گرانی لوازم التحریر

نبود ثبات در بازار لوازم‌التحریر/ برندهای خارجی گوی سبقت را ربودند

در آستانه بازگشایی مدارس و ماه مهر بازار داغ لوازم‌التحریر خانواده‌ها را برای خرید مایحتاج ضروری دانش‌آموزان به بازار کشانده است.

به گزارش ایسنا، در حالی که کمتر از سه هفته به زمان بازگشایی مدارس مانده است، خانواده‌ها در تلاش و تکاپو برای تامین لوازم‌التحریر برای فرزندانشان هستند اما در این اوضاع نابسامان بازار و نبود ثبات در قیمت لوازم‌التحریر خانواده‌ها دچار سردرگمی شده‌اند.

کاروانسرای حاج احمد در اردبیل که به بازار فروش کاغذ و لوازم‌التحریر معروف است، این روزها میزبان خانواده‌هایی است که برای خرید نیازهای ضروری مدارس فرزندانشان راهی این بازار شده‌اند تا بلکه بتوانند بخشی از این نیازها را تامین کنند، لیکن گرانی بی‌حد و حصر این اقلام سبب شده تا قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یافته و سبد خریدشان تقربیا خالی بماند.

خانم جوانی که با سه فرزند خود برای خرید لوزام‌التحریر به این بازار مراجعه کرده است در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر نحوه خرید و تامین لوازم‌التحریر فرزندان مدرسه‌ای خود می‌گوید: سال گذشته برای خرید هر کوله‌پشتی مدرسه مبلغ ۸۰ هزار تومان پرداخت کردیم اما امسال در یک اتفاق عجیب قیمت همان کوله‌پشتی به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است که واقعا از خرید آن عاجز هستیم.


پری – م با اشاره به اینکه با این اوضاع بازار و گرانی بی‌حد دفتر، مداد، خودکار و … نمی‌دانم برای سه فرزند خودم چگونه همه اینها را تامین کنم تا در روز اول مدرسه شرمنده آنها نباشم، گفت: قیمت مداد و خودکار که تولید کشور خودمان است بیشتر از سه برابر شده و با یک حساب سرانگشتی باید تمام حقوق ماه جاری را برای خرید این اقلام برای بچه‌هایم کنار بگذاریم.


وی با انتقاد از نبود نظارت کافی در بازار لوازم‌التحریر بیان کرد: تعجب می‌کنم که هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد و من در نصف روز شاهد چند نرخ در بازار کیف مدارس بودم و به نظر می‌رسد هر فروشنده هر قیمتی را که بخواهد اعمال می‌کند و هیچ نظارتی نیز بر روی آن وجود ندارد.


این مادر اردبیلی با اشاره به سیاستهای  مبنی بر فرزندآوری و تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر تصریح کرد: بهتر است  ابتدا محل تامین منابع مالی خانواده‌ها را مشخص شود سپس سیاست‌های افزایش جمعیت در رسانه‌ها تبلیغ شود.

تنوع گیج کننده محصولات در بازار لوازم‌التحریر

برندهای خارجی در بازار لوازم‌التحریر و تنوع این محصولات با طراحی‌های فانتزی اغلب کودکان دبستانی را به سمت این غرفه‌ها و مغازه‌ها می‌کشاند و به نوعی جذابیت کاذب را در بازار ایجاد کرده است.


بهنام – ج پدر کودک دبستانی که برای خرید لوازم‌التحریر به بازار مراجعه است به خبرنگار ایسنا، گفت: غلبه برندهای خارجی به ویژه بن‌تن و مرد عنکبوتی برای پسران و کیتی و السا و آنا برای دختران سبب شده در کنار بالا بودن قیمت این محصولات کودکان به سمت خرید این نوع وسایل کشیده شوند که به مروز زمان این فرهنگ‌های غربی در خانه‌های ما نیز رسوخ کرده است.


وی ادامه داد: تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد است و با مقداری طرح فانتزی چندین برابر قیمت را به مردم ارائه می‌کنند که این امر دور از انصاف است و بازاریان نیز در آستانه ماه بازگشایی مدارس که هزینه‌های بیشماری از جمله حق ثبت نام، حق سرویس و … به سبد خانوار اضافه شده است، باید مراعات حال خانواده‌ها با نیز بکنند تا در این آشفته بازار قیمت‌ها خانواده‌ها بتوانند کمر راست کنند.


این پدر اردبیلی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر از سال قبل تاکنون سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها شرمنده فرزندان خود شوند و چنین به نظر می‌رسد که امسال مهرماه با دلخوری و نگرانی برای مردم اردبیل شروع خواهد شد.

قیمت‌های بالای مداد و دفتر مشق داد مردم را درآورد

با اندک گشت و گذاری در بازار حاج احمد اردبیل که این روزها خانواده‌های بسیاری را برای خرید مایحتاج مهرماه به سمت خود جلب کرده است، متوجه می‌شویم که بسیاری از خانواده‌ها از نبود ثبات در بازار به ویژه دفتر مشق و مداد گله‌مند هستند و از سال گذشته تاکنون قدرت خرید خانواده‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.


پکیج کامل مدادرنگی ۱۲ رنگ با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در بازار سنتی اردبیل به فروش می‌رسد که هیچ خانواده‌ای به ویژه در شهر محروم اردبیل که مردم آن از درآمد بسیار پائینی برخوردار هستند، قادر به خرید آن نبوده و فرزندان خود را مجاب می‌کنند تا به سمت محصولات با قیمت پائین بروند اما این کار دوای درد گرانی لوازم‌التحریر نیست و ضروری است تا سازمان های ذیربط به ویژه تعزیرات حکومتی به منظور نظارت بر فروش با قیمت بالای محصولات و سازمان صمت با هدف تنظیم بازار وارد کار شده و بازار را به سمت یک ثبات نسبی سوق دهند.


دفترهای با روکش کارتون های خارجی از جمله بن‌تن، وینکس، مرد عنکبوتی، کیتی و … قرار بود در سال‌های قبل از بازار جمع‌آوری شوند، لیکن هنوز هم این برندها محصولات غالب در بازار لوازم‌التحریر هستند که قرار است امسال نیز میهمان خانه‌های ایرانی شده و آرام آرام در فرهنگ غنی‌مان رسوخ کند.

همچنین ببینید

حذف سهمیه بنزین رانندگان

معاون عملیات تپسی: حذف سهمیه بنزین رانندگان اثرات ناخوشایندی برای مردم خواهد داشت

احسان نصر: تأثیر قطع سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از یک جایی به بعد، خواه ناخواه روی قیمت‌ها اعمال می‌شود. تخصیص سهمیه سوخت به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی راهکاری بود برای حمایت از رانندگان خودروهای شخصی که محدودیت مشخصی در میزان سهمیه سوخت داشتند. این سهمیه آن طور که اسنپ و تپسی اعلام کرده‌اند بیش از یک سال است که به حساب رانندگان این پلتفرم‌ها واریز نشده است. بنابراین، خبری که مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران چند روز قبل اعلام کرد و گفت «سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی در سال جاری قطع می‌شود» اتفاق جدیدی نیست.