برندسازی محصولات کشاورزی

برندسازی محصولات کشاورزی در استان‌ها باید تقویت شود

رئیس گروه صنایع تبدیلی باغی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه افغانستان با ۵ تن زعفران برند جهانی ثبت کرد در حالیکه مادر تولید زعفران ایران است، خاطرنشان کرد: پرسودترین محصولات هر استان باید مشخص شود و بعد از آن باید حمایت‌ها انجام شود. لذا برندسازی محصولات کشاورزی در استان‌ها باید تقویت شود.

رقیه سکوتی‌فر در جلسه کاهش ضایعات و فرآوری محصولات ‏کشاورزی استان اظهار کرد: : نظر ما این است که برای رفع مشکلات با توجه به اینکه هر استان قطب تولید یک محصول است باید برنامه‌ریزی کنیم و این برنامه‌ها باید در استان انجام شود. در این راستا نیاز به استقرار سیستم‌های کنترل کیفی و حمایت مالی، علمی و آموزشی داریم.

ایشان همچنین اظهار کرد: ‏ما به عنوان جهاد کشاورزی تلاش می‌کنیم امنیت غذایی محصولات را مدنظر قرار دهیم. زیرا امنیت غذایی مهم‌ترین امنیت کشور بوده و از این جهت تاکید ما بر بحث رعایت استانداردها و سلامت محصولات است.

بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تن از تولیدات‌ کشاورزی، زراعی است

سکوتی‌فر اضافه کرد: سالانه ۱۲۲ میلیون تن تولید در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات در کشور داریم که بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تن از آنها محصولات زراعی است.

رئیس گروه صنایع تبدیلی باغی وزارت جهاد کشاورزی افزود: علیرغم تولیدات متنوع و خوبی که داریم ضایعات محصولات و صنایع غذایی بسیار بالاست.

وی یادآور شد: ضایعات دو حالت دارد که یا ضایعات سر مزرعه است یا  ضایعات بعد از فرآوری که هر کدام سهم زیادی از تولیدات را به هود اختصاص داده است. متاسفانه در کشور ایران از این دو ضایعات در حد تجاری و ارزش افزوده استفاده نمی‌شود، چون فرآوری محصولات را در برنامه نداریم.

این مسئول تصریح کرد: دلیل عدم بهره‌وری از این ضایعات این است که آمایش و نیازسنجی منسجم نداریم و از طرفی فناوری و تکنولوژی فرآوری ما قدیمی است. همچنین عدم وجود ساختارهای مناسب آموزش ناکافی، حمل و نقل، انبارداری، سردخانه و… نیز علل دیگر ضایعات است.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.