Img20241009083236163 650x330 - کارگروه پیگیری توافقات تجاری ایران و ازبکستان تشکیل می‌شود

کارگروه پیگیری توافقات تجاری ایران و ازبکستان تشکیل می‌شود

رئیس اتاق ایران در نشست بررسی دستاوردهای سفر اخیر هیات تجاری اتاق ایران به ازبکستان، ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور برای تقویت سطح مناسبات بین ایران و ازبکستان را مناسب ارزیابی کرد.

بررسی دستاوردهای سفر هیات تجاری ایران به ازبکستان در نشستی با حضور رئیس اتاق ایران انجام شد. در این نشست اعضای هیات تصمیم گرفتند به منظور پیگیری مذاکرات انجام شده بین طرف‌های تجاری دو کشور، کارگروهی را با مسئولیت اتاق مشترک ایران و ازبکستان و معاونت بین‌الملل اتاق ایران تشکیل دهند.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در این نشست امکانات ایران و ازبکستان را برای تقویت سطح روابط، مناسب ارزیابی کرد و گفت: بعد از این سفر گزارشی از رایزنی‌هایی که با مقامات این کشور در طول این سفر انجام شده به رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد ارائه و اقداماتی که برای گسترش سطح روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور نیاز است، تشریح شد.

او ادامه داد: خوشبختانه استقبال خوبی از گزارش ارائه شده، صورت گرفت و قرار شد حمایت لازم از طرف دولت انجام شود تا بخش خصوصی بتواند در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ازبکستانی، برنامه‌ریزی کند.

در همین رابطه حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران برگزاری نشست‌های قبل و بعد از اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف را ضروری توصیف کرد و گفت: نتایج سفرهای باید در تراز تجاری کشور دیده شود. گزارش گرفتن از اقداماتی که در طول سفر صورت گرفته، بیان دستاوردهای حاصل شده و اطلاع‌رسانی آنها برای آگاهی بخشی به دیگر علاقه‌مندان از جمله قدم‌هایی است که باید برداشته شود.

به اعتقاد او، پیش از اعزام هم باید یک نشست معارفه بین اعضای هیات صورت گیرد تا همه ضمن آشنایی با هم زمینه فعالیت یکدیگر را بشناسند و امکان‌سنجی و ظرفیت‌شناسی کشور هدف انجام شود تا هیات اعزامی سفری هدفمند و مؤثر داشته باشد.

در ادامه این جلسه اعضای هیات تجاری نقطه‌نظرات و دستاوردهای خود را از سفر اخیر به ازبکستان تشریح کردند.

در این نشست امکان اجرای پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی در کشور هدف به عنوان یک فرصت مطرح و مقرر شد اطلاعات مربوط به پروژه‌های آماده برای سرمایه‌گذاری در تاشکند در ارتباط مؤثر و مستمر بین شرکت‌های و اتاق ایران تبادل شود. در بخش بعدی اجرای نمایشگاه‌هایی با محوریت تعریف پروژه‌های مشترک به عنوان یک امکان، مورد توجه قرار گرفت. در این بین تأکید شد که ایجاد یک شهر جدید در تاشکند که در دستورکار قرار گرفته است، ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان به دنبال دارد.

اعضای هیات تجاری همچنین به چالش‌های حاکم بر اقتصاد ایران اشاره کردند که مانع از توسعه مناسبات بین‌المللی کشور می‌شود. در این رابطه پیشنهاد شد که با توجه به محدودیت‌ها بهترین راهکار برای ارتباط با کشور ازبکستان، ایجاد شرکت‌های مشارکتی و تمرکز بر حوزه حمل‌ونقل است چراکه این بخش یک مانع جدی برای ورود ایرانیان به بازار ازبکستان است.

از طرفی طبق بررسی‌هایی که توسط یکی از اعضای هیات تجاری انجام شده است، شهر بخارا می‌تواند نقطه محوری فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشور ازبکستان قرار بگیرد.

در این بین طبق پیشنهادات مطرح شده از سوی مقامات ازبکستان، شرکت‌های ایرانی می‌توانند فقط با انتقال ۲۰ درصد از فرآیند تولید شرکت‌های خود به ازبکستان، فعالیت خود را در این کشور شروع کنند.

در انتهای نشست اعضای هیات تصمیم گرفتند برای پیگیری موضوعات و به نتیجه رسیدن رایزنی‌هایی که در طول سفر با طرف‌های تجاری و مقامات ازبکستانی انجام شده، کارگروهی را با مسئولیت اتاق مشترک ایران و ازبکستان و معاونت بین‌الملل اتاق ایران تشکیل دهند.

لازم به ذکر است هیات تجاری به ریاست صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران، با هدف توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ازبکستان به دعوت سفارت این کشور، ۲۸ شهریور تا یک مهرماه به شهر تاشکند و  استان خوارزم در ازبکستان سفر کرد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *