63196071 660x330 - پایش شرایط گلخانه‌ها و سالن‌های کشت بافت با سیستم هوشمند بی‌سیم

پایش شرایط گلخانه‌ها و سالن‌های کشت بافت با سیستم هوشمند بی‌سیم

محققان یکی از شرکت‌های فناور سامانه‌ای را برای پایش گلخانه‌ها، سالن‌های کشت بافت و سوله‌های پرورش قارچ مبتنی بر هوش مصنوعی عرضه کردند که به صورت وایرلس طراحی شده و کاربرد آن نیازی به سیم‌کشی ندارد.

امیرحسین محمدپور از محققان این شرکت‌ فناور در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، زمینه تحقیقاتی این شرکت را هوشمندسازی، دیتالاگین و مدیریت سیستم‌های گلخانه‌ای، سالن‌های کشت بافت، سوله‌های پرورش قارچ و مزارع و باغات دانست و گفت: کلیه سیستم‌هایی که در این شرکت به تولید رسید، به صورت بی‌سیم است و این مزیت برای مجموعه‌های بزرگ حائز اهمیت است؛ چرا که کارت‌های رله ما به صورت بی‌سیم دستورات را از سیستم مرکز دریافت می‌کند و در نتیجه می‌توان گلخانه را در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به سیم‌کشی، هوشمند کرد.

وی کاهش هزینه‌ها را از مزیت این سامانه نام برد و اظهار کرد: ما با بهره‌گیری از سنسورها و هوش مصنوعی می‌توانیم از طریق نرم‌افزار شرایط محیط را کنترل کنیم. نرم‌افزاری که برای این سامانه توسعه دادیم، با بهره گیری از الگوریتم‌های پیشرفته و برای کاربردهای کشاورزی، بهینه‌سازی شده است.

محمدپور خاطر نشان کرد: کارت‌های رله ما خروجی فرمان را با دستور صادر شده از سیستم مقایسه می‌کند و در صورت بروز مشکل در سیستم کاربر را در کوتاه‌ترین زمان باخبر می‌کند.

این محقق پایش دما، رطوبت، CO2 و سرعت باد را از قابلیت‌های این سیستم نام برد و گفت: به کمک نمودارها و اطلاعات تخصصی می‌توان پارامترهای گلخانه را پایش کرد.

وی اضافه کرد: برای پایش میزان رطوبت خاک، از دقیق‌ترین نوع سنسور با تکنولوژی TRDبهره بردیم و کاربرد آن موجب افزایش بازدهی محصول و کاهش بیماری می‌شود. این سیستم همچنین به سنسور VPD مجهز است که با اندازه‌گیری دقیق دما، رطوبت و دمای برگ و بهینه‌سازی اقلیم گلخانه، موجب جلوگیری از سوختگی و جمع شدگی برگ می‌شود.

محمدپور یکی از مهمترین دلایل عملکرد مطلوب گلخانه‌ها را تامین به موقع و مناسب آب دانست و اظهار کرد: آبیاری‌های کوتاه و مکرر به تناسب دمای هوا و میزان رطوبت خاک امری است که از توان نیروی انسانی خارج است، ولی به کمک سنسورهای بی‌سیم این شرکت می‌توان از میزان نیاز آبی گیاهان اطلاع حاصل کرد و در صورت مجهز بودن سیستم آبیاری به سامانه‌های هوشمند، می‌توان در زمان مناسب نسبت به آبیاری گیاهان اقدام کرد.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *