زعفران
زعفران

نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی از زعفران بهاباد

با وجود این آنچه زعفران بهاباد را در گمنامی نگه داشته و کمتر کسی گمان می‌برد که بهاباد در دل کویر یزد، مرغوب‌ترین زعفران کشور و حتی دنیا را دارد، عدم‌فراوری این محصول، نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی در این زمینه است.

پایگاه خبری دنیای برند، زعفران بهاباد یزد از لحاظ کمیت، رتبه سوم کشور را با تولید سالانه ۱۸۰۰ کیلوگرم در اختیار دارد و به لحاظ کیفیت هم به گفته بسیاری از کارشناسان از رقبای خراسانی خود پیشی گرفته و حرف اول را در کشور می‌زند.

به گزارش ایرنا این روزها مشکلات فراوانی از قبیل نبود صنایع بسته‌بندی، وضعیت صادرات، مشکل تسهیلات، کمبود آب و… پیش روی تولیدکنندگان این محصول با ارزش کویری در بهاباد قرار گرفته است.

بسیاری از کشاورزان بهابادی بر این اعتقادند که سودجویان، زعفران بهاباد را خریداری و با زعفران‌های تولیدی مناطق دیگر مخلوط می‌کنند تا رنگ و عطر زعفران آن مناطق بیشتر شود و کیفیت آن افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاروزی بهاباد، سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان را ۴۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۲۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان اضافه شد .

مهدی عبدالحسین زاده روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به آغاز کشت زعفران درشهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: زعفران یکی از گیاهان دارویی کم آب خواه است و یکی از اولویت های مدیریت جهاد کشاورزی بهاباد ترویج این گیاه در سطح شهرستان است که با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد افزود: کیفیت زعفران تولیدی بهاباد در کشور حرف اول را می زند و این شهرستان در میزان تولید زعفران نیز در استان پیشرو است.

عبدالحسین زاده ادامه داد : آنچه زعفران بهاباد را در گمنامی نگه داشته و کمتر کسی گمان می‌برد که بهاباد در دل کویر یزد مرغوب‌ترین زعفران را دارد، عدم‌فراوری این محصول، نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی در این زمینه است.

فرماندار بهاباد هم در این ‌باره گفت: متأسفانه به‌دلیل نبود کارخانه بسته‌بندی و فراوری محصول زعفران در این شهرستان، این محصول به کشور اسپانیا صادر می‌شود و در دیگر کشورهای جهان به نام زعفران اسپانیا به فروش می‌رسد.

محمد مهدی خانی زاده بهابادی اظهار داشت: زعفران بهاباد به ‌دلیل خاک، آب و نور مناسب، بهترین نوع زعفران دنیاست اما متأسفانه کشاورزان به محض اینکه محصولشان را برداشت می‌کنند به سراغ دلالان در استان‌های دیگر کشور می‌روند و با قیمت بسیار پایین زعفران‌شان را می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش مسئولان شهرستان این است که شرکت تعاونی احداث کنند و تمامی کشاورزان شهرستان عضو و سهامدار آن باشند تا بتوانند این محصول با ارزش را با قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درخصوص اینکه چه حمایت‌هایی از سرمایه داران برای حضور در این شهرستان می‌شود تاکید کرد: باتوجه به اینکه شهرستان بهاباد جزو مناطق محروم کشور به ‌حساب می‌آید، دولت حمایت‌های ویژه‌ای شامل واگذاری زمین، تامین انرژی، امکانات زیربنایی، تسهیلات بانکی و… را برای راه‌اندازی کارخانه ارائه می‌کند و سرمایه‌داران با معرفی طرح‌های خود می‌توانند به فرمانداری این شهرستان مراجعه کنند.

یک زعفران‌کار بهابادی هم نبود صنایع بسته بندی، خام فروشی، نبود صادرات مناسب و عدم حمایت دولت را مهمترین مشکل زعفران کاران این شهرستان اعلام کرد.

غلامحسین اخوان افزود: زعفران کاران بهابادی، مجبورند محصول خود را به صورت خورده فروشی به فروش برسانند و گاهی آن را شخصا به خراسان رضوی می برند و می فروشند.

به کانال پایگاه خبری دنیای برند در تلگرام بپیوندید

وی اضافه کرد: به جرات می توان زعفران بهاباد را یکی از مرغوب ترین محصولات جهانی در نوع خود دانست اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در این بخش وجود دارد این محصول به نام و نشان های دیگر کشورها در دنیا به فروش میرسد .

وی خواستار ایجاد صنایع بسته بندی برای صادرات این محصول با نام خود بهاباد یزد شد.

کشت زعفران در بهاباد به قدری مورد علاقه مردم این شهر است که حتی در باغچه‌های بسیاری از خانه‌های این شهر، گل زعفران در ماه‌های مهر و آبان قابل مشاهده است و عطر زعفران از خانه‌های این شهر در فضا پراکنده می‌شود.

صرف‌نظر از میزان ارزش افزوده زعفران، در صورت فراوری و عرضه آن در بازار برای کشاورزان و ایجاد واحدهای فراوری، این محصول می‌تواند اشتغال‌زایی بزرگی در این شهرستان ایجاد کند.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد و پسته، انگور، به  و انار از دیگر محصولات آن است .

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *