال ۲۰۱۹ رشدی ۳۰ درصدی داشته است. این برند سال ۲۰۱۹ چهارمین برند باارزش جهان بود و امسال یک پله صعود کرده است که شاید بتوان این رشد را در نتیجه استقبال فراوان مردم از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مایکروسافت همچون مایکروسافت تیمز در دورکاری‌های کرونا و همچنین برپایی کلاس‌های درس آنلاین ازطریق پلتفرم‌های این کمپانی مرتبط دانست.

اما گوگل از وضعیت امروز خود به هیچ عنوان راضی نیست، چون درحالی که سال گذشته سومین برند باارزش دنیا شناخته می‌شد حالا در جایگاه چهارم ایستاده و ارزش آن هم نسبت به سال ۲۰۱۹ رشدی ۵ درصدی نشان می‌دهد. این گزارش تخمین می‌زند که تا پایان سال ۲۰۲۰ ارزش گوگل به ۳۲۳.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

این برند‌های ناکام
برخی برند‌ها البته در این لیست بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شدند که از این برند‌ها می‌توان به ویزا، علی بابا، تنسنت و فیس بوک اشاره کرد. در گزارش امسال این موسسه آمده است که پنجمین جایگاه این جدول به کمپانی Visa تعلق گرفته و ارزش آن در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۶.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال گذشته رشدی ۵ درصدی نشان می‌دهد. این برند در سال ۲۰۱۹ نیز پنجمین برند دنیا بود و با اینکه انتظار داشت درآمد و ارزش بیشتری کسب کند، اما ناکام ماند.

برند علی بابا نیز با ارزش ۱۵۲.۵ میلیارد دلار در رده ششم این لیست ایستاد که این رقم نشان از رشد ۱۶ درصدی ارزش این برند نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد. سال گذشته علی بابا در رده هفتم با ارزش‌ترین برند‌های دنیا ایستاده بود و البته هرچند امسال یک رتبه بالاتر رفته، ولی به هرحال از چشم‌اندازش عقب‌تر است و کرونا را عامل این موضوع می‌داند. تنسنت، فیس بوک، مک دونالد و مسترکارد نیز در رده‌های هفتم تا دهم قرار گرفتند. گزارش ۲۰۲۰ BrandZ همچنین نشان می‌دهد که کمپانی چینی تنسنت با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹، ارزشی ۱۵۰.۹ میلیارد دلاری خواهد داشت. این برند سال گذشته هشتمین برند باارزش جهان بود و در سال جاری میلادی رتبه هفتم را ازآن خود کرده است.

فیس بوک هم که سال ۲۰۱۹ عنوان ششمین برند باارزش دنیا را به خود اختصاص داده بود امسال در ردیف هشتم نشست. این برند که تخمین زده می‌شود تا پایان ۲۰۲۰ ارزشی ۱۴۷.۱ میلیارد دلاری داشته باشد نسبت به سال گذشته با کاهش ارزش ۷ درصدی مواجه شده است. ارزش مک دونالد ۱۲۹.۳ میلیارد دلار عنوان شده که این رقم نشان از کاهش یک درصدی ارزش این برند نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد. این برند در سال گذشته هم در رتبه نهم قرار داشت.

مسترکارد نیز برای نخستین بار به جمع ۱۰ برند برتر جهان ورود کرده و انتظار می‌رود ارزش آن در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰۸.۱ میلیارد دلار برسد که نشان از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد. این برند به دلیل عملکرد مالی مناسب و تراکنش‌های متعددی که در دوران کرونا داشته برای نخستین بار به ۱۰ برند برتر راه یافته و در جایگاه دهم ایستاده است.

تازه واردان لیست
۵ برند تازه وارد در جمع ۱۰۰ برند برتر جهان وجود دارد که دو مورد آن‌ها چینی هستند؛ یکی از آن‌ها اپلیکیشن تیک تاک و دیگری Bank of China است و بعد از آن هم UnitedHealthcare با رتبه ۸۶، برند لانکوم با رتبه ۹۸ و پپسی با رتبه ۹۹ جای گرفته اند. این درحالی است که سال گذشته ۴ برند چینی تازه وارد بودند و می‌توان گفت که درمجموع، حالا ۱۷ برند چینی در جمع ۱۰۰ برند برتر دنیا جای گرفته اند.

این گزارش همچنین یادآور شده است که نیمی از برند‌های برتر لیست ۱۰۰ برند برتر جهان، امریکایی هستند و یک چهارم آن‌ها هم آسیایی که دراین میان البته ۱۷ برند چینی هستند و دو مورد یعنی علی بابا و تنسنت نیز در میان ۱۰ برند برتر قرار دارند. دو برند تویوتا و  NTT هم از ژاپن در بین ۱۰۰ برند برتر جهان جای گرفته اند.

 

پایان

منبع: موسسه برندز

همچنین ببینید

نساجی هلال به دنبال برندسازی

شرکت نساجی هلال به دنبال برندسازی است

مدیر توسعه بازار شرکت صنایع نساجی هلال احمر ایران گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت نساجی هلال، حضور قدرتمند در بازار آزاد و برندسازی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x