photo 2024 10 12 10 32 52 660x330 - موبایل محوری و استفاده از سوپراپلیکیشن‌ها، اولویت نسل زد است

موبایل محوری و استفاده از سوپراپلیکیشن‌ها، اولویت نسل زد است

مدیرعامل فوربیکس که برای حضور در برنامه «هلند فین‌تک» به این کشور سفر کرده بود، در بیستمین رویداد فیناپ درباره «بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارهای نسل زد: تکامل نئوبانک‌های مدرن برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» صحبت کرد. محسن زادمهر، در ارائه‌ خود به ارزش‌هایی که نسل زد در کسب‌وکار به آن‌ها معتقدند و دغدغه‌هایشان در حوزه بانکداری اشاره کرد و گفت: «قبل از هر چیز می‌خواهم تعریفی از نسل زد داشته باشم. نسل زدی‌ها متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ هستند که اکنون حدود ۱۲ تا ۲۵ سال سن دارند. منظور از کسب‌وکارهای نسل زد نیز کسب‌وکارهایی‌ست که توسط این نسل شکل می‌گیرد و اداره می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از نسل‌ زدی‌ها تمایل زیادی به کارآفرینی دارند.»

طبق گفته‌های مدیرعامل فوربیکس، موبایل نقش زیادی در زندگی نسل زدی‌ها دارد، چون این افراد از سنین کم با موبایل و ابزارهای موبایلی آشنا شده‌اند. زادمهر تاکید کرد: «به خاطر آن‌‌که موبایل با زندگی نسل زدی‌ها عجین شده، من فکر می‌کنم که اگر کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای فعال در زمینه بانکداری و پرداخت Mobile First بودن را سرلوحه خود قرار دهند،‌ پیشرفت می‌کنند چون اولویت این نسل انتخاب اپلیکیشن‌های مناسب موبایلی است.»

زادمهر توضیح داد که ضریب استفاده از برنامه‌هایی که روی کامپیوتر هستند، در نسل زد کاهش زیادی داشته چون این نسل با موبایل بزرگ شده و همواره به دنبال آن است که یک ابزار موبایلی را برای انجام کارهایش پیدا کند. این فعال حوزه فین‌تک در ادامه صحبت‌های خود به تفاوت‌های نسلی اشاره کرد و گفت: «برای نسل زد، سرعت، شفافیت و کنترل مالی اهمیت زیادی دارد؛ آن‌ها حاضرند برای سریعتر انجام شدن کارهایشان، هزینه بیشتری را پرداخت کنند. این نسل، مانند نسل‌های قبلی تجربه ایستادن در صف نان را ندارد و ترجیح می‌دهد اگر چیزی را می‌‌خواهد، خیلی سریع به دستش برسد. از طرفی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای نسل زد اهمیت زیادی دارد.»

او افزود‌: «موبایل محوری یک کسب‌وکار برای نسل زد، یک ارزش به حساب می‌آید زیرا این نسل به دنبال آن‌ است که یک ابزار چندمنظوره موبایلی داشته باشد و اگر می‌خواهد وامی دریافت کند، تمام شرایط و مراحل دریافت وام در آن اپلیکیشن وجود داشته باشد. بانکداری برای نسل زد از موبایل بانک شروع شده است و از آن‌جا که این نسل، تجربه بانکداری‌اش با موبایل آغاز شده و تجربه‌ حساب بازکردن در شعبه را ندارد، از نئوبانک‌ها استقبال می‌کند.»

مدیرعامل فوربیکس به ظهور سوپراپلیکیشن‌ها و نئوبانک‌های شرکتی اشاره کرد و گفت: «یکپارچگی خدمات در یک اپلیکیشن، برای نسل زد یک ارزش‌افزوده به حساب می‌آید و برخلاف تصور بسیاری از فعالان حوزه پرداخت، اپلیکیشن‌هایی که کاربرد محدودی ندارند برای نسل زد مناسب نیستند. چون این نسل با موبایل بزرگ شده و استفاده از سوپراپ‌ها را به اپلیکیشن‌های تک کاربردی ترجیح می‌دهد.»

زادمهر در ادامه گفت: «نسل زد به سمت استفاده از سوپراپ‌ها و نئوبانک‌ها رفته است. روولوت، فینام، کونتو و استارلینک برخی از نئوبانک‌های شناخته‌شده در دنیا هستند که تلاش می‌کنند تا خدماتشان را برای نسل زد کاربردپذیر کنند.»

طبق گفته‌های مدیرعامل فوربیکس، نئوبانک‌های شرکتی پدیده‌ جدیدی در ایران هستند که دغدغه‌های نسل زد را برطرف می‌کنند و در مسیر رشد قرار دارند. او به اهمیت استانداردهای بانکداری دیجیتال نیز اشاره کرد و گفت: «دلیل توسعه نئوبانک‌ها و سوپراپلیکیشن‌های حوزه بانکداری در اروپا،‌ استانداردهایی است که به اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بانکداری باز اگر شکل بگیرد، می‌توان خدمات‌رسانی بهتری انجام داد.»

به گفته این فعال فین‌تکی، تجربه کاربری بهتر و پرداخت هزینه کمتر، مزیت استفاده از نئوبانک‌ها و سوپراپلیکیشن‌های بانکی برای نسل زد است. این ابزارها برای خود کسب‌وکار نیز مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین مزایای آن، شناخت نیازهای کاربر است.

نئوبانک برای کسب‌وکارهای نسل زد، فقط یک بانک شرکتی نیست؛ ابزاری جامع برای مدیریت کسب‌وکار است که به آن‌ها کمک می‌کند تا نیازهای مالی‌شان را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *