63080314 660x330 - موشک چندبار مصرف چین با موفقیت به ارتفاع ۱۲ کیلومتری رسید

موشک چندبار مصرف چین با موفقیت به ارتفاع ۱۲ کیلومتری رسید

چین در حالی که با شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس رقابت می‌کند، پرواز آزمایشی و فرود موفقیت آمیز یک موشک قابل استفاده مجدد را اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، ‌ در روز ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴، موشکی با سوخت مایع تا ارتفاع ۱۲ کیلومتری از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان چین به آسمان رفت.

به نقل از نیواطلس، موشک‌هایی که فرودی عمود دارند از زمان آپولو وجود داشته‌اند، اما تنها در دهه گذشته بوده است که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین آنها را به یک گزینه متحول کننده تبدیل کرده‌اند. با بازیابی یک پیشران دست نخورده به جای آن که در اقیانوس سقوط کند، می‌توان در بخش بسیار زیادی از هزینه‌های پرتاب صرفه‌جویی کرد. همچنین امکان صرفه‌جویی از طریق گسترش ناوگان موشکی موجود و همچنین توسعه خدمات ارتباطی درآمدزا بر اساس صورت‌های فلکی غول پیکر ماهواره‌ای وجود دارد.

از آنجایی که اسپیس‌ایکس بر بازگرداندن سود حاصل از خدمات پرتاب به سمت توسعه تمرکز کرده است، تأثیر اقتصادی موشک‌های قابل استفاده مجدد که به طور فزاینده‌ای بزرگ می‌شوند هنوز به طور کامل احساس نشده است. برخی از تحلیلگران مالی گفته‌اند که اگر شرکت بر روی پرتاب‌ها تمرکز کند، هزینه فعلی آن در حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم کاهش بیشتری می‌یابد.

از آنجایی که چین یک بازیگر اصلی در تجارت پرتاب است و جاه طلبی دارد تا در اواخر این قرن بر قدرت فضایی مسلط تبدیل شود، توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد یک حرکت آشکار است. همچنین به دلیل مشکلات اقتصادی کنونی چین و نیاز به ایجاد حضور موشک‌های قابل استفاده مجدد پیش از اینکه رقابت بالا بگیرد، اهمیت دارد.

جدیدترین موشک چین توسط آکادمی هشتم شرکت علوم و فناوری هوافضای چین(CASC) به عنوان نمایشی از فناوری وسایل نقلیه بعدی و بزرگتر ساخته شد. این موشک با قطر ۱۲ فوت(۳.۸ متر) از سه موتور اکسیژن مایع متان با رانش متغیر استفاده می‌کند و دارای چهار پایه فرود تاشو با سیستم کمک فنر ویژه است.

به گفته آکادمی علوم و فناوری هوافضای چین، این اولین پرواز بزرگ‌ترین موشک فرود و برخاست عمودی چین و همچنین اولین آزمایش در ارتفاع بالا برای موتور متان با رانش متغیر داخلی بود. ادعا شده بود که پرواز شش دقیقه‌ای بدون مشکل بوده است.

گام بعدی به پرواز در آوردن یک موشک قابل استفاده مجدد بزرگتر در سال ۲۰۲۵ با هدف رسیدن به ارتفاع ۴۳ مایلی(۷۰ کیلومتری) خواهد بود.

پایان

همچنین ببینید

63081734 310x165 - ایجاد دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد برای جلوگیری از خام فروشی

ایجاد دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد برای جلوگیری از خام فروشی

دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد (Mat-Chain) به همت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *